• چهارشنبه / ۲ تیر ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1400040201184
  • خبرنگار : 50214

سرپرست استاندارد یزد اعلام کرد

روغن‌های زیتون‌ "Italico" و "kirsal" تاییدیه استاندارد ندارند

روغن‌های زیتون‌ "Italico" و "kirsal" تاییدیه استاندارد ندارند

ایسنا/یزد سرپرست اداره کل استاندارد استان یزد روغن‌های زیتون خوراکی تصفیه شده خارجی با عناوین "italico" و "kirsal" را فاقد تاییدیه استاندارد خواند و از مردم خواست از خرید این روغن‌ها و دیگر محصولات غیراستاندارد اعلامی پرهیز کنند.

«محمد رضا زارع بنادکوکی» در این رابطه تصریح کرد: طی بازدید و بازرسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان این اداره کل از سطح فروشگاه های عرضه مواد غذایی استان یزد، روغن زیتون خارجی پنج لیتری با عنوان "Italico" و روغن زیتون خارجی چهار لیتری با عنوان "kirsal" مشاهده شد که مورد تایید استاندارد نیست.

وی گفت: اصولاً قیمت پایین این گونه روغن‌ها در وهله اول و با این مقدار جرم و حجم بسیار شک‌برانگیزاست و خرید و فروش آن در سطح جامعه سبب برهم خوردن نظم بازار می‌شود.

به گفته‌ی این مسئول، کالاهای خارجی وارداتی که از مبادی رسمی وارد کشور می‌شوند به ویژه در حوزه صنایع غذایی، می‌بایست حاوی هولوگرام، علائم و برچسب‌های معتبر سازمان‌های قانونی از جمله معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت باشند که معمولاً این گونه محصولات فاقد این مشخصه هستند.

وی ادامه داد: روغن Italico بلافاصله به لحاظ نشانه‌گذاری‌های درج شده روی آن مورد بررسی واقع و مشخص شد که این فرآورده روغن پومیس است یعنی این روغن از تفاله‌های میوه زیتون به روش‌های غیرفیزیکی استخراج شده است.

این مسئول تاکید کرد: از آن جایی که واردات روغن پومیس به کشور ممنوع است، از این رو خرید و فروش و توزیع آن نیز در سطح کشور غیرقانونی و جایز نیست، ضمن این که مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره ۵۹۵۰ ترکیب روغن زیتون با روغن‌های دیگر مجاز نیست و روغن زیتون باید بصورت خالص عرضه شود.

وی در مورد روغن "kirsal" نیز گفت: نمونه اخذ شده بلادرنگ جهت تعیین تکلیف وانجام آزمون های مرتبط به آزمایشگاه صنایع غذایی ارسال شد و پس از دریافت نتیجه آزمون، مشخص شدکه روغن توزیع شده در بازار یزد، روغن زیتون خالص نیست و با استاندارد ملی ایران به شماره ۱۴۴۶ مغایر و مخلوط دو روغن زیتون و سویا است.

به گفته‌ی زارع بنادکوکی، مخلوط روغن زیتون با روغن سویا که روغن ارزانتری نسبت به زیتون است، سودجویی و تقلب محسوب می‌شود و تجار این حوزه می‌بایست این موضوع را مد نظر داشته باشند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل استاندارد یزد، وی در پایان از مردم تقاضا کرد از خرید این روغن‌ها و دیگر محصولات غیر استاندارد اعلامی پرهیز و در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک، موارد را با تلفن گویای ۱۵۱۷ و دایره حقوقی این اداره کل در میان بگذارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha