• پنجشنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 1400030604576
  • منبع : بوشهر

کسب‌وکارهای خانگی از ارکان ضروری رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته

کسب‌وکارهای خانگی از ارکان ضروری رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته

ایسنا/بوشهر معاون اداره کار استان بوشهر گفت: یکی از بخش های ضروری اقتصادی پیشرفت کشورهای پیشرفته بر دوش کارهای کوچک و کسب و کارهای خانگی است.

سیامک وطن خواه در وبینار آشنایی با مشاغل خانگی عنوان کرد: موضوع مهم اینکه در کشورهای پیشرفته این مشاغل از نظر تنوع شغلی بسیار متنوع است.

وی افزود: دلیل دوم توجه به کسب و کارهای خانگی، نوآوری که در عرضه محصول و یا خدمات می توانند داشته باشند و این باعث می‌شود هم در اقتصاد و هم در اشتغال نقش مهمی را بازی کنند.

معاون اشتغال اداره کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر اظهار کرد: کسب و کار خانگی برای کسانی که برای اولین بار درخواست تاسیس یک کسب و کار دارند بسیار نقطه شروع مناسبی است به خاطر اینکه راه اندازی کسب و کارهای خانگی نسبت به سایر کسب و کارها آسان تر است و دلیل هم اینکه این نوع کارها در محیط خانه و در فضای مسکونی خانه انجام می‌شود و نیاز به تجهیزات خاصی ندارد، همچنین سرمایه گذاری بسیار اندکی نیاز دارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: در این راستا شاید در یک فضای مسکونی و در محیط خانه با داشتن یک رایانه شخصی و یک خط تلفن بتوان یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی کرد، چیزی که مشاغل امروز در حوزه فناوری اطلاعات انجام می‌شود و عموماً نیازمندی‌های آنها نیز دسترسی به اینترنت و رایانه است که بسیار هم مشاغل پایدار و دارای صرفه و توجیه مناسبی است.

وطن خواه بیان کرد: کسب و کارهای خانگی در ایران از گذشته وجود داشته اگر چه تعریفی که امروز از مشاغل خانگی و شناسایی که از مشاغل خانگی صورت می‌گیرد شاید قدری متفاوت باشد اما واقعیت این است که در فرهنگ ایرانی ها مشاغل خانگی سابقه بسیار طولانی و دیرینه دارد.

وی عنوان کرد: در بسیاری از خانه ها در گذشته مصنوعات صنایع دستی تولید میشد مثلاً در استان بوشهر، صنایع دستی حصیری از دیرباز تولید می‌شده و در بازار عرضه می‌شود.

تجربه‌های یک پیشران موفق جهادی

یکی از پیشرانان طرح توسعه مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی استان بوشهر عنوان کرد: قانونی که در کارم دارم حرفه ای را که انسان یاد گرفت باید به نحو احسنت به دیگران آموزش بدهد و آنها هم بتوانند استفاده کنند.

هاجر نوشادی با بیان زندگینامه کوتاهی از خود که باعث موفقیتش در این عرصه شد، گفت: من از ۸ سالگی کنار مادرم که بهترین مربی برای من بودند، همزمان در روزهای زندگی آموزش بافتهای داری را در کنار ایشان یاد گرفتم. در سن ۱۲ سالگی یک بافنده کاملا ماهر بودم در سن ۱۵ سالگی با تسلط و مهارتی که در صنایع دستی داشتم آموزش می دادم و از تاجرانی که اطراف روستاهای محل زندگی من بودند سفارش می گرفتیم.

وی ادامه داد: این روند ادامه داشت تا این که بعضی وقت ها ترجیح می دادیم به همین شرایط پیش برود، ولی این نمی توانست من را راضی کند که همین جا و همین طوری کار کنم. پس ترجیح دادم که به اطرافیانم هم کمک کنم، مخصوصاً افرادی که از لحاظ مالی وضعیت خوبی نداشتند تا یک شغلی هم برای آنها ایجاد شود.

پیشران موفق جهادی تصریح کرد: ابتدا با سرمایه اندک ۵۰۰ هزار تومان شروع به کار کردم و با استفاده از آن پانصد هزار تومن هم آموزش می دادم و هم خودم در این قسمت یک بازار کوچک در حد آب باریکه برای رفع مایحتاج زندگی ام تهیه کردم. کم کم‌ کنار این خانم‌ها کارمان توسعه پیدا کرد و به جایی رسید که توانستم اولین کارگاه آموزشی را با ۲۴ نفر شروع کنم و این حرفه را به آن ۲۴ نفر آموزش بدهم.

نوشادی بیان کرد: قانونی که در کارم دارم حرفه ای را که انسان یاد گرفت باید به نحو احسنت به دیگران آموزش بدهد و آنها هم بتوانند استفاده کنند. هم اکنون شاگردان من بهتر از خودم کار می‌کنند و به تدریج کنار کارهای داری صنایع حصیری را هم اضافه کردم و تا امروز موفق شدم تا آن جایی که توانستم به شاگردانم آموزش دهم.

وی عنوان کرد: همین توضیحات را در کلاس های جهاد و برای بقیه خانم ها بازگو می کردم و باعث می‌شود با یک برنامه ریزی کوتاه و نه چندان پیچیده یاد می‌گرفتند که به سادگی می توان رشد کرد و بعد از هر سختی آسانی هست.

به گزارش ایسنا، این وبینار در ادامه سلسله وبینارهای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به همت دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان بوشهر با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر برگزار شد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha