• پنجشنبه / ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400012615052

انتقادات تشکل‌های اصولگرا به شورای وحدت و ائتلاف خراسان رضوی؛

شورای ائتلاف در زمان پاسخگویی غایب و در زمان لیست‌بندی حاضر است

شورای ائتلاف در زمان پاسخگویی غایب و در زمان لیست‌بندی حاضر است

ایسنا/خراسان رضوی روز گذشته 4 تشکل اصولگرای آرمان‌خواهان واقع‌بین، جبهه عدالتخواه، حسینیه قرآن و عترت و شورای معتمدین حاشیه شهر مشهد با برگزاری نشست خبری نسبت به عملکرد شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در خراسان رضوی برای انتخابات شورای شهر انتقاد و چگونگی الزامات وحدت را تبیین کردند.

در این نشست، آجیل‌چی نماینده حسینیه قرآن و عترت بیان کرد: هر جریانی که در فضای سیاسی شهر اقدام به لیست نویسی می‌کند، عمدتا برای رویکرد گفتمانی کلیاتی را مطرح می‌کند. نتیجه این کلیات متاسفانه به‌وجود آمدن فرآیندهای شفاف سیستم‌های غیر ممتاز است. در بحث‌های بعدی حمایت از لیست و دفاع سه سطحی در بحث نظارت و حداقل در بحث مطالبه‌گری بعد از انتخابات که به واسطه این جریانات لیست می‌بندند، کمرنگ می‌شود.از این نقطه نظر ما قائل به چند شاخص گفتمانی در بحث انتخابات هستیم.

وی ادامه داد: این شاخص‌ها نیز برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری و سیره انتخاباتی دو رهبر معظم انقلاب است. ما شش شاخصه‌ی اساسی را در این حرکت در نظر داریم.

نماینده حسینیه قرآن و عترت اولین شاخصه را مسئله تلاش جدی برای جذب مشارکت حداکثری در جامعه بیان کرد و افزود: باید با درگیر کردن مردم در تمام لایه‌های انتخاباتی چه قبل از انتخابات، در حین انتخابات و بعد از انتخابات گسترش پیدا کند.

آجیل‌چی دومین اصل را اصل شفافیت در تمام سطوح خواند و اظهار کرد: تمامی سطوح باید به صورت شفاف دراختیار مردم قرار بگیرد. مردم باید بدانند با چه مولفه‌ها و بر اساس چه استانداردهایی افراد انتخاب می‌شوند.

وی بیان کرد: مسئله سوم، مسئله شاخص محوری و اصلح گذاری است. انتخاب اصلح تنها از تایید یک سلسله شاخص قابل انجام است.‌ما اعتقاد راسخ داریم ‌که باید شخص اصلح انتخاب شود و بهترین فرد باید بر روی کرسی قدرت بنشیند.

نماینده حسینیه قرآن و عترت با بیان اینکه «برای اصلح گزینی باید مسئله شاخص محوری اتفاق بیافتد» گفت: یعنی شاخصه‌های یک انسان اصلح احراز شود و بر اساس آن شاخصه‌ها افراد شناسایی و امتیاز داده شوند و در فرآیندهای قبل از انتخابات به مردم معرفی و بر اساس همین شاخصه‌ها از آن‌ها مطالبه‌گری صورت گیرد.

آجیل‌چی ادامه داد:هر انتخابی که ازهر لیستی رقم می‌خورد، کسانی که انتخاب می‌شوند منتخب مردم به حساب می‌آیند و موظف‌ هستند که به مردم پاسخگو باشند. ‌پاسخگویی به مردم اساسی‌ترین اصل اعتقادی افرادی است که در این فرآیندها انتخاب شدند.

وی راه‌حل سالم ماندن قدرت را مسئله مطالبه‌گری خواند و اظهار کرد:از آن طرف کسانی که زمینه حضور افراد را فراهم کردند، آن‌ها نیز باید نسبت به آن زمینه سازی پاسخگو باشند. این فرآیند مسئله مطالبه‌گری را به‌وجود می‌آورد و سبب می‌شود، مکان قدرت سالم بماند و توسط مردم نظارت شود و توسط آن اصل مردم سالاری دینی به‌وقوع بپیوندد. 

نماینده حسینیه قرآن و عترت مشهد اصل چهارم را اینگونه بیان کرد که « هیچکس نباید اجبار کند نماینده‌ای از حق خودش مبنی بر ورود انتخابات انصراف دهد»، و افزود: هر اجزایی با هر فرآیندی جریاناتی که در حال جلو بردن فرآیندهای انتخاباتی هستند یک هزینه غیر شرعی و غیر قانونی از افراد می‌گیرند. این حق فردی است که در این جریان بماند و ما هم به شدت بر این مساله پافشاری داریم.

به دنبال اصلاح فرآیندهای انتخاباتی هستیم

آجیل چی ضمن بیان اینکه «مسئله آخر مقابله جدی با فرآیندهایی است که بخواهند این مطالب و رفتارها را نقض کنند»، خاطر نشان کرد: ‌از باب امر به معروف و نهی از منکر ما مصرانه با این قضیه مخالفت می‌کنیم و هر جریانی که بخواهد این فضا را تغییر بدهد و به این شاخصه‌ها بی تفاوتی کند، از نظرگفتمانی با آن‌ها مقابله جدی خواهیم کرد.حداقل این شاخص‌ها و این اصول را ما تا آخر این فرآیند انتخابات به آن قائل هستیم.

وی ادامه داد:هر جریان و هر حرکت سیاسی که این شاخصه ها را تعریف و قبول کند می‌تواند یک فرآیند متبوع باشد. پس ما به دنبال اصلاح فرآیندهای انتخاباتی هستیم.

سعید شعرباف، نماینده جبهه عدالت‌خواه مردمی مشهد نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: دوره برگزاری انتخابات شورای شهر مشهد است که این موضوع فراتر از یک نشست خبری است. چرا که ما می‌توانیم به درستی یک فرآیند انتخاباتی را بسنجیم و آن را مقایسه و ارزیابی کنیم.

باید تکثر در راه گفتمان را بپذیریم

شعرباف با بیان اینکه «انتخابات در جمهوری اسلامی دو هدف مستقیم و یک هدف غیر مستقیم را دنبال می‌کند»، اظهار کرد: هدف مستقیم انتخابات، موضوع مشارکت مردم است، جدای ازاین‌که چه کسی انتخاب شود و چه کسی راه پیدا کند، اصل این‌که مردم با ضریب بیشتری در انتخابات شرکت کنند، مهمترین هدف برگزاری انتخابات است. مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های اخیر خود چهار بار به این موضوع اشاره کرده‌اند.

وی ضمن تاکید بر لزوم مشارکت مردم گفت: ما یک بخش قابل توجهی از مردم که جریانات را دوست دارند با دیدگاه خودشان در انتخابات ببینند را از اصل مشارکت محروم کرده‌ایم. در جاهایی که رقابت لیستی وجود داشته مشارکت مردم بهبود یافته است.

نماینده جبهه عدالت‌خواه مردمی در مشهد ادامه داد: باید تکثر در راه گفتمان را بپذیریم تا مشارکت معنا پیدا کند.

شعرباف در رابطه با دومین هدف مستقیم انتخابات بیان کرد: کسانی به شورای شهر راه پیدا می‌کنند تصمیماتی که‌ می‌گیرند بر زندگی ‌مردم و آینده شهر تاثیر جدی می‌گذارد، یکی از اشکالات ما تقسیم‌بندی سهمیه بر اصلاح‌طلب و اصولگرا است. تجربه ما در شوراهای گذشته نشان می‌دهد که چون در گفتمان‌های ما جمع بندی وجود نداشته، در بزنگاه‌های مسائل مختلف شهر مشهد شورا متفاوت عمل کرده و ضربه‌هایی زده‌اند. هدف‌مان از پیروزی چیست؟ باید در مسائل شورای شهر با هم هماهنگ باشیم تا این پیروزی رخ دهد.

نماینده جبهه عدالت‌خواه مردمی در مشهد هدف پایانی از انتخابات را رشد خواص، مردم‌ و گفتمان دانست و افزود: این ائتلافات باید رقم بخورد تا مردم اساسا متوجه شوند شهر برای چه مهم است.

شعرباف ادامه داد: ما به نوعی به وحدت در کثرت نیاز داریم و این کار به لحاظ سیاسی سخت است. لیکن این را باید تجربه کنیم.حرف این است که آیا ما می‌توانیم در عین پذیرش تکثرهایمان در داخل یک گفتمان در یک فرآیند انتخاباتی جلو برویم و اتفاقا نتیجه نیز بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: سابقه سیاسی ما نشان داده این اتفاق می‌تواند با کمک تمامی تشکل‌های انتخاباتی رخ دهد.

شورای ائتلاف در زمان پاسخگویی غایب و در زمان لیست‌بندی حاضر است

در ادامه این نشست، ولی زاده، نماینده جبهه آرمان‌خواهان واقع‌بین نیز بیان کرد: اصلی ترین مسئله این است که کارکرد انتخابات برای جمهوری اسلامی چیست. در حوزه عملکردی کارکرد انتخابات برای جمهوری اسلامی آیا هدف کسب قدرت است یا تولید قدرت؟

وی ادامه داد: اگر هدف کسب قدرت باشد افراد در انتخابات از جمهوری اسلامی کسب قدرت کنند و این یک رویکرد است.مساله بعدی تولید قدرت برای جمهوری اسلامی است که در این صورت نتیجه و مسیر چیز دیگری می‌شود. در این صورت مشارکت و همبستگی مردم مبنا پیدا می‌کند.

نماینده جبهه آرمان‌خواهان واقع‌بین درخصوص عملکرد شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در خراسان رضوی گفت:  نقطه مهمی که شورای ائتلاف باید به آن دقت کند،عدم پاسخگویی است که در این شورا در حال رخ دادن است. در شورای ائتلاف به شکل حقیقی و حقوقی با مجموعه ای روبه رو هستیم که در زمان پاسخگویی به مردم غائب و در زمان لیست بندی حاضر است.

شورای ائتلاف شفافیت تزیینی دارد

ولی‌زاده نتیجه این اتفاق را عدم اعتماد مردم دانست و ادامه داد: نکته بعدی عدم شفافیت است. ما با مجموعه‌ای روبه رو هستیم که برای شفافیت ارزش قائل نیست و اگر قائل است آن را به صورت تزیینی پیش می‌برد.

وی اظهار کرد: مورد بعدی انحصار طلبی است که در تضاد مستقیم با مشارکت است و مساله دیگر بحث سهم خواهی است، وقتی مجموعه‌ای بر مبنای سهمیه پیش می‌رود، شاخص‌ها و توانمندی‌ها کنار گذاشته می‌شود.

نماینده جبهه آرمان‌خواهان واقع‌بین ادامه داد:شهر خواسته‌ها و اولویت‌هایی دارد،اما منطق سهم به آن رحم نمی‌کند. به اصلح و بایدها و نبایدها رحم نمی‌کند و نتیجه آن بی‌کارکردی می‌شود، به همین دلیل امروز به این نتیجه رسیدیم که باید مسیرهای جایگزین اتفاق افتد تا وضعیت عمومی شهر در شکل مطلوب قرار بگیرد.

وی با بیان «تجربه مجلس برای ما این بود که بر این مبنا که هدف وسیله را توجیه نمی‌کند، وسیله نامقدس و نامشروع شورای ائتلاف را کنار بگذاریم و پرونده‌اش را ببندیم »، ادامه داد: در این دوره  از این انتخابات علاوه بر مسئله، دستیابی به هدف نیز محل سوال است.جریانی که بدنه عموم مردم نسبت به آن سوال دارند. فعالان نیز نسبت به آن سوال دارند و حتی این مجموعه قائل به پاسخگویی آن نیست، آیا قدرتش حفظ می‌شود؟

در ادامه این جلسه، نماینده شورای معتمدین محلات حاشیه شهر مشهد نیز بیان کرد: در الگوی حکومت اسلامی نقش مردم بسیار پررنگ است و در حکومت امیرالمومنین(ع) به گونه ای رفتارمی‌شد که مردم نسبت به نظام حرفشان را بزنند.

شریفی گفت: مشکل مملکت ما به نظام سیاسی ما برمی‌گردد که باید بالاتر از تخصص باشد و افراد توانمند نیز باشند، شهر مشهد نیاز به چنین افرادی که مدیران توانمندی نیاز دارد.

وی با بیان این‌که «حاشیه شهر مشهد زاییده رفتار چهل ساله مسئولین است»، اظهار کرد: در این ۴۲ سال که ما رفتار مسئولین و مردم را دیدیم، مردم نگاهشان به نخبگان سیاسی نیست که اگر نگاه‎‌شان صرفا به نخبگان سیاسی بود مملکت ما دچار فروپاشی می‌شد. مردم ما نگاهشان به ولی فقیه‌شان است.

نماینده معتمدین محلات حاشیه شهر مشهد ادامه داد :وحدتی که اینجا شکل گرفته حول محورسهم‌خواهی نیست و حول محور گفتمان است. ما احساس می‌کنیم در شورای ائتلاف بر سر سهم ها بحث می‌شود نه تخصص و توانمندی افراد که این موضوع شایسته‌ای برای نیروهای انقلاب نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha