• دوشنبه / ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400051107405
  • خبرنگار : 50378

مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی مطرح کرد

ترویج سبک زندگی قرآنی برای نوجوانان از اهداف طرح ملی شباب‌الرضا(ع)

ترویج سبک زندگی قرآنی برای نوجوانان از اهداف طرح ملی شباب‌الرضا(ع)

ایسنا/خراسان رضوی از کتاب «برای قلب سپید تو» مسابقه‌ای ویژه نوجوانان طرح ملی تلاوت شباب الرضا(ع) طراحی شده که توسط مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی درحال اجراست.

مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با ایسنا پیرامون مسابقه «طرح ملی شباب الرضا(ع)» ویژه نوجوانان اظهار کرد: مسئله خدمت به حریم رضوی، از دیرباز جزء آرزوهای همه ارادتمندان به اهل‌بیت(ع) بوده و هست، اما محدودیت حضور مستقیم در محدوده بارگاه منور رضوی همیشه مانع از اجابت این خواسته‌ها بوده است.

حجت‌الاسلام سید مسعود میریان اضافه کرد: رویکرد خدمت‌رسانی در حوزه  آستان ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا(ع) مبنی بر توسعه مفهوم خدمت، خادم و مخدوم (در طرحی تحت عنوان خادمیاری) زمینه‌ای را برای طراحی و اجرای فعالیت‌هایی باهدف نیل به خواسته خدمت به امام رضا(ع) در پهنه‌ای فراتر از محدوده حرم رضوی فراهم کرده است.

وی ادامه داد: بر اساس این رویکرد، دوره نوجوانی به عنوان مقطعی حساس که هویت‌یابی انسان در آن تحقق پیدا می‌کند، باید مورد توجه جدی قرار گیرد. «کانون خادمیاران قرآنی» تأمین‌کننده فرصتی برای نوجوان شیعه در سطح ملی و بین‌المللی است و می‌تواند تأثیر مطلوبی در هویت‌یابی نوجوانان شیعه در مسیر تربیتی داشته باشد.

مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: مراد از هویت، هویتی است که خمیرمایه و سرمایه اصیلی در مسیر رشد و تعالی نوجوانان است و ضمن زمینه‌سازی برای دستیابی به «عزت‌نفس» و «اعتمادبه‌نفس» مسیر مطلوبی برای توسعه سرمایه اجتماعی با محوریت سرمایه‌های مذهبی، معنوی و انقلابی جامعه اسلامی به وجود می‌آورد.

حجت‌الاسلام میریان فعالسازی جنبه‌های معرفتی طرح ملی شباب الرضا(ع) در سطح ملی را هدف کلان و کلی این طرح معرفی کرد و در بیان اهداف جزئی آن گفت: آشنایی نوجوانان و درک ولایت‌پذیری و ولایت‌مداری به عنوان نماد جامعه اسلامی، تمسک جستن نوجوانان به اصل ولایت‌پذیری و ولایت‌مداری، تاثیر آن در ثبات و پایداری عدالت در جامعه اسلامی و جلوگیری از نفوذ دشمنان از دیدگاه قرآن، گسترش انس با قرآن کریم و تدبر در آیات خصوصا برای نوجوانان از اهداف این طرح است.

وی ادامه داد: زمینه‌سازی مشارکت حداکثری نوجوانان در ترویج فرهنگ قرآن و عترت، ترویج سبک زندگی قرآنی برای نوجوانان، رونق‌بخشی به مساجد ،حسینیه‌ها و موسسات قرآنی با محوریت نوجوانان و بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت شعبات طرح ملی شباب الرضا(ع) با محوریت نوجوانان در توسعه فرهنگ قرآنی، تقویت مبانی دینی و اعتقادی از دیگر اهداف این برنامه است.

مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در بیان سیاست‌های این برنامه گفت: توجه به نقش راهبردی جلسات سنتی قرآن کریم و کرسی‌های تلاوت رضوی در پیشبرد اهداف، توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه و گسترش آموزش عمومی قرآن کریم و توجه به معرفت‌افزایی نوجوانان به ولایت‌پذیری و ولایت‌مداری از دیگر سیاست‌های مورد توجه این طرح است.

حجت‌الاسلام میریان عنوان کرد: یکپارچه‌سازی راهبری طرح ملی شباب الرضا(ع)، استفاده از ظرفیت‌های مردمی مؤسسات قرآنی در گسترش طرح و همچنین رونق‌بخشی به فضای معرفتی جانبی و گسترش آن در سطح ملی از دیگر سیاست‌های مد نظر در این برنامه است.

وی در خصوص ماموریت‌ها در جریان اجرای طرح گفت: مسابقه ویژه نوجوانان (مخاطبین  طرح ملی تلاوت شباب الرضا علیه السلام) در دهه امامت و ولایت ۱۴۰۰ برگزار شد که بر این اساس حفظ ارتباط موثر همه جانبه با  اعضاء طرح ملی شباب الرضا(ع) مد نظر قرار گرفت.

مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی افزود: ایجاد شبکه‌ای گسترده و یکپارچه در بزرگداشت و پاسداشت مناسبت‌های ملی ومذهبی در بستر طرح ملی شباب الرضا(ع) در کنار راهبری و هدایت جنبه‌های معرفتی این طرح ملی با رویکرد تفسیر و تدبر در قرآن کریم از دیگر ماموریت‌های مورد توجه در اجرای طرح است.

حجت‌الاسلام میریان در مورد زمان اجرای این طرح گفت: این برنامه از پنجشنبه ۷مرداد مصادف با  عید سعید غدیر خم آغاز شده و تا ۱۲ مرداد ماه سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: کتاب «برای قلب سپید» منبع این طرح برای شرکت‌کنندگان است که فایل پی‌دی‌اف آن در صفحات و کانال‌های مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی به آدرس  @quran_aqr قرار گرفته است. گفتنی است که سوالات مسابقه نیز از طریق کانال‌ها، فضای مجازی و یا بیان آن‌ها توسط مربیان محافل صورت می‌گیرد.

مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در خصوص نحوه پاسخگویی به سوالات ادامه داد: شرکت‌کنندگان در این طرح جواب‌های خود را از طریق پیامک به صورت یک عدد ۱۲ رقمی از چپ به راست به همراه نام‌ و نام‌خانوادگی به سامانه پیامکی مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی به شماره ۳۰۰۰۸۸۰۴ ارسال کنند. در پایان نیز به ۳۰ نفر از شرکت کنندگان که به تمام سوالات پاسخ صحیح داده باشند به قید قرعه جوایز نفیس متبرک  اهدا می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha