• سه‌شنبه / ۲۹ تیر ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400042921206
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

پایان مرمت هشت بنای تاریخی از مجموعه بازار بزرگ کاشان

پایان مرمت هشت بنای تاریخی از مجموعه بازار بزرگ کاشان

ایسنا/اصفهان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان از پایان مرمت هشت بنای تاریخی در مجموعه بازار بزرگ کاشان خبر داد.

مهران سرمدیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برای مرمت این بناها اعتباری معادل ۱۸ میلیارد و ۹۳۰ میلیون ریال هزینه شد که این اعتبار به صورت مشارکتی توسط شهرداری و اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کاشان، هیأت امناهای بناهای تاریخی، مالکان خصوصی و خیران میراث یار تأمین شد .

وی اظهار کرد: این مجموعه بناهای تاریخی شامل تیمچه‌های بخشی و تیمچه امین‌الدوله، کاروانسراهای گمرک، میرپنج و نو، مسجد بالا بازار، بازارچه ملک و مسجد و مدرسه امام خمینی(ره) بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان در مورد شرح عملیات اجرایی این مرمت‌ها، افزود: عمده خدمات اجرایی شامل سبک‌سازی بام‌ها، آواربرداری خاک‌های اضافه، استحکام بخشی، مقاوم سازی و زیرسازی پایه‌ها، احیای قید بندها، مرمت کامل تزئینات و نقاشی‌های سقف هشتی ورودی بناهای نامبرده بوده است.

سرمدیان با اشاره به اهمیت تاریخی بازار کاشان، تأکید کرد: بازار بزرگ کاشان نمونه بی‌بدیل و یکی از زیباترین بازارهای ایران است که از دیرباز به جهت ساماندهی منظم و معماری بی‌نظیر و با شکوه فضاها مورد توجه و تحسین بوده و به شماره ۱۲۸۴ در شهریورماه ۱۳۵۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

همچنین معاون حوزه میراث فرهنگی اداره کاشان، گفت: وجود ۲۲ اثر تاریخی از بازار کاشان در فهرست میراث ملی ثبت شده است که حفظ و نگهداری این مجموعه عظیم تاریخی نیازمند توجه بیشتر مسئولان کشوری و استانی و یاری کسبه و بازاریان است.

عباس متولی، اظهار کرد: تیمچه امین الدوله، تیمچه بخشی، کاروانسرای نو و گمرک، آب انبار صباغ، مسجد و مدرسه میانچال، مسجد میرعماد، مسجد و مدرسه امام خمینی(ره) (سلطانی)، آب انبار و حمام گذر نو و حمام خان از نمونه‌های آثار موجود در مجموعه تاریخی بازار کاشان هستند.

وی افزود: تیمچه امین‌الدوله یکی از جالب‌ترین بناهای داخلی بازار کاشان است که توسط فرخ خان غفاری (امین‌الدوله) ساخته شد و معماری آن از سال ۱۲۸۰ تا ۱۲۸۵ توسط استاد علی مریم انجام شد.

متولی تصریح کرد: یکی دیگر از نمونه‌های برجسته بناهای بازار بزرگ کاشان مجموعه تیمچه و سرای بخشی است که در دوره قاجاریان بنا شده و بانی آن حاج حسین بخشی بوده است که طرح آن، مجموعه‌ای از فضاهای باز و بسته است و در مسیر آزاد بازار، هندسه و نظمی دقیق را به نمایش گذاشته‌اند.

معاون حوزه میراث فرهنگی اداره کاشان در مورد کاروانسرای گمرک، گفت: سرای شریف خان یکی از آثار ارزشمند بازار کاشان است که پیشینه آن از نظر معماری و تزئینات وابسته شامل گچبری، کاشی‌کاری، آجرکاری و نقاشی به دوره صفویه تا قاجار می‌رسد که به صورت گودال باغچه طراحی شده است.

وی افزود: کاروانسرای گمرک با سه طبقه در زمینی به مساحت تقریبی دو هزار متر مربع در امتداد راسته اصلی بازار کاشان ساخته شده است و به میدان سنگ متصل می‌شود که به شماره  ۳۶۲۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و ساخت این بنا به یکی از دولتمردان کاشان به نام شریف خان نسبت داده‌اند.

متولی در مورد سرای میرپنج گفت: این کاروانسرا دارای دو حیاط بزرگ و دو درِ چوبی قدیمی است که یکی به درون بازار و دیگری به خیابان راه داشته است و در سال ۱۳۷۸ به شماره ثبت ۲۴۳۵ به ثبت سازمان میراث فرهنگی رسیده است.

معاون اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشان، افزود: کاروانسرای نو در میانه بازار کاشان و نزدیک مسجد میرعماد واقع شده و قدمت آن به دوران قاجار برمی‌گردد. این کاروانسرا در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شماره ۹۰۳۴ به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha