• چهارشنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1400021510050

دردهایی سخت از معلولیت

بهزیستی برای اشتغال معلولین چه کاری می‌کند؟

بهزیستی برای اشتغال معلولین چه کاری می‌کند؟

ایسنا/قم معاون امور توانبخشی بهزیستی استان قم گفت: کارفرمایانی که معلولین را جذب می‌کنند از خدمات مانند وام، بخشیده شدن سهم کارفرما در بیمه و... بهره مند می ‌شوند.

معلولیت، عاملی است که به شکل طبیعی انسان را از برخی از توانایی ها محروم می کند. همین محدودیت ها، انتخاب های انسان را نیز تحت الشعاع قرار می دهد. محدودیت در ورزش، محدودیت در حضور اجتماعی، محدودیت در ازدواج، محدودیت در شغل یابی و... . درد بزرگ آن است که این معلولیت هادر جامعه به درستی کنکاش نمی شوند. تصور عموم از معلولیت، ناتوانی یک انسان از یک زندگی عادی است. حال آنکه با توجه به خاصیت درونی انسان در خصوص تعادل بخشی جسمی و افزایش توانایی های جایگزین نمی تواند یک معلول را یک فرد رانده شده از طبقه فعال اجتماعی مفروض کرد.

در همین خصوص در برخی کشورها قوانین استخدامی برای معلولان به شکل هیجان انگیزی دنبال می شود. به عنوان مثال برخی شرکت های بزرگ دنیا تمام نیروهای خود در برخی خطوط تولید را به معلولین واگذار کرده و حساب کلانی روی هوش و نبوغ تحلیلی آنها باز کرده اند و نتیجه آن را نیز گرفته اند.

اما متاسفانه با توجه نگاه سنتی به معلولین و بعضا کم کاری در سامان دهی شغلی معلولان، هیچ دورنمای شغلی برای معلولان وجود ندارد و آنها برای اشتغال مجبور هستند یا وام های خوداشتغالی بگیرند که با توجه به مشکلات کاری و بازیاریابی و ادامه فعالیت معمولا با شکست مواجه می شود و یا اگر هم نشود بسیاری از مزایای دریافتی آنها حذف می شود یا باید منتظر استخدام در برخی اماکن باشند.

در همین زمینه با معاون بهزیستی استان قم همکلام شدیم تا از روند اشتغال معلولین در قم مطلع شویم.

محمدعلی مقدم خواه، معاون امور توانبخشی بهزیستی استان قم، درگفت‌و گو با ایسنا عنوان کرد: بر اساس سیاست های سازمان بهزیستی به معلولین و خانواده های معلولین معرفی نامه هایی برای دریافت وام با سود پایین از بانک ها داده می‌شود و این افراد می‌توانند تا مبلغ ۷۰ میلیون وام اشتغال دریافت کنند.

وی با بیان اینکه معلولینی که دارای پروانه کسب و یا گواهی نامه مهارت فنی و حرفه ای هستند، می‌توانند از این تسهیلات جهت خوداشتغالی بهره مند شوند، تصریح کرد: افرادی که دیگر معلولین را نیز در کار مشغول کنند، به ازای هر معلولی که سبب اشتغال آن شده اند و تا سقف ۲۰ معلول می‌توانند مجدد وام دریافت کنند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان قم ادامه داد: سازمان بهزیستی فقط معرفی کننده دریافت وام است و پیگیری و راستی آزمایی استفاده شدن وام در مسیر اشتغال به عهده بانک ها است.

مقدم خواه با اشاره به اینکه برخی از معلولین نابینا نیز در کتاب خانه ویژه معلولین مشغول به فعالیت هستند، بیان کرد: معلولین نابینایان می توانند جهت ارتقا تحصیلی یک مقطع تحصیلی را در دانشگاه های خصوصی و... به صورت رایگان تحصیل کنند.

وی با بیان اینکه با دستگاه‌ها و کارخانه های مختلف رایزنی هایی صورت گرفته و کارهایی مانند بسته بندی و یا کارهایی که یک معلول شدید نیز توانایی انجام آن را دارد را اعلام می کنند و بعد از فراخوان، افراد علاقه مند جذب می‌شوند، بیان کرد: کارفرمایانی که معلولین را جذب می‌کنند از خدمات مانند وام، بخشیده شدن سهم کارفرما در بیمه و... بهره مند می ‌شوند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان قم خاطر نشان کرد: وام هایی که به معلولین اعطا می شود سبب قطع خدماتی مانند معرفی نامه، وسیله توان بخشی و... نمی‌شود و معلولین می‌توانند همچنان از این خدمات بهره مند شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha