• شنبه / ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400012110613
  • خبرنگار : 50210

اتوکلاو رسید/پرونده پسماندهای عفونی اراک مختومه می شود؟

اتوکلاو رسید/پرونده پسماندهای عفونی اراک مختومه می شود؟

ایسنا/مرکزی پرونده قطور مدیریت پسماندهای عفونی اراک، پرونده امروز و دیروز نیست، این قصه سر دراز دارد و حاشیه ها و بحث ها، موضع گیری ها و ضرب الاجل های مختلفی را به خود دیده و در واقع به صورت جدی از آذر ۹۷ باز شده است.

بر اساس آخرین اطلاعاتی  که "فدوی" رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک در فروردین ۱۴۰۰ به ایسنا داد، شرکت پیمانکاری که از اواسط مهرماه ۹۸ به عنوان پیمانکار مدیریت کامل پسماندهای عفونی اراک انتخاب شده بود و از آن تاریخ قرار بود کار مدیریت پسماند اراک را به سرانجام برساند و در نهایت پس از کش و قوس های فراوان و فرصت گرفتن های متعدد، تا ۱۵ فروردین ماه فرصت گرفته بود که کار را آغاز کند، تا تاریخ یاد شده نتوانسته بود به وعده وفا کند و با فرا رسیدن ۱۵ فروردین و براساس بررسی انجام شده، این شرکت فقط اقدام به آماده سازی سوله ای کرده بود که از شهرداری تحویل گرفته بود و همچنان از نصب و راه اندازی تجهیزات خبری نبود.

ایسنا این مسئله و نظریات افرادی همچون معاون استاندار، رئیس سازمان نظام پزشکی و رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک را در گزارشی که ۱۶ فروردین منتشر شد، درج کرد.

فدوی گفته بود که مسئولان سورن آپ(شرکت پیمانکار) دلیل تاخیر در انتقال و نصب دستگاه را تعطیلات نوروز و بسته بودن جاده ها بدلیل شیوع کرونا اعلام کرده اند.

اخیرا مسئولان این شرکت در تماس با ایسنا خبر از انتقال دستگاه اتوکلاو به اراک داده اند.

حامدرضا فقیهی مدیرعامل شرکت سورن آپ درخصوص دلایل عدم انجام کامل تعهدات در موعد مقرر به ایسنا با اشاره به تقسیم بندی پسماندهای عفونی در اراک به دو بخش کل(پسماندهای بیمارستانی)، جزء(پسماندهای عفونی مطب ها و کلینیک ها)، بیان کرد: بیمارستان ها طبق قانون مجهز به سیستم اتوکلاو مرکزی هستند و کار بی خطرسازی پسماندهای عفونی داخل بیمارستان را انجام می دهند، البته این به معنای عادی شدن این پسماندها نیست ولی به نحوی بی خطرسازی می شود که در حمل آن مشکلی بروز نکند، اما مسئله اصلی در اراک پسماندهای عفونی جزء هستند.

وی تصریح کرد: تاکنون سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک با وجود آنکه در این راستا وظیفه ای ندارد، اقدام به جمع آوری، حمل، امحا و دفن این پسماندهای کرده است ولی در مقطعی با توجه به اهمیت این مسئله، با برگزاری مناقصه این مهم به شرکت سورن آپ واگذار شد که این شرکت نیز کار را با استانداردهای بین المللی طراحی کرد.

فقیهی بیان اینکه در ابتدای امر لازم بود که سوله ای جهت استقرار تجهیزات در اختیار شرکت قرار گیرد که اداره کل محیط زیست با سوله پیشنهادی در شهرک صنعتی موافقت نکرد، گفت: پس از عدم موافقت محیط زیست، مقرر شد که سازمان مدیریت پسماند سوله ای در اختیار شرکت در محل دفن پسماند قرار دهد تا تجهیزات نصب شود، سوله آماده نبود و فرآیند تحویل آن نیز دچار مشکلات اداری شد که در نهایت ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۹ سوله تحویل شرکت شد و از ۱۶ بهمن ماه نیز عملیات عمرانی آماده سازی سوله نیز آغاز شد.

وی تاکید کرد: با توجه به حضور شرکت در اراک، علیرغم اینکه هیچ انتفاع مالی برای شرکت رقم نخورد، اما فاز اول کار مبنی بر جمع آوری اولیه پسماند عفونی از مطب ها و کلینیک ها از تیرماه ۱۳۹۹ کلید خورد و سه خودروی کاملا استاندارد فرآیند جمع آوری را آغاز کردند و پس از تحویل سوله در نیمه بهمن ماه، عملیات آماده سازی سوله تا پایان اسفندماه به صورت کامل تکمیل شد.

مدیرعامل شرکت سورن آپ در خصوص تامین تجهیزات مورد نیاز جهت مدیریت کامل پسماندهای عفونی در شهر اراک گفت: دیگ بخار از شرکت ماشین سازی اراک خریداری و تحویل شده است و در حال حاضر در انبار شرکت قرار دارد و مخازن مورد نیاز در محل سوله نصب شده اند، البته مقرر بود تمامی تجهیزات تا ۱۵ فروردین ماه در اراک نصب شود، به دلیل تعطیلات و ترددهایی نوروزی، اجازه تردد خودروهای سنگین در جاده داده نشد به همین دلیل اتوکلاو به اراک نرسید.

وی افزود: اواخر هفته گذشته عملیات حمل و انتقال اتوکلاو به اراک آغاز شده است و امروز سیستم اتوکلاو در اراک نصب می شود و عملا کار مدیریت پسماندهای عفونی در اراک به صورت کامل و استاندارد کلید می خورد.

فقیهی تصریح کرد: این شرکت تلاش می کند که پروسه کاملا علمی و استانداردی را در اراک اجرایی کند، این شرکت برای اولین بار در کشور، سیستم مولتی اکسیدانت برای گندزدایی محل و خودروها را در اراک نصب کرده است، این تکنولوژی منحصرا در اختیار سورن آپ است و بدون استفاده از مواد شیمیایی و با استفاده از نمک خوراکی عملیات گندزدایی را انجام می دهد، کارواش خودرو نی در محل سوله تعبیه شده است که با تردد خودروها در سطح شهر آلودگی میکروبی منتشر نشود.

وی با تاکید بر اینکه شرکت هیچ گاه به دنبال بهانه تراشی نبوده است و حتی با وجود اینکه سوله برق نداشت، عملیات عمرانی با موتور برق انجام گرفت تا پروسه فعالیت ها در اراک متوقف نشود، افزود: فرآیند کاری شرکت در واقع مرتبط با سازمان نظام پزشکی اراک است، متاسفانه سازمان نگاه مثبتی به شرکت ندارد در حالی که انتظار می رفت به بهانه دانش بنیان بودن شرکت سورن آپ، حمایت لازم از آن صورت گیرد.

فقیهی اظهار کرد: شرکت با وجود آنکه فاز اول کار به هیچ عنوان توجیه اقتصادی نداشت، عملیات جمع آوری را انجام داد و تنها درخواست ما این است که مسئولان اعتماد خود را به ما بالا ببرند و شرکت را کمک کنند، برای حضور در اراک هیچ حمایت مالی را خواستار نبودیم بلکه فقط حمایت معنوی می خواهیم و لازم است که سازمان نظام پزشکی اراک پزشکان را ترغیب به عقد قرار داد با شرکت کند.

به گزارش ایسنا، اگر امروز سیستم اتوکلاو در اراک مستقر و البته راه اندازی شود و باز هم البته اگر دوباره تعویق و تاخیر در کار نباشد، عملا ۲۲ فروردین ماه آغاز رسمی مدیریت پسماندهای عفونی در شهر اراک پس ۲ سال و اندی خواهد بود، البته اگر تعامل این شرکت با پزشکان به نتیجه مثبتی ختم شود.

بیش از ۳۰۰ پزشک در اراک باید با شرکت پیمانکار قرارداد کاری جهت مدیریت پسماند عفونی شان منعقد کنند. باید منتظر ماند و دید که سرنوشت پسماندهای عفونی اراک به کجا ختم می شود و آیا این هفته فصل جدیدی را در این قصه آغاز خواهیم کرد یا خیر؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha