• دوشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400021308894
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

رییس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خبر داد:

فروش دام بدون محدودیت استانی انجام می‌شود

فروش دام بدون محدودیت استانی انجام می‌شود

ایسنا/خراسان جنوبی رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه محدودیت‌های جابه جایی دام برداشته شد و دامداران خراسان جنوبی بدون محدودیت می‌توانند دام خود را به استان‌های دیگر بفروشند، اظهار کرد: اکنون با کاهش ۲۹ درصدی تولید علوفه در بخش زراعی استان مواجه هستیم.

غلامرضا قوسی، امروز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت به خبرنگاران رسانه‌های گروهی گفت: دو میلیون و ۴۰۰ هزار دام سبک در استان وجود دارد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه ظرفیت علوفه استان حدود ۷۹۰ هزار تن است و ۷۰ درصد نیاز غذایی دام سبک از مراتع استان تامین می‌شود، افزود: فقر مراتع و افزایش جمعیت دام‌ها باعث افزایش تقاضا برای تغذیه دام‌ها و افزایش قیمت علوفه‌های خشبی شد و از طرف دیگر با کاهش ۲۹ درصدی تولید علوفه در بخش زراعی استان مواجه بودیم.

وی معتقد است که به دلیل خشکسالی دو هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استان تحمیل شده که با توجه به پیشروی خشکسالی این عدد در آینده نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد:۷۰ درصد نیاز حجمی دام از طریق علوفه‌های داخلی تأمین می‌شود که در راستای رفع مشکلات دامداران تأمین علوفه خشبی را در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد جیره غذایی دام‌ها از علوفه‌های خشبی تامین می‌شود، تصریح کرد: بنیاد برکت تسهیلاتی برای خرید و نگهداری دام به تولیدکنندگان زراعی می‌دهد و بسیج سازندگی استان در تامین علوفه برای دامداران هم استانی کمک خواهد کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: محدودیت‌های جابه جایی دام نیز برداشته شد و دامداران خراسان جنوبی بدون محدودیت می‌توانند دام خود را به استان‌های دیگر بفروشند؛ همچنین تصمیماتی درباره تسهیلات کم بهره یک ساله و تسهیلات ارزان قیمت ۵ ساله برای تامین علوفه و نگهداری دام اخذ شده که در حال پیگیری این موضوع هستیم.

قوسی به ترسالی چند سال گذشته اشاره و اضافه کرد: مراتع ظرفیت خوبی در این چند سال داشتند که باعث افزایش رغبت برای تولید دام در استان شد.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد از میزان دام‌های استان باید به طور طبیعی حذف شوند، اما این کار انجام نشد و اکنون خشکسالی مشکلاتی برای دامداران فراهم کرده است، گفت: در سه ماهه‌ آخر سال ۱۳۹۸، میانگین توزیع کنسانتره در ماه چهار هزار تن بوده که این مقدار در سه ماهه‌ آخر پارسال به میانگین ۹ هزار تن و در فروردین ماه امسال به ۱۴ هزار تن افزایش پیدا کرده است.

قوسی از همکاری‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، بنیاد برکت، بسیج، کمیته امداد و اتحادیه‌های استانی در افزایش نهاده‌های دامی خبر داد و افزود: اگر نهاده‌های یارانه‌ای فروردین ماه از ۱۴ تن به ۲۰ تن افزایش پیدا کند، به دلیل خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی، باز هم جوابگوی نیاز تغذیه دام در شرایط موجود نخواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در سال‌های قبل ۹۰ درصد تغذیه دام‌ها از طریق چرای مرتعی تأمین می‌شد که امسال با توجه به شرایط خشکسالی، ۱۰۰ درصد تغذیه دام‌ها از طریق نهاده‌ها خواهد بود، به همین دلیل درخواست تخصیص نهاده‌های یارانه‌ای علاوه بر سهمیه‌ها، اعطای تسهیلات کم‌بهره مدت‌دار به تشکل‌های دامی، تخصیص اعتبار جهت آبرسانی و تأمین و حمل آب شرب برای دام روستاها و عشایر در حال پیگیری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha