• چهارشنبه / ۱۶ تیر ۱۴۰۰ / ۰۹:۵۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400041611371
  • منبع : نمایندگی همدان

مرثیه‌ای در سوگ روشنایی

مرثیه‌ای در سوگ روشنایی

ایسنا/همدان از بهار بود که آغاز شد. قطع مکرر برق منازل، واحدهای تولیدی و صنعتی، بازار، مطب‌های ‏پزشکان، معابر عمومی و ... در این گیر و دار بود که یاد و خاطره دوران جنگ تحمیلی و شب ‌های بمباران و حمله‌های هوایی و زمینی برایمان تازه شد.

 به گزارش ایسنا؛ اعتراضات مردم که بالا گرفت، مسئولین امر دلیل آوردند که به علت گرمای بیش از حد هوا، استخراج غیرمجاز رمز ارزها، کاهش سطح آب‌های زیر زمینی، خشکسالی و به تبع آن کاهش میزان تولید انرژی برق، ناچار به قطع اضطراری هستیم.

آمدند و برنامه خاموشی ارائه دادند که البته در ابتدای امر با قطعی‌ها انجام شده همخوانی نداشت، باز مردم گلایه کردند و در پی آن برنامه خاموشی‌ها بارها و بارها توسط شرکت توزیع نیروی برق اصلاح شد و تغییر کرد.

پس از آن مدیران شرکت توانیر و امور برق نشست خبری گذاشتند و دلایل و توجیهات خود را تشریح کردند، حتی پای وزیر نیرو هم به مجلس باز شد، از آن طرف در همین استان خودمان دادستان عمومی و انقلاب همدان دستور دارد که خاموشی‌ها باید اصولی باشد و نباید موجبات نارضایتی مردم را فراهم کند.

در زمان انتخابات و تبلیغات کاندیداهای محترم، همه چیز خوب بود و داشتیم به روال عادی زندگی‌مان باز می‌گشتیم اما اکنون یک هفته‌ای هست که مسئولین محترم تلافی ایام خوش انتخابات را درآوده و در طول شبانه‌روز به جای یک نوبت، سه نوبت هم در وضعیت قطعی حتمی، هم وضعیت احتمال متوسط و هم وضعیت احتمالی، برق را قطع می‌کنند و دقت در عمل به برنامه‌ریزی انجام شده را در این فقره، به منصه ظهور رسانده‌اند!

از آن سو واردات برق افزایش یافت سخنگوی صنعت برق از افزایش۶۵۰ مگاواتی واردات برق به کشور خبر داده و گفته با تمهیداتی که به‌کار بسته شده است، در روزهای آینده، شرایط تا حدی بهبود خواهد یافت.

‎‎کار به دستور رئیس جمهور رسید

کار به جایی رسید که رئیس جمهور دستور داد در جلسه ویژه‌ای به ریاست معاون اول و متشکل از دستگاه‌های مختلف، موضوع مشکل ‏برق بررسی و دستورالعمل‌های اجرایی اعلام شود.

روحانی اعلام کرد: اگر چه برخی عوامل اصلی در تنش برقی کشور در اثر تغییرات فصلی و عوامل طبیعی است اما باید عوارض این پدیده‌ها ‏مدیریت شود و به حداقل برسد و با برنامه‌ریزی دقیق، پیش‌بینی پذیری پدیده‌ها افزایش یابد.

از آن طرف نیز رئیس قوه قضائیه، دادستان کل کشور را مأمور پیگیری فوری قطعی‌های مکرر برق شهرهای مختلف کشور در روزهای گذشته ‏کرد.‏

در نامه اژه‌ای به منتظری آمده:" با توجه به قطعی‌های مکرر برق بدون اطلاع قبلی در شهرهای مختلف کشور و خسارت‌ها و ‏مشکلات ناشی از آن، در راستای احیای حقوق عامه و پیشگیری یا حداقل کاهش آسیب‌ها و خسارات مربوط، با فوریت، علت ‏قطع برق و عدم اطلاع قبلی را بررسی و اقدام لازم و مقتضی معمول و نتیجه را به اینجانب گزارش کنید."

نکته جالب و قابل تأمل اختلال تلفن همراه در زمان قطعی برق بوده که صدای مشترکین را در اقصی نقاط کشور درآوده است.

وزارت ارتباطات پاسخ داده: "باطری‌های دکل‌های تلفن همراه برای دو ساعت پاسخگوی قطع برق هستند، دکل‌ها پس از دشارژ کامل، نیازمند هشت ساعت اتصال به شارژ هستند تا بطور کامل شارژ شوند، متأسفانه در برخی نواحی، هشت ساعت برق مستمر شهری در دسترس نیست."

پرداخت خسارت به مشترکین

در این میان شرکت برق خبر داده که به مشترکین خود ‏خسارت پرداخت می‌کند، شرکت برق در دو دسته‌بندی به مشترکین خود خسارت پرداخت می‌کند، نخستین نوع از خسارت‌ها خسارت‌های ‏ناشی از فعل و انفعالات شبکه بوده که به نوعی می‌توان گفت شرکت برق در آن مقصر است و دیگری خسارت‌های ناشی از ‏اتصالات داخلی خود مشترکین است که توسط یکی از شرکت های بیمه‌ای دارای قرارداد با شرکت توانیر پرداخت می‌شود.

 بر همین اساس اگر وسایل خانه در اثر نوسانات برق داخلی مشترکان دچار خسارت شود می‌توانند ‏درخواست‌های خود را در سامانه بیمه توانیر(bime.tavanir.org.ir) ثبت، پیگیری و خسارات خود را دریافت کنید.

ورود دادستان همدان به مسئله قطع بی برنامه برق

در اخبار واصله آمده که دادستان عمومی و انقلاب استان همدان در جمع خبرنگاران، گلایه‌مندی مردم درباره‌ قطعی برق را به حق دانسته و با بیان اینکه بی‌برنامگی در اطلاع‌رسانی خاموشی‌ها قابل قبول نیست، گفت: این مسئله نباید با بی ‌برنامگی در اطلاع‌رسانی درباره‌ ساعات قطع برق همراه باشد، بنابراین در این‌باره ملاحظه با هیچ فرد یا سازمانی نداریم و کوتاهی و ضعف در بی برنامگی‌ها را نمی‌پذیریم.

حسن خانجانی با اعلام اینکه از دانشجو و استاد گرفته تا کشاورز و نانوا از بی ‌برنامگی در قطع برق گلایه‌مند هستند، خاطرنشان کرد:  با مسئولان برق استان این مشکلات مطرح شده و آنان گفته‌اند که برق مورد نیاز برای در دسترس قرار دادن به مشترکان نه تنها در همدان بلکه در سراسر کشور با مشکلاتی روبه‌رو شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکل ایجاد شده و قطعی‌ها توسط استان انجام نمی‌شود که بتوان جلوی آن را گرفت، بلکه قطعی‌ها به‌طور مستقیم از طرف مرکز رخ می‌دهد، تأکید کرد: با این وجود پیگیری‌های این دادستانی ادامه دارد تا حقی از مردم استان تضییع نشود.

امسال با رشد چشمگیر مصرف برق مواجه شدیم

مدیر توزیع نیروی برق شهرستان ملایر نیز با اشاره به اینکه خاموشی‌های رخ داده، بنابر اقتضای شرایط پیش آمد، گفت: برق، پاک‌ترین انرژی و زیرساخت کل دنیا محسوب می‌شود.

رضا شیردره در جمع خبرنگاران بیان کرد: افزایش دما در سال‌جاری، ورود زودهنگام بارهای کشاورزی و استفاده از چاه‌های برقی در کشاورزی زودتر از موعد مقرر، کمبود بارش‌های فصلی و کاهش ذخایر آب پشت سدها و فعالیت بیت‌کوین‌ها و دستگاه‌های ماینر غیرمجاز در زمینه تولید رمز ارزها، عامل اصلی خاموشی‌های اخیر بود.

وی با اشاره به اینکه امسال با رشد چشمگیر مصرف برق مواجه شدیم، ادامه داد: ما در سطح شهرستان ملایر هیچگونه مجوزی برای فعالیت دستگاه‌های ماینر نداریم، بنابراین در صورت مشاهد و اطلاع از فعالیت غیرقانونی دستگاه‌های ماینر، با همکاری دستگاه‌های امنیتی، انتظاماتی و مراجع قضائی مطابق قانون با متخلفان برخورد می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه در این راستا طرح‌های تشویقی برای مشترکین قانونمند و کم‌مصرف که با ما همکاری می‌کنند در نظر گرفتیم، توضیح داد: این طرح از ۱۵ خرداد آغاز شده و تا ۱۵ شهریور ماه ادامه دارد.

مدیر توزیع نیروی برق ملایر با اشاره به اینکه عملکرد و میزان مصرف انرژِی برق ۱۵۵۰ مشترکی که با ما قرارداد بسته‌اند به‌صورت روزانه بررسی و پایش می‌شود، اظهارکرد: در سال‌جاری پنج مانور عملیاتی و جهادی در راستای مدیریت مصرف برق برگزار کردیم.

شیردره در زمینه اقدامات انجام شده این مدیریت در بحث کنترل خاموشی‌ها و مدیریت مصرف برق در سال‌جاری، بیان کرد: گشت‌ها و اکیپ‌های ما با همکاری بسیج به‌صورت روزانه و شبانه از مشترکین و ادارات بازدید دارند، همچنین میزان مصرف برق در دستگاه‌های اجرایی به طور مستمر بررسی می‌شود.

وی بر ضرورت مدیریت مصرف برق با افزایش دما و گرمای شدید تأکید کرد و گفت: با توجه به به افزایش دما و گرمای شدید و رشد مصرف برق از همشهریان خواهشمندیم با بکاربستن راهکارهای ‏ساده‌ای چون تنظیم درجه کولرهای گازی روی عدد ۲۴ و استفاده از دور کند کولرهای آبی و استفاده نکردن از وسایل ‏برقی پر مصرف مانند اتو، لباسشویی ، جاروبرقی  و ... در ساعت‌های گرم روز ( ۱۳ تا ۱۷ ) در پایدار نگه داشتن ‏شبکه برق و جلوگیری از خاموشی‌های احتمالی سهم بسزایی داشته باشند .

گلایه ها و مشکلات مردم

یک جانباز ملایری با بیان اینکه قطعی‌های مکرر و طولانی برق برنامه زندگی عادی ما را مختل کرده است، گفت: منزل ما در طبقه پنجم یک مجتمع است و برای رفت و آمد از آسانسور استفاده می‌کنیم، با قطعی برق با مشکل مواجه می‌شویم چراکه من نمی‌توانم از پله‌ها استفاده کنم و مجبورم در خانه بمانم.

در ادامه سری به ساختمان پزشکان نور می‌زنیم در مرکز شهر ملایر، مطب چشم پزشکی با آمار مراجعه بالا در طبقه پنجم این مجتمع واقع شده، اکثر بیماران مراجعه کننده سالمندانی هستند با چشمان عمل کرده، که در صورت قطعی برق، امکان استفاده از آسانسور براشان مقدور نیست.

یکی از بیماران سالمند در این زمینه اظهارکرد: بنده ساعت ۷.۵ غروب نوبت پزشک قلب داشتم، اما قطعی برق سبب شد تا ساعت ۱۰.۵ شب منتظر بمانم چون دستگاه‌های معاینه، اکو و نوار قلب کار نمی‌کنند.

گودرز صادقی افزود: مشکل بعدی الکترونیکی شدن نسخ پزشکی است که در صورت قطعی برق برای دریافت دارو باز با مشکل مواجه می‌شویم.

یکی دیگر از کاسبان ملایری با گلایه از رویه قطعی‌ها، گفت: دیشب برق مغازه ما و همکاران همجوار ما رفت، این درحالی بود که حوالی صبح وقتی مراجعه کردیم مشاهده شد تمام چراغ‌های مغازه‌های حومه ما روشن بوده‌اند، یعنی عملا آن میزانی که قرار بوده انرژی صرفه‌جویی شود، باز برق هدر رفته است.

حمید رسائی با بیان اینکه اکنون اکثر مغازه‌ها دارای درب‌های کرکره‌ای خودکار و برقی هستند، افزود: در صورت قطعی برق این درب‌ها کار نمی‌کند و امنیت اماکن و مغازه‌ها به خطر می‌افتد، از سوی دیگر ما بودجه نداریم که برای مواقع اضطراری، موتور برق اختصاصی خریداری کنیم.

وی با اشاره به اینکه تاریکی‌های مکرر و خاموشی‌های اعمال شده در معابر و بلوارها، خطر افزایش سرقت را به همراه دارد، خواستار رسیدگی مسئولین به منظور رفع مشکلات پیش آمده شد.

در طول روز گذرم به مطب یکی از دندانپزشکان خورد، مطب کاملا سوت و کور بود و بیماران فقط نوبت می‌گرفتند و می‌رفتند تا زمانی که برق بیاید!..حالا شما تصور کنید بیماری با دندان شکافته شده زیر دستگاه باشد!

افرادی که در زمان قطعی برق در آسانسور گیر می‌کنند، بیمارانی که برای ادامه زندگی به دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی برقی نیاز دارند، نانوایی‌ها، ادارات، بانک‌ها، مغازه‌ها و کاسبان مختلف، دانشجویان و دانش‌آموزانی که آنلاین درس می‌خواند و امتحان می‌دهند و ... همگی این روزها کامشان تلخ است و در" سوگ روشنائی " مرثیه می‌خوانند! 

انتهای پیام

  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha