• پنجشنبه / ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۸:۱۹
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400020906114
  • خبرنگار : 50165

/به بهانه روز جهانی ایمنی و سلامت کار/

کارگران ساختمانی؛ صدرنشین آسیب‌دیدگان حوادث کار در زنجان

کارگران ساختمانی؛ صدرنشین آسیب‌دیدگان حوادث کار در زنجان

ایسنا/زنجان رئیس اداره بازرسی کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی استان زنجان گفت: بیشترین شکایت‌های اتفاق افتاده در رابطه با آسیب کار مربوط به کارگران ساختمانی است.

مهدی لطفی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به روز جهانی ایمنی و سلامت کار، اظهار کرد: سازمان جهانی کار یکی از موسسات تخصصی سازمان ملل متحد است که به امور مربوط به کار و کارگران می‌پردازد و ایران قریب به ۸۰ سال است که در این سازمان عضو بوده و معاهدنامه شماره ۸۱ این سازمان در رابطه با بازرسی کار است.

وی با بیان اینکه بر اساس فصل چهار قانون کار، بازرسان کار ناظر بر ایمنی و حفاظت از کارگران در کارگاه‌ها هستند، افزود: هدف از این فصل قانون کار، صیانت از نیروی کار است تا افراد در محیطی امن و ایمن به کار مشغول شوند.

این مسئول با اشاره به ماده ۸۵ فصل چهارم از قانون کار کشور، ادامه داد: برای صیانت نیروی انسانی و منابع مادی کشور، رعایت دستورالعمل‌ھایی که از طریق شورای عالی حفاظت فنی (برای تامین حفاظت فنی) و وزارت بھداشت، درمان و آموزش پزشکی (جھت جلوگیری از بیماری‌ھای حرفه‌ای و تامین بھداشت کار و کارگر و محیط کار) تدوین می‌شود، برای همه کارگاه‌ھا، کارفرمایان، کارگران و کارآموزان الزامی است. کارگاه‌های خانوادگی نیز مشمول مقررات این فصل بوده و مکلف به رعایت اصول فنی و بھداشت کار هستند.

لطفی‌فر، قانون بازرسی را ناظر در همه واحدهایی که به صورت کارگر و کارفرما فعالیت می‌کند، دانست و تصریح کرد: بیش از ۳۵۰۰ واحد تولیدی در استان زنجان به صورت مستمر تولید دارند که بازرسی می‌شوند و سایر بازرسی‌ها نیز بر اساس شروع فعالیت واحدهای تولیدی، خدماتی و ... با توجه به فرآیند کارگر و کارفرمایی است. برای مثال یک فعالیت ساختمانی که با یک کارفرما و تعدادی از کارگران فعالیت می‌کند، بیش از چند ماه فعال نبوده و بازرسی از این‌گونه موارد موردی و فصلی است.

رئیس اداره بازرسی کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی استان زنجان یادآور شد: در استان ۱۵ بازرس در زمینه بازرسی کار فعال بوده و سالانه بیش از ۷۵۰۰ بازرسی انجام می‌شود و بیشترین حوادث اتفاق افتاده در استان برای کارگران ساختمانی بوده که بررسی حوادث طبق قانون و بر اساس شکایت‌های ثبت‌ شده انجام می‌شود. گفتنی است واحدهای تولیدی روی نیز در بحث حوادث با توجه به تعداد بالای واحدهای فرآوری و تعداد بالای کارگران در جایگاه دوم قرار دارد.

وی با اشاره به شعار جهانی امسال روز ایمنی و سلامت کار، عنوان کرد: همه‌گیری بیماری کووید - ۱۹، دولت‌ها، کارفرمایان، کارگران و عموم مردم را با چالش‌های بی‌سابقه‌ای در رابطه با ویروس مواجه کرده و تاثیرات بسیاری را در دنیای کار به همراه داشته است. روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای با استفاده از درس آموخته‌ها و تجربیات دنیای کار، بر روی استراتژی‌ تقویت سیستم‌های ملی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای (OSH) با هدف افزایش تاب‌آوری سیستم‌های ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در برابر بحران‌های پیش‌ رو در حال و آینده، تمرکز خواهد داشت.

این مسئول اظهار کرد: شعار امسال با عنوان «پیش‌بینی، آمادگی و مقابله با بحران» بر ضرورت ایجاد و سرمایه‌گذاری در تاب‌آوری سیستم‌های مدیریت ایمنی و سلامت کار به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کووید - ۱۹ در محیط‌های کاری تاکید دارد. خوشبختانه در استان زنجان نیز ۷۰ درصد واحدهایی که بازرسی از آن انجام می‌شود، پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند و این مهم در کارگاه‌های بزرگ نسبت به کارگاه‌های کوچک، بیشتر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha