• چهارشنبه / ۴ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400010401233
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

کنترل تعطیلات را به دست بگیرید

کنترل تعطیلات را به دست بگیرید

ایسنا/اصفهان شروع سال جدید و عید نوروز، با همه شور و شادی که به همراه دارد می‌تواند با استرس و نگرانی‌هایی نیز همراه باشد.

خانه تکانی، خریدهای عید، تهیه هفت سین، تدارک میهمانی و … می توانند استرس‌زا باشند، از سوی دیگر همه گیری کرونا نیز باعث اضافه شدن این استرس ها می شود، چراکه در کنار مشغله های مربوط به ایام عید، نگران سلامتی خود و اعضای خانواده و عزیزان هستید و مدام این فکر در ذهن شما می چرخد که نوروز امسال را چگونه بگذرانیم؟  

سمیه ولیخانی، دانشجوی دوره دکتری مشاوره کودک دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر در گفت و گو با ایسنا، نکاتی را یادآور می شود که با به کار بستن آنها می توانید این استرس ها را به حداقل رسانده و از تعطیلات نوروزی بیشترین استفاده را ببرید:

احساسات خود را تصدیق کنید

 اگر به دلایلی نمی توانید در کنار عزیزان باشید، درک کنید که احساس غم و اندوه طبیعی است. وقت گذاشتن برای گریه کردن یا ابراز احساسات اشکالی ندارد. فقط به این دلیل که عید نوروز است نمی توانید خود را مجبور به  داشتن احساس خوشحالی  کنید.  

منزوی نباشید

 اگر احساس تنهایی یا انزوا می کنید، به دنبال رویدادها و فعالیت های اجتماعی، مذهبی و فرهنگی باشید. امروزه بسیاری از گروه های اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، سایت ها، گروه ها و انجمن های مجازی نیز دارند که می توانید متناسب با سلیقه خود در آنها عضو شوید. شبکه های مجازی می توانند با حفظ حریم شخصی، همراهان خوبی در این زمینه باشند.  

اگر در مورد این ایام  استرس بیش از حدی دارید، با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده در مورد نگرانی هایتان صحبت کنید. سعی کنید با یک متن، یک تماس صوتی یا تصویری با آنها در ارتباط باشید.  

داوطلب شدن یا انجام کاری برای کمک به دیگران نیز روش خوبی برای بالا بردن روحیه و گسترش روابط دوستانه است. به عنوان مثال، پختن یک وعده غذایی و فرستادن آن برای یک دوست یا یکی از اعضای خانواده می تواند تأثیر فوق العاده ای داشته باشد.

واقع بین باشید

 تعطیلات لازم نیست کاملاً ایده آل و یا دقیقاً مانند سال های  گذشته باشد. با تغییر و رشد خانواده ها، سنت ها و آیین ها نیز اغلب تغییر می کنند. چند مورد را برای حفظ سنت ها انتخاب کنید و در ایجاد موارد جدید آزاد باشید. به عنوان مثال، باتوجه به همه گیری کرونا، اگر نمی توانید با دوستان و اقوام در ارتباط باشید، روش های جدیدی برای ارتباط با هم پیدا کنید، مانند اشتراک گذاری تصاویر و  فیلم ها و یا به صورت مجازی و از طریق تماس ویدئویی با هم در ارتباط باشید.

اختلافات را کنار بگذارید

سعی کنید اعضای خانواده و دوستان را همانطور که هستند بپذیرید، حتی اگر آنها انتظارات شما را برآورده نکنند. گلایه ها را تا زمان مناسب تری برای بحث کنار بگذارید. بپذیرید همانطور که شما برای ایام عید استرس و نگرانی دارید آنها نیز همین احساس را دارند.

مدیریت مالی داشته باشید. قبل از اینکه خرید هدیه و مواد غذایی خود را انجام دهید، تصمیم بگیرید که چقدر توانایی پرداخت هزینه دارید، سپس هزینه ها را مدیریت کنید. سعی نکنید خوشبختی را با هزینه های نابجا و هدیه دادن بخرید.  

این گزینه ها را نیز امتحان کنید: 

کمک مالی به فرد نیازمندی که می شناسید یا خیریه

هدیه خانگی بدهید

مبادله هدایای خانوادگی را شروع کنید

از پیش برنامه ریزی کنید

روزهای خاصی را برای خرید، پخت و پز، ارتباط با دوستان و سایر فعالیت ها اختصاص دهید. به این موضوع توجه کنید که آیا می توانید برای هر مورد به صورت آنلاین خرید کنید.  نیازهای خود را اولویت بندی و سپس لیست خرید خود را تهیه کنید. این کار به شما کمک می کند تا از سردرگمی لحظات آخر برای خرید اقلام فراموش شده جلوگیری کنید.  

نه گفتن را بیاموزید

 بله گفتن در مواقعی که باید نه بگویید می تواند احساس ناراحتی و خستگی را در شما ایجاد کند. اگر شما نتوانید در دید و بازدید یا جمع های دیگر شرکت کنید، دوستان، اقوام و همکاران تان درک می کنند. در ذهنتان بجای آنها از این تصمیم ناراحت نشوید.

عادت های سالم را کنار نگذارید و اجازه ندهید تعطیلات برای شما تصمیم بگیرد. زیاده خواهی فقط به استرس و عذاب وجدان شما می افزاید.  

این پیشنهادات را امتحان کنید: 

قبل از وعده های غذایی یک میان وعده سالم میل کنید تا بیش از حد شیرینی، پنیر یا نوشیدنی مصرف نکنید

وعده های غذایی سالم بخورید

به اندازه کافی بخوابید

فعالیت بدنی منظم را در برنامه روزانه خود بگنجانید

تمرینات تنفس عمیق، مدیتیشن یا یوگا را امتحان کنید

از مصرف زیاد سیگار، قلیان و مواد مضر خودداری کنید

زمانی را که برای خواندن اخبار و مرور شبکه های اجتماعی می گذرانید متناسب با وقت خود تنظیم کنید 

نفس بکشید

کمی برای خودتان وقت بگذارید. فعالیتی که از آن لذت می برید پیدا کنید. ۱۵ دقیقه تنها و بدون حواس پرتی استراحت کنید، این استراحت  شما را به اندازه کافی سر زنده می کند تا بتوانید از پس همه کارهای لازم برآیید. چیزی پیدا کنید که با پاکسازی ذهن، به بازیابی آرامش درونی و کاهش استرس کمک کند.

مثل:

قدم زدن در شب و دیدن ستاره ها

گوش دادن به موسیقی آرامش بخش 

کتاب خواندن 

در صورت نیاز به از یک متخصص کمک بگیرید

 باوجود تمام تلاش ها، ممکن است احساس ناراحتی یا اضطراب مداوم داشته باشید، گرفتار شکایت های جسمی شوید، قادر به خوابیدن نباشید، تحریک پذیر و ناامید شوید و نتوانید از عهده کارهای روزمره برآیید. اگر این احساسات مدتی طول کشید، با پزشک یا یک متخصص بهداشت روان صحبت کنید.  

اجازه ندهید ایام نوروز به چیزی تبدیل شود که از آن می ترسید. در عوض، برای جلوگیری از استرس و نگرانی، اقدامات لازم را انجام دهید. یاد بگیرید عوامل استرس مانند فشارهای مالی یا خواسته های شخصی را تشخیص دهید، در این صورت می توانید قبل از اینکه منجر به احساس بد در شما شود با آنها مبارزه کنید. با کمی برنامه ریزی و کمی تفکر مثبت، می توانید در تعطیلات آرامش و شادی پیدا کنید.

راهکارهایی برای تعطیلات کرونایی کودکان

در این میان، همه به خوبی می دانیم که عید نوروز، فرای همه چالش هایش برای کودکان به معنای واقعی عید است.

شادی، تفریح و تعطیلات هرچند به خاطر همه گیری کرونا کم رنگ تر شده اند اما هنوز هم شنیدن اسم آن برای کودکان دنیایی از هیجان، شادی و نشاط را به ارمغان می آورد.

در دومین تعطیلات کرونایی، وظایف والدین به نوعی سخت تر از گذشته است، چراکه با وجود رعایت اصول بهداشتی، محدودیت های تردد و مسافرت و ... این ایام تعطیل دچار تحولی اساسی می شوند و بایستی به شکلی متناسب آنها را مدیریت کرد، اما با درنظر گرفتن چند نکته، این تعطیلات می تواند فرصتی برای بهتر شدن روابط ما با فرزندانمان و بهبود سبک زندگی باشد.

شادی و آرزو را از کودکان نگیرید

ذهن کودکان بسیار صادق و شفاف است. در مقابل آرزوهایشان برای عید جبهه نگیرید و  مستقیما به آنها نگویید این برنامه امسال غیر ممکن است، بلکه تغییر را به آنها بیاموزید. به آنها یاد دهید می توانند برای برنامه هایشان جایگزین پیدا کنند و این به معنی حذف برنامه هایشان نیست، بلکه تغییر شکل آن است. در این مسیر کودک را به چالش بکشید و او را کانون اصلی ایده پردازی قرار دهید، از او بخواهید خلاقیت به خرج دهد و برنامه  را متناسب با شرایط شکل دهند، این امر باعث بروز خلاقیت و افزایش اعتماد به نفس کودکتان می شود.

زمان را مدیریت کنید

شاد بودن بیشتر از آن که نیاز به پول داشته باشد نیاز به زمان دارد. با فرزندانتان برنامه ریزی کنید و زمان هرکدام را مشخص کنید. مطمئن شوید هر کدام از برنامه ها در زمان خاص خود انجام می گیرد.

ذهن و دست فرزندان را بکار گیرید

نیازی نیست همه اقلام عید خریداری شوند. این ایام زمان خوبی است که کودکان را در ساختن و تهیه اقلام نوروز شریک کنیم. از سبزه انداختن تا رنگ کردن تخم مرغ های رنگی… بگذارید فرزندانتان آن را انجام دهند یا نقش اصلی را در آن ایفا کنند. شیرینی عید نوروز را با کمک او بپزید، تمیز کردن اتاقش را به خودش بسپارید و به او اطمینان دهید که کارش مورد تأیید شماست، به او احساس مسئولیت دهید و کارش را تأیید کنید. مطمئن باشید کودکان در اوج صداقت و با اشتیاق فروان نهایت تلاش خود را خواهند کرد و این تجربه ها برایشان خاطرات ارزشمندی می سازد.

مسابقه ترتیب دهید

 کودکان و نوجوانان نیازمند و عاشق هیجان هستند، چالش ها کودکان را قوی تر می کند و ضمناً به طور ناخودآگاه مهارت های زندگی را به آنها می آموزد. یک مسابقه خانوادگی عواطف مثبت کودک را تقویت می کند، حس همدلی او را بر می انگیزد و او را به تلاش و تفکر وا می دارد، صدای خنده فرزندان در پایان مسابقه شنیدنی است. بازی های فکری، معماها و بازی های کاغذ و قلمی گزینه خوبی هستند. اگر حیاط دارید سری به بازی های دوران کودکی خود بزنید، این بازیها برای نسل امروز هم هنوز سرشار از هیجان هستند.

گروه های اجتماعی تشکیل دهید

در رسانه های اجتماعی با دوستان و آشنایان و اقوام خود گروه های مجازی تشکیل دهید و فرزندانتان را نیز سهیم کنید. بر این کار نظارت داشته باشید و حریم خصوصی را حفظ کنید. اجازه دهید فرزندانتان با پدربزرگ و مادربزرگ، خاله و عمه و دوستانشان تماس ویدئویی داشته باشند، متن ارسال کنند و عکس هایشان را به اشتراک بگذارند.

دفترچه خاطرات بسازید

 از هر روز و برنامه تان گزارشی تهیه کنید و در دفترچه ای یادداشت کنید، اگر عکسی هم بود ضمیمه کنید و هر روز روزهای قبل را مرور کنید. این مسیر به فرزندان مراقبت و حفظ را می آموزد، حس خوبی ایجاد می کند، انتقاد را آموزش می دهد  و یادآور می شود که می توان راه های دیگری را امتحان کرد و این یعنی خلاقیت و شجاعت.

کارهای روزمره را به بازی تبدیل کنید

 تبدیل پختن ناهار به یک همکاری و بازی مشترک با فرزندان کار سختی نیست. از آنها بخواهید مواد را پیمانه کنند، بشورند، خرد کنند و… بگذارید لذت یک آشپزی خوب راه را برای همکاری های دیگر آنها باز کند.

گفت و شنود داشته باشید

 بگذارید کودکانتان از احساساتشان برای شما بگویند، از آرزوها و برنامه هایشان، چه درباره عید چه درباره کرونا. به آنها گوش دهید و تأیید کنید که این احساسات وجود دارد و طبیعی است. به آنها احساس اطمینان دهید، در آغوششان بگیرید و نوازششان کنید.

قصه شب فراموش نشود

قصه ها به کودکان می آموزند و با سؤالات آنها تکمیل می شوند. داشتن یک خواب و استراحت مفید در ساعت تاکید شده برای کودکان و نوجوانان ضروری است با گفتن قصه به آنها آرامش دهید، مهارت ها را بیاموزید و خودتان نیز به احساس خوشی دست یابید.

و در نهایت سخت نگیرید، در همه جهان والدین همین روال را گذرانده یا می گذرانند. این مسیر طبیعی جهان است که سپری می شود و ماندگار نخواهد بود، پس از آن خاطرات شیرین بسازید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha