• یکشنبه / ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1400051712029
  • خبرنگار : 71646

علف‌دهی دستی حیات وحش در دو منطقه حفاظت شده استان تهران

علف‌دهی دستی حیات وحش در دو منطقه حفاظت شده استان تهران
عکس تزئینی است.

کاهش بارندگی‌ها طی بهار امسال و به تبع آن کاهش ‌پوشش گیاهی، وضعیت تغذیه‌ حیات وحش را در بسیاری از نقاط کشور همچنین استان تهران با مشکل روبه‌رو کرده است و رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران، از علوفه‌دهی دستی به حیات وحش در دو منطقه حفاظت شده کویر و جاجرود خبر می‌دهد.

محمد کرمی در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به حاکمیت خشکسالی در کشور، کاهش بارندگی در فصل بهار، تعلیف دام اهلی و گرمای زودرس در برخی مناطق چهارگانه استان تهران، گفت: امسال ‌پوشش گیاهی در مناطق چهارگانه استان تهران نسبت به سال‌های گذشته رشد کمتری داشته‌ از این رو طی دو هفته اخیر در دو منطقه حفاظت شده کویر و جاجرود  به اجبار تعلیف دستی انجام شده است.

وی با بیان اینکه تعلیف دستی حیات وحش در بسیاری از موارد به‌لحاظ کارشناسی توصیه نمی‌شود چراکه حیات وحش باید به‌صورت طبیعی خود را با شرایط سازگار کند، اظهار کرد: با این حال با توجه به تغییراتی که توسط انسان و فعالیت‌های انسانی در طبیعت ایجاد شده از تغییرات اقلیمی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای گرفته تا تغییر کاربری اراضی و استفاده بیش از حد از منابع آب برای گسترش و افزایش زمین‌های کشاورزی و باغات، در برخی موارد مجبور هستیم به‌منظور نجات حیات وحش علفخوار آن‌ها را به‌صورت دستی تعلیف کنیم.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران در ادامه گفت: از حدود دو هفته قبل همکاران ما در منطقه حفاظت شده «کویر» در جنوب استان تهران که اقلیمی خشک‌تر نسبت به سایر مناطق چهارگانه استان تهران دارد، علاوه‌بر آبرسانی به آبشخورهای حیات وحش، علوفه‌دهی به حیات وحش علفخوار منطقه را نیز آغاز کرده‌اند تا حیات وحش از وضعیت تعلیف نامناسب تا آغاز فصل بارندگی جدید و رویش مجدد علوفه در مراتع نجات ‌پیدا کنند.

به گفته کرمی، طی روزهای اخیر علاوه‌ بر منطقه حفاظت شده کویر، در مجموعه حفاظتی جاجرود که شامل منطقه حفاظت شده جاجرود و ‌پارک‌های ملی خجیر و سرخه‌حصار است نیز علوفه‌دهی دستی در دو تا سه مرحله و بیشتر در منطقه حفاظت شده جاجرود انجام شده است.  

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران همچنین با اشاره به نزدیکی منطقه حفاظت شده جاجرود و ‌پارک‌های ملی خجیر و سرخه حصار به شهر تهران و وجود مناطق مسکونی و روستاهای متعدد در حاشیه آن‌ها گفت: هرچند در مجموعه حفاظتی جاجرود علاوه‌بر کاهش بارندگی‌ها، وقوع آتش‌سوزی‌ها نیز باعث فقیرتر شدن هرچه بیشتر ‌مراتع منطقه شده است، حضور مردم و چرای دام اهلی نیز از دیگر عوامل کاهش علوفه و منابع غذایی حیات وحش در این مناطق به‌حساب می‌آیند. با این حال از آنجایی که چرای دام اهلی در ‌پارک‌های ملی ممنوع است، این مساله در کاهش منابع غذایی در ‌پارک‌های ملی خجیر و سرخه حصار نقشی نداشته و تنها منطقه حفاظت شده جاجرود را تحت تاثیر قرار داده است.

کرمی در پایان با بیان اینکه در سایر مناطق چهارگانه استان تهران نیازی به تعلیف دستی حیات وحش تاکنون دیده نشده‌ است، خاطرنشان کرد: مناطق چهارگانه‌ای که در مناطق شمالی استان تهران قرار دارند از جمله ‌پارک ملی لار  و منطقه حفاظت شده ورجین از منابع آب و غذایی بهتری برخوردار هستند، از این رو حیات وحش علفخوار در این مناطق کمتر در معرض کمبود علوفه قرار می‌گیرند. با این حال برای تمام مناطق چهارگانه استان تهران علوفه خریداری و تامین شده و در انبارهای علوفه موجود در این مناطق نگهداری می‌شود تا در صورت نیاز چه در فصل زمستان و چه در فصل بهار مورد استفاده برای تغذیه حیات وحش قرار گیرند.

انتهای ‌پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha