• چهارشنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۲۰:۰۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400022921350
  • خبرنگار : 71457

گاردین: دولت‌های سازش‌گر به دلیل حمایت از اشغالگران مقابل مردم خود قرار گرفته‌اند

گاردین: دولت‌های سازش‌گر به دلیل حمایت از اشغالگران مقابل مردم خود قرار گرفته‌اند

روزنامه گاردین با انتشار گزارشی نوشت که کشورهایی که روابط خود را با اسرائیل عادی سازی کرده‌اند، یعنی بحرین، امارات، مراکش و سودان نپذیرفتند آنچه در اراضی اشغالی رخ می‌دهد، محکوم کنند که این مساله باعث می‌شود دولت‌های این کشورها در رویارویی با مردم خود قرار بگیرند.

به گزارش ایسنا، در گزارش گاردین آمده است، در زمانی که اسرائیل و حماس به جنگ فراگیر نزدیک می‌شوند، در موازات با آن جنگ روایت گری میان کشورهای عربی شروع شده است. برای نخستین بار در درگیری‌های متعدد میان این دو دشمن، وحدت منطقه‌ای درمورد طرفی که از آن سرزنش شود و آنچه باید برای توقف درگیری‌ها انجام داد، به چشم نمی‌خورد.

در شرایطی که کشورهای مسلمانی همچون ایران و ترکیه می‌گویند، اسرائیل دست به تحریک به خشونت در مسجد الاقصی و جنایت‌ها در غزه می‌زند، کشورهای دیگری که در گذشته اسرائیل را محکوم می‌کردند، اکنون یا خواهان خویشتن داری می‌شوند یا سکوت می‌کنند. این سکوت نسبی به رهبری کشورهایی است که توافق‌های دیپلماتیک را با نظارت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با اسرائیل امضا کردند.

امارات، بحرین، سودان و مراکش خود را در وضعیتی دیدند که آنها را به توازن در روابط جدیدشان با اسرائیل علیه شهروندانشان وامی‌داشت؛ شهروندانی که به صورت آشکار خشونت‌های اسرائیل را محکوم کردند.

افرادی که تحولات اوضاع در منطقه را از نزدیک دنبال می‌کنند، می‌گویند که واکنش متفاوت نسبت به آخرین دور درگیری‌ها، باعث شده است که قدرت‌های منطقه‌ای در وضعیت متشنجی با شهروندان خود قرار بگیرند.

کریس دویل، رئیس شورای تفاهم عربی- انگلیسی می‌گوید: در این موضع‌گیری این امر جای تعجب دارد که به ویژه امارات یک کلمه هم در نقد رخدادها در اسرائیل و اراضی فلسطینی اشغالی نگفته‌. پیامی که از رهبری امارات فرستاده می‌شود، این است که ما از ائتلاف پا برجا با اسرائیل کنار نخواهیم کشید و آنها این ائتلاف را برای طرح‌های آینده مهم می‌بینند.

وی ادامه داد: امکان صدور بیانیه‌هایی برای حمایت از حقوق فلسطینی‌ها بدون حمایت از حماس وجود دارد، اما آنها این کار را نکردند.

یک هشتگی نمایش داده شد که ظاهراً دولت از آن حمایت کرد، این هشتگ در اواخر هفته در امارات، بحرین و کویت با عنوان "فلسطین آرمان من نیست" دست به دست شد. اما این هشتگ بر حمایت گسترده در توییتر در کشورهای منطقه و محکوم کردن خشونت‌ها در غزه و قدس شرقی و تقبیح رهبری اسرائیل تاثیر نگذاشت.

مهند حاج علی، پژوهشگر در مرکز کارنگی اعلام کرد: این دولت‌ها در جبهه مخالف با افکار عمومی ایستاده‌اند. آنها تلاش می‌کنند مواضع در سیاست خارجه را به نحوی دنبال کنند که در گذشته در پیش نمی‌گرفتند که این مواضع جدید با مواضع اشغالگر اسرائیلی و سیاست اسرائیل در منطقه همخوانی دارد. این امر نه فقط بر اسرائیل بلکه بر هم‌پیمانان عرب جدید آن تاثیر می‌گذارد و به وجهه آنها خدشه وارد می‌کند.

دویل گفت: نظام‌ها در مقابل افکار عمومی عربی قرار گرفته‌اند چراکه صحنه‌های بمباران غزه، باعث نگرانی رهبری این کشورها شده و آرزو می‌کنند که ای کاش زود و نه دیر این درگیری‌ها پایان یابد.

این روزنامه نوشت: پیگیری رسانه‌ای این درگیری تقریباً در رسانه‌های اماراتی وجود ندارد و رسانه‌ها در بحرین و عربستان نیز تقریباً در قبال این امر سکوت اختیار کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha