• دوشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۰:۴۳
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1400021308628
  • خبرنگار : 80001

رییس کانون انبوه‌سازان:

سازندگان مسکن مارگزیده شده‌اند!

سازندگان مسکن مارگزیده شده‌اند!

رییس کانون انبوه‌سازان گفت: از سال ۱۳۹۰ تا کنون با هر جهش نرخ ارز، بسیاری از سازندگان ورشکست شده و از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسند، به همین دلیل سعی می‌کنند به جای تولید انبوه در مناطق میانی و پایین شهرها، در مناطق مرفه‌نشین مسکن لوکس بسازند تا عقب‌ماندگی خود را جبران کنند، نتیجتا با کمبود مسکن در بخش تقاضای واقعی مواجه می‌شویم و قیمتها بالا می‌رود.

جمشید برزگر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قیمت مسکن مثل سایر کالاهای تولیدی به یک سری مولفه‌ها بستگی دارد؛ مهمترین مولفه قیمت زمین است. موضوع دیگر به هزینه دستگاههای خدمات‌رسان مثل نظام مهندسی، شهرداری، دفترخانه، بیمه و غیره برمی‌گردد. مساله دیگر قیمت مصالح ساختمانی است و دستمزد نیز مولفه دیگر است. در همه این سطوح طی دو سه سال اخیر با رشد قیمت مواجه بوده‌ایم.

هزینه ساخت، متری ۲ تا ۲۰ میلیون افزایش یافته است

وی افزود: طی همین یک سال اخیر افزایش هزینه‌های بالاسری منجر به رشد حداقل دو میلیون تومانی هزینه‌های ساخت مسکن در مناطق معمولی کشور شده و در بعضی مناطق تهران و کلانشهرها این عدد به ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان می‌رسد.

رییس کانون انبوه سازان با بیان اینکه شهرداری باید نرخ عوارض ساختمانی را کاهش دهد گفت: در سال ۱۴۰۰ شهرداری تبریز نرخ تراکم مجاز را ۲۰۰ درصد و تراکم مازاد را ۸۰۰ درصد افزایش داد. در سایر شهرها نیز با چنین افزایشهای سرسام آوری مواجه هستیم. قیمت مصالح ساختمانی هم که روز به روز بالا می‌رود. در سال گذشته نرخ سیمان سه بار تغییر کرد. امسال هم هنوز سال آغاز نشده قیمت را بالا بردند و  پاکتی ۴۵ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

دلار پایین می‌آید مصالح بالا می‌رود

وی تاکید کرد: جالب است زمانی که دلار ۳۰ هزار تومان بود هر کیلو میل‌گرد در کیفیتهای مختلف بین ۸ تا ۱۲ هزار تومان فروخته می شد. حالا که دلار پایین آمده و به حدود ۲۳ هزار تومان رسیده میل‌گرد بالا رفته و هم‌اکنون بیش از ۱۴ هزار تومان است. هر ورق که بسته به نوع آلیاژ بین ۱۰ تا ۱۶ هزار تومان قیمت داشت نیز در حال حاضر ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان شده است.

برزگر با بیان اینکه از سال ۹۰ تا کنون بعضی همکاران ما سه بار ورشکست شده‌اند گفت: هر بار سازندگان با دلار پایین واحدهای مسکونی را می‌فروشند، یکمرتبه قیمتها جهش می‌کند و دیگر با نقدینگی که در اختیار دارند نمی‌توانند پروژه تعریف کنند. همه سازندگان مارگزیده شده اند. سازندگان مجبورند برای جبران عقب‌ماندگی به جای اینکه ۵۰۰ واحد در یک محله متوسط یا پایین بسازند ۲۰ واحد لوکس در مناطق مرفه‌نشین کلانشهرها بسازند تا بلکه دو واحد برایشان بماند. نتیجتا با کسری مسکن کوچک متراژ و متوسط مواجه می‌شویم و باید شاهد بالا رفتن قیمتها باشیم.

لزوم اجرای قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن

رییس کانون سراسری انبوه سازان، اجرای قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن را ضروری دانست و افزود: امیدوارم برجام به سرانجام برسد تا از ثبات اقتصادی خوبی برخوردار باشیم و قیمت مسکن و نهاده های ساختمانی بالا نرود. بانکها تسهیلات مناسب با سود پایین به متقاضیان و سازندگان پرداخت کنند بلکه مقداری ساخت و ساز رونق بگیرد.

به گفته برزگر، دولت می تواند قیمت زمین را کنترل کند. زمین یا در دست مالکان است یا در اختیار دولت قرار دارد. اگر دولت عزم و اراده داشته باشد می تواند نرخ زمین را مدیریت کند. قوانینی مثل ساماندهی تولید و عرضه مسکن هم در این زمینه وجود دارد. اگر جهش تولید مسکن هم که اخیرا تصویب شده به اجرا گذاشته شود انبوه سازان می توانند در خدمت تولید کشور قرار بگیرند.

متوسط قیمت مسکن در تهران ۲۹.۳ میلیون تومان

بنابراین گزارش، فروردین سال ۱۴۰۰ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۲۹ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۳.۱ درصد کاهش و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۹۱.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. طبق اعلام بانک مرکزی همچنین تعداد معاملات انجام شده در این ماه معادل ۲.۱ هزار فقره بود که از کاهش ۶۰ درصد نسبت به ماه گذشته و افزایش ۶۸ درصد در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته حکایت دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۳ ۰۶:۵۵

از یک طرف عورض ساخت و ساز را بالا برده و از طرف دیگر مالیات متعد بر خانه ها تعیین شده است .

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۳ ۱۱:۱۱

به جهنم که هر چی دلال و بساز بنداز و بنگاهیه ورشکست و بدبخت بشه و به خاک سیاه بشینه

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۴ ۱۸:۳۲

مسکن یکی از مهمترین موارد در اقتصاد کشورهاست . میلیونها شغل بطور مستقیم و غیر مستقیم به ساخت و ساز بستگی داره و در صورتیکه مسکن به رکود بره کل اقتصاد کشور به رکود میره . و این یعنی فاجعه برای کارگران و خانواده اونها.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۳ ۱۲:۴۵

امیدوارم سازندگان مسکنی که میسازند و دلالی میکنن ورشکست شوند و نابود شوند

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۳ ۱۳:۰۸

اقا حق دارند..وقتی مثلا پرند کلی ساختمان ساختند وبدلیل نبود امکانات مثل مترو کسی نمیره مفت بخره مثلا با 400م یه واحد 80متری لوکس و فول...خوب میمونه رو دستشون... منم که اینجا تهران موندم مستاجر به خاطر همینه..نبود امکانات در حومه تهران.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۳ ۱۳:۴۵

صحبت های ایشون بر خلاف برخی کارشناس نما ها به واقعیت بسیار نزدیکه . ممنون

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۳ ۱۴:۰۰

سلام ایا بهترنیست به جای اوردن زمینهای ملی درداخل بافت شهری جهت ساخت مسکن قانونی تصویب کنید هر زمینی که داخل بافت قرار دارددر صورت نساختن در مدت معین کاربری زمین از مسکونی وتجاری به فضای سبز تعقیر کند . 1بااین کار ساخت مسکن جهش میکند2زمین خواری.کوه خواری و...ازبین میرود3دولت بدون سرمایه گذاری صاحب درامد میشود 4قیمت مسکن کاهش پیدا میکند.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۳ ۲۲:۴۹

سلام مطمئنا یک متر هم زمین ندارین... من هم ندارم ولی حق مالکیت رو کسی نمیتونه زیر سوال ببره... به جای تصمیم گیری برای اموال دیگران باید ثبات اقتصادی ایجاد شود.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۳ ۱۴:۴۲

قیمت مسکن.حدود 30 درصد حباب دارد که انشاالله تخلیه خواهد شد

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۳ ۱۸:۰۲

حباب مسکن حدود 70 درصده

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۳ ۲۰:۵۷

حتما

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۳ ۲۲:۵۲

در صورت احیای برجام شاید اونم فقط در کوتاه مدت. بعد از چند وقت دوباره چند برابر خواهد شد. شاهد مثال قیمت مسکن در سال های بعد برجام تا الان

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۳ ۲۳:۰۵

اینا همش حرفه مفته هیچی توی این کشور ارزون نمیشه

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۳ ۱۶:۰۰

من مشاور املاک هستم تو تهران. قیمت ها حداقل حدود 40درصد باید پایین بیاد.. ...

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۳ ۲۰:۱۲

با دخالتهای نابجای نظام مهندسی، بوروکراسی خسارت بار شهرداری، وضعیت اسفبار دفاتر خدمات الکترونیک، مشکلات اداره آب، برق، گاز، مخابرات، مالیات دارایی، بیمه، وزارت کار و ثبت اسناد و املاک مگر کسی خیلی ناشی و از همه چی بی اطلاع باشه که فکر کنه وضع مسکن درست میشه.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۳ ۲۱:۱۸

اگر سازندها ساختمان تولید نکنند قیمتها چند برابر خواهد شد الان پرند شده باتلاق سازندها وبهشت شهرداری وخیلی دیگر وقیمت مصالح که هرروز بالا میره کارگر ومستعضف هرگز صاحب خونه نمیشوند چند عامل داره ...

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۳ ۲۱:۳۷

کسی که اسیب دیده مردم در فشار وسختی هستند کسی که در رنج عذاب هستند بی خانه ها هستند کسی که زخم خورده دست خالی مردم است مردم مردم که توان وقدرت نه خرید دارند ونه ساخت کسانی که اهل خدا ودین وقران محمد هستید هر چند که دعا وراز نیاز به درگاه خدا کنید جای خود ولی سکوت شما ودفاع نکردن شما بس گران در اخرت شما

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۳ ۲۱:۵۹

غیر ممکن است بساز و بفروش ها ورشکسته شده وضرر کنند وقتی از سال 98 تا حال قیمت مسکن 700 درصد گران شده و سازنده‌ای که آپارتمان را به 20 میلیون تومان متری ساخته و آنرا متری 75 میلیون تومان می‌فروشند و میلیارد ها تومان استفاده کرده و یک تومان هم مالیات نمی دهند ورشکسته می‌شوند؟

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۳ ۲۲:۰۶

آخه این بابا اصلا چیزی رو میگه که إدم خنده ش میگیره، هزینه ساخت متری بیست میلیونی یعنی که با طلا و نقره کار کنن نه این بساز و بندازهایی که اصلا از چوپانی اومدن و همه شدن ساختمان ساز، شما هم بدتر از اونا. این مشاورین املاک ... از دشمن بدترن

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۴ ۰۱:۱۸

سازنده مسکن مثل طلا فروشی هست هر جوری طلا بخری سرت را کلاه میگذارند حال سود هزار درصدی سازندگان میشه ۹۰۰ رصد سازندگان مسکن غیر ممکنه زیر ۱۰ برابر قیمت تمام شده بفروشند و هیچ ربطی هم ساخت و ساز به دلار و طلا نداره اینها شده بهانه برای گرانفروشی سازندگان

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۴ ۰۱:۲۰

هیچم ضرر نکردن.اونا عادت کردن از یک میلیارد پولی که هزینه میکنن،پونصد میلیون سود کنن.یخورده که کمتر سود میکنن میگن ضرر کردیم.بیچاره مصرف کننده

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۴ ۰۶:۴۶

قیمت اجاره مسکن مردم نابود کرد بداد مردم برسید

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۴ ۰۷:۵۷

چرا نمی گی عوضش قیمت مسکن از 1396 تاکنون بیش 8 برابر شده؟ ..

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۴ ۱۱:۱۴

دلالی تو مسکن باعث بیچاره شدن مردم و سازندگان شده است وقتی با دلالی قیمت زمین که هیچ ربطی به تحریم و دلار و مصالح ندارد ده برابر و بیشتر میشود و خانه هم به طبع بالا میرود و هر کس هر طور میخواهد دنبال سوداگری است نهتوانی برای خرید است و نا انقدر می ارزد فقط دلالها معاملات سوری انجام میدهند تا قیمتها را بالا ببرند ...

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۴ ۱۳:۴۷

خدا را شکر که سازندگان مسکن مار گزیده شدن شاید دست از سر این مردم بیچاره بردارن و زمین را که قیمتش را نجومی کردن ارزان بشه تا مردم خودشون بخرند و بسازند و زندگی کنند ما سازنده مسکن نمیخواهیم معمار و بنا و کارگر میخواهیم زمین را اینها به عرش رساندن که به هر قیمتی میخرند و در ان چند طبقه میسازند و به چندین نفر میفروشند یعنی یک زمین را با طبقات به چندین نفر میفروشند تقسم هم نمیکنند مردم را بیچاره کردن

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۴ ۱۵:۳۱

آخه وقتی دلار بالا میره قیمتا روبالا می برن وقتی پایین می یاد میگن به دلار چه ربطی داره مصالح گرون شده اگه صرفا به خاطر گرونی مصالحه پس وقتی دلارمیره بالا قیمتا رونبریدبالا، قیمت دلارکه بالا میره همون روز قیمت خونه ها رو بردید بالا بدون اینکه هنوز تاثیرش روگذاشته باشه روی مصالح

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۵ ۱۵:۵۲

بله متری چهار تومان تمام میشود ولی قیمت زمین و مجوز شهرداری- هزینه نظام مهندسی-جرایم شهرداری رو هم حساب کردین؟

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۴ ۱۸:۱۵

صحبتهای‌رئیس‌انجمن‌راه‌وساختمان‌را‌بخوانید..ملک‌دربهتربن‌حالت‌متری۴میلیون.تمام‌میشود۲۰برابر‌گرانتر‌ قیمت‌میگذارید‌.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۲۱:۳۸

این افراد.... اولاً سر مالک را کلاه می گذارند چطوری؟ توی سیم کلید و پریز نوع سرامیک و ..... تقلب می کنند. آنچه را که در قرارداد امضایش می کنند در عمل زیرپا می گذارند. برای پول درآوردن به هر دری می زنند. با پول مردم اتوموبیل شاسی بلند سوار می شوند یعنی وضعمان توپ است. از آن طرف سهم شراکت خود را با دوز و کلک می فروشند و سر خریدار هم شیره درجه یک می مالند. خسرالدنیا و الآخره شده اند. خداوند ازشان نگذرد.