• چهارشنبه / ۲ تیر ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۸
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1400040201428
  • خبرنگار : 50182

آماده شدن دوباره کرمانشاه برای میزبانی "زوارِ اربعین"

آماده شدن دوباره کرمانشاه برای میزبانی "زوارِ اربعین"

ایسنا/کرمانشاه کرمانشاه و کرمانشاهیان بعد از سالها توانستند سال 1398 میزبانی زوار اربعین را تجربه کنند، میزبانی که علی رغم تمام کاستی‌ها تجربه ای خوب برای کرمانشاه به جای گذاشت تا در میزبانی دوباره بتوانند پذیرایی شایسته ای از زوار اربعین داشته باشد.

هرچند با وجود بیماری کرونا بازگشایی مرزها تنها در حد گمانه زنی است و هیچ چیز بصورت قطعی اعلام نشده، اما از همین حالا باید آماده شویم تا درصورت بازگشایی مرزها بتوانیم میزبان خوبی برای زوار و عشاق اباعبدالله الحسین(ع) باشیم.

در همین راستا امروز (دوم تیر) ستاد اربعین استان کرمانشاه با محوریت آمادگی استان برای میزبانی احتمالی از زوار اربعین تشکیل جلسه داد.

به گزارش ایسنا، مسعود بهرام نژاد دبیر ستاد اربعین استان در این جلسه با اشاره به لزوم آمادگی استان برای میزبانی احتمالی در اربعین امسال گفت: هنوز هیچ چیز در خصوص بازگشایی مرزها در اربعین امسال قطعی نیست، اما باید از هم اکنون آماده باشیم.

وی افزود: در آخرین مکاتباتی که از سوی قرارگاه اربعین با استان های مختلف و بویژه استان های مرزی صورت گرفته، بر آماده سازی و تقویت زیرساخت ها، آماده سازی امکانات رفاهی از جمله تغذیه، آب، سرویس بهداشتی و حمام، تقویت مراکز بهدشتی و تعیین وظایف کمیته های عضو ستاد تاکید شده است.

دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه با اشاره به تدوین طرح جامع اربعین گفت: از هم اکنون باید روی چالش های موجود بر سر راه میزبانی زوار کار کرده و آنها را رفع کنیم.

بهرام نژاد گفت: در میزبانی سال 1398 طبق بررسی های صورت گرفته 18 مورد ضعف و 15 مورد نقطه قوت داشتیم که باید برای رفع نقاط ضعف اقدام جدی شود.

بهرام نژاد خاطرنشان کرد: تا زمان بازگشایی قطعی مرزها هیچ مسئولی نباید در این رابطه در رسانه ها گمانه زنی کند.

حسین خوش اقبال معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه هم در این جلسه با تاکید بر لزوم شکل گیری هرچه سریعتر کمیته های اربعین در استان گفت: بخشی از مشکلات در آن طرف مرز است که باید با استاندار دیالی و منظریه رایزنی داشته باشیم

وی با بیان اینکه خسروی نزدیکترین مرز به عتبات عالیات است گفت: باید تلاش کنیم مرز خسروی را به شرایطی که در گذشته داشت برگردانیم و دوباره شاهد عبور تعداد بالای زوار از این مرز باشیم.

معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه تاکید کرد: مرز خسروی به لحاظ نزدیکی و نیز به لحاظ زیرساخت ها شرایط بهتری نسبت به مرزهای دیگر دارد و تنها مشکل حس ناامنی است و اگر این حسن ناامنی از بین برود، قطعا با سیل جمعیت در این مرز مواجه خواهیم شد.

باید برای هر وضعیتی در اربعین امسال آماده باشیم/ بیش از 99 درصد مشکلات در داخل عراق است

جعفر همتی رییس قرارگاه اربعین استان در مرز خسروی نیز در این جلسه باید با بیان اینکه سه احتمال برای مراسم اربعین امسال پیش بینی شده، گفت: در حالت اول ممکن است مراسم اربعین بدون هیچ محدودیتی برگزار شود که در این صورت شاهد حضور بیش از سه میلیون نفری زوار خواهیم بود.

وی افزود: در حالت دیگر احتمال ثبت نام محدود از زوار وجود دارد، به نحوی که از هر مرز فقط حدود 100 هزار نفر تردد داشته باشند.

همتی گفت: در حالت سوم هم ممکن است اجازه داده شود که فقط 200 موکب از ایران بین مسیر نجف تا کربلا مستقر شده و به زوار خدمات رسانی کنند.

وی با اشاره به عبور 160 هزار زائر از مرز خسروی در اربعین سال 1398 گفت: در همین سال در مسیر برگشت شاهد عبور 135 هزار زائر از مرز خسروی بودیم.

همتی گفت: طبق بررسی های صورت گرفته بیش از 99 درصد مشکلات در اربعین سال 1398 مربوط به داخل کشور عراق است و اگر قرار باشد امسال تردد زوار را بدون محدودیت داشته باشیم، باید از هم اکنون به کمک کشور عراق برویم تا زوار دچار مشکل نشوند.

این مسئول با اشاره به اختصاص اعتبار 100 میلیارد تومانی به هر یک از استانهای ایلام و خوزستان در بحث اربعین، گفت: امسال در این زمینه حدود 24 میلیارد تومان به کرمانشاه اختصاص داده شده و این درحالی است که اگر 100 میلیارد تومان هم بدهند برای انجام کارها و رفع مشکلات کافی نیست.

وی در ادامه به برخی مشکلات میزبانی زوار در مرز خسروی اشاره کرد و با تاکید بر لزوم تعریض خروجی های مرز گفت: سال 1398 در بحث خروجی ها به شدت دچار مشکل بودیم و نیاز است که خروجی مرز خسروی حداقل پنج تا شش برابر شود.

وی افزود: مشکل دیگر بحث فعالیت هفت ساعته مرز خسروی در شبانه روز بود و نیاز است که مدت زمان فعالیت مرز 24 ساعته شود.

همتی با اشاره به استقرار 29 گیت در مرز خسروی گفت: این تعداد باید به 50 گیت افزایش یابد.

این مسئول بر لزوم گازکشی تا مرز خسروی هم تاکید کرد وافزود: برای انتقال آشپزخانه ها به مرز خسروی نیاز داریم که این محدوده گازکشی شود.

اختصاص 23 میلیارد تومان اعتبارات اربعین به کرمانشاه

حبیب الله وفایی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه هم در این جلسه از اختصاص 23 میلیارد و 750 میلیون تومان اعتبار به استان در بحث اربعین خبر داد و تاکید کرد: هنوز تخصیصی در این زمینه نداشته ایم.

سردار بهمن ریحانی فرمانده سپاه نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه نیز در این جلسه با تقدیر از عملکرد تمام مسئولان و دست اندرکاران پذیرایی از زوار اربعین در استان در سال 1398 گفت: با اینکه کرمانشاه اولین میزبانی خود را بعد از سالها تجربه می کرد، اما عملکرد موفق تری نسبت به سایر استان های مرزی داشتیم.

وی گفت: با توجه به اینکه سال گذشته مراسم اربعین نداشتیم، امسال در صورت بازگشایی مرزها پیش بینی می شود سیل عظیم جمعیت راهی مرزها شود، بنابراین باید از هم اکنون برنامه ریزی دقیقی در این زمینه داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha