• چهارشنبه / ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۹:۱۸
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1400020100143
  • خبرنگار : 50310

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان:

سالانه هزاران رأس بره نر از نژاد لری آماده پرواربندی است

سالانه هزاران رأس بره نر از نژاد لری آماده پرواربندی است

ایسنا/لرستان یک عضو هیئت علمی مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با بیان این مطلب که در استان سالانه هزاران رأس بره نر از نژاد لری آماده پرواربندی هستند، گفت: این بره‌ها از نظر اندازه در سه گروه دنبه کوچک، متوسط و بزرگ قرار می‌گیرند.

علیرضا چگنی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تولید گوشت با کیفیت و کمیت بالا بدون نیاز به افزایش تعداد دام و دستیابی به سود مناسب در کوتاه‌ترین زمان ممکن، از اهداف اصلی پرواربندی محسوب می شود که یکی از عوامل مؤثر جهت رسیدن به این مهم تشخیص مدت پرواربندی است.

وی عنوان کرد: با مدت پروار ناکافی، وزن دام به حداکثر نرسیده و راندمان پروار کاهش می‌یابد و با طولانی شدن دوره پروار، علاوه‌بر افزایش هزینه پرواربندی به دلیل افزایش ضریب تبدیل غذایی، تجمع چربی در قسمت‌هایی از بدن مانند قلب، زیر پوست، اطراف کلیه‌ها و دستگاه گوارش باعث کاهش کیفیت و بازارپسندی لاشه می‌شود.

چگنی با اشاره به این‌که گوسفند لری یکی‌از نژادهای دنبه‌دار و سنگین کشور است، عنوان کرد: وزن دنبه در گوسفند لری برای نرها ۸ تا ۱۰ کیلوگرم و در ماده‌ها ۷ تا ۸ کیلوگرم است.

این عضو هیئت علمی مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با بیان این که در استان سالانه هزاران رأس بره نر از نژاد لری آماده پرواربندی هستند، عنوان کرد: این بره‌ها از نظر اندازه در سه گروه دنبه کوچک، متوسط و بزرگ قرار می‌گیرند.

وی افزود: هرچه میزان دنبه بیشتر باشد به تناسب میزان گوشت این گوسفندان نیز کمتر می‌شود.

وی ادامه داد: گوسفند لُری یکی‌از نژادهای متوسط جثه کشور بوده که عمدتاً در لرستان پرورش می یابد و یکی‌از نژادهای مستعد برای پرواربندی است.

چگنی عنوان کرد: با برآورد پارامترهای ژنتیکی و انجام برنامه‌ای اصلاح‌نژادی و مدیریتی در این نژاد می‌توان وضعیت ژنتیکی این نژاد را بهبود بخشید.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان عنوان کرد: در نژاد گوسفند لری سر نسبتأ بزرگ و پیشانی برجسته بوده و برجستگی کمی روی بینی دیده می‌شود. خاستگاه و محل پرورش این گوسفند در لرستان در اطراف بروجرد، خرم‌آباد و الیگودرز بوده و جمعیت این نژاد تقریباً ۲۰۰۰ رأس است که در مناطق مختلف استان پراکنده‌اند.

او افزود: نژاد این گوسفند گوشتی- شیری است، یعنی هم گوشت و هم شیر آن برای فروش سودآور است و عموم بدن سفید متمایل به کرم و رنگ سر و صورت خرمایی، سیاه و بور است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha