• سه‌شنبه / ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1400051913560
  • خبرنگار : 71505

شهردار سابق تهران در صحن شورای شهر عنوان کرد

ازکاهش واگذاری تراکم وبلندمرتبه سازی بدون برنامه تاافزایش ذخیره املاک شهرداری نسبت به واگذاری

ازکاهش واگذاری تراکم وبلندمرتبه سازی بدون برنامه تاافزایش ذخیره املاک شهرداری نسبت به واگذاری

شهردار سابق تهران با ارائه گزارشی از عملکرد و اقدامات مدیریت شهری دوره پنجم، گفت: در دوره پنجم مدیریت شهری به سمت برنامه‌ریزی و ارائه خدمات به شهروندان حرکت کردیم.

به گزارش ایسنا، پیروز حناچی شهردار سابق تهران در مراسم تودیع خود که صبح امروز (سه شنبه) در سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد در ارائه گزارش عملکرد شهرداری تهران گفت: کاهش واگذاری تراکم بدون برنامه و خارج از طرح تفصیلی در این دوره از مدیریت شهری محقق شد. مدیریت شهری دوره پنجم با بلندمرتبه سازی مخالف نبود چرا که یکی از عارضه‌ها در کلانشهرها کمبود زمین است و راه حل آن هم استفاده از ظرفیت بلند مرتبه سازی است اما مدیریت شهری دوره پنجم با بلند مرتبه سازی بی‌برنامه مخالفت کرد و ضوابط بلند مرتبه سازی را به تصویب رساند و آنرا ابلاغ کرد.

وی افزود: یکی از معضلات کلانشهرها به ویژه شهر تهران آلودگی هوا و ترافیک است و نمی‌توان جز کنترل آلاینده‌ها و توسعه فضای سبز راه حل دیگری برای حل معضل آلودگی هوا متصور شد. در این دوره تلاش کردیم  میزان فضای سبز در داخل محدوده قانونی شهر را افزایش دهیم و موفق به انجام این کار هم شدیم. بسیاری از باغاتی که قرار بود در آن برج باغ ساخته شود امروزه به عنوان فضاهای عمومی در اختیار مردم قرار گرفته است.

حناچی در ادامه به اقدامات صورت گرفته در حوزه مترو اشاره کرد و گفت: توسعه حمل و نقل عمومی در این دوره در امتداد برنامه‌های پیشین بود. حدود ۴۰ کیلومتر طول مسیر و ۳۹ ایستگاه در این دوره به بهره برداری رسید.

وی همچنین توضیحاتی درباره باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س)، ارائه کرد و گفت: خط راه آهن تهران-تبریز که برای بارگذاری ساختمان چهار طبقه در سطح رویی طراحی شده بود تبدیل به جذاب ترین محور پیاده شهری خواهد شد که فاز نخست آن افتتاح شده است.

وی در تشریح اقدامات حوزه ساخت و ساز و صدور پروانه ها گفت: در سال ۹۰ تعداد پروانه‌های شورای معماری مناطق در منطقه یک، ۷۹ مورد بوده است که در سال ۹۸ به یک مورد و در سال ۹۹ به صفر رسیده است. براساس آماری که از منطقه یک اخذ شده است تعداد پروانه‌هایی که تغییر کاربری داشته‌اند به صفر رسیده است. همچنین تعداد پروانه‌های تغییر مشاعات به مسکونی در سال ۹۰،  ۲۰ مورد و در ۹۹ به صفر در منطقه یک رسیده است. تعداد پروانه مشاعات به تجاری در سال ۹۰ ، ۳۹ مورد و در سال ۹۹ به ۳ مورد رسیده است.

وی به دو لایحه حوزه مدیریت شهری نیز اشاره کرد و گفت: لایحه منابع پایدار شهرداریها و دهیاریها و همچنین لایحه مالیات بر ارزش افزوده از جمله لوایح مهمی هستند که امیدواریم این دو لایحه در این دوره مجلس تعیین تکلیف شوند، چرا که منابع پایدار شهرداریها یکی از موضوعات مهم در شهرها محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ و ساماندهی و بررسی آنها تاکید کرد: در این مسئله نیز پرونده‌هایی که از سالهای قبل تجمیع شده بودند مورد بررسی و کارهای کارشناسی قرار گرفت و در واقع مورد اعمال قانون قرار گرفتند. در این دوره از مدیریت شهری به سمت برنامه‌ریزی و ارائه خدمات به شهروندان در حوزه‌های مختلف حرکت کردیم.

حناچی  درخصوص جزئیات ساخت قطار ملی نیز گفت: شاسی قطعات، ترمز و همچنین سیستم درب‌ها از بخش‌هایی است که توسط مهندسین و متخصصان ایرانی آماده شده و مسئله بسیار مهمی محسوب می‌شود. همچنین بهره‌برداری قطار ملی می‌تواند  معضل قطار شهری را حل کند.

شهردار سابق تهران ادامه داد: در افزایش میزان باز پرداخت  به اخذ تسهیلات ، بدهی خالص شهرداری را از جمله با چندین فقره برات کارت به مبلغ ۸۷۸ میلیارد تومان کاهش دادیم . در واقع  ۶۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان  بدهی شهرداری و ۵۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مطالبات شهرداری است.

وی با بیان اینکه در این دوره افزایش ذخیره املاک را نسبت به میزان واگذاری و تملک شاهد بودیم، اضافه کرد: در حوزه پایدار سازی مالی ۲ هزار و ۶۶۲ ملک در اختیار داشتیم که ۶۰۰ ملک تخلیه شده و هزار و ۷۶۲ ملک تعیین تکلیف و درباره تخلیه ۳۰۰ ملک نیز اقدام شده است. همچنین اجرای میزان یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رای قطعی که شهرداری محکوم شده بود با همکاری قوه قضاییه را متوقف کردیم.

وی ادامه داد: ارتقای کارایی و چابک سازی نیروی انسانی را در این دوره شاهد بودیم و  ۱۳ درصد نیروی انسانی را بدون اخراج و تعدیل دسته جمعی کاهش دادیم و در حوزه جذب نیز تنها ۶۵۰ نفر از نیروهای کیفی جذب شدند، علاوه بر این، اصلاح فرایندها در حوزه منابع انسانی انجام شد. در حوزه حمل و نقل، اعتبار و هزینه کرد توسعه مترو به نسبت شبکه های بزرگراهی بین سالهای ۹۲ تا ۱۳۹۵، ۷۱صدم درصد بود که در این دوره به ۳.۷ درصد رسید. همچنین در بخش نوسازی و بهسازی ناوگان اتوبوسرانی از سال ۱۳۹۲ دولت اتوبوسی را به شهرداری واگذار نکرده و در آن سال قیمت یک اتوبوس ۲۰ میلیون تومان بوده؛ اما قیمت آخرین اتوبوس های خریداری شده توسط شهرداری در این دوره  ۲.۵ تا سه میلیارد تومان است.

وی تاکید کرد: علاوه بر این ۲۱۶ دستگاه اتوبوس دوکابین و ۱۸۷ مینی بوس اضافه و بازسازی شده و ۵۵۵ دستگاه اتوبوس دوکابین و اضافه کردن ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی در دستور کار است. علاوه بر این فعال سازی مجدد کارخانه ایران خودرو دیزل انجام و برای بازسازی  ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده برنامه ریزی شد.

به گفته حناچی، در حوزه توسعه زیرساخت‌های شهری، احداث بزرگراه شهید رستگار، برچیدن پل قدیمی گیشا و احداث زیرگذر کوی نصر، اتمام پروژه استاد معین، تونل آرش اسفندیار تقاطع غیر همسطح علامه عسگری، زیرگذر چهارراه گلوبندک، میدان گاه شهدای هفتم تیر، احداث چند پارکینگ با مساحت بالا از جمله جنب پردیس سینمایی ملت با ظرفیت حدود ۱۳۰۰ واحد پارک از اقدامات مهم این دوره بود.

وی افزود: افزایش ظرفیت گرمخانه‌ها و شناسایی و جذب آسیب‌دیدگان در این دوره به صورت جدی پیگیری شد. در دوسال اخیر کسی به دلیل سرما و سرپناه نداشتن فوت نکرده است. همچنین کاهش ۵۷ درصدی زمان پاسخ‌گویی در ۱۸۸۸ و ۶۵ درصدی در ۱۳۷ در این دوره اتفاق افتاد. توسعه حمل و نقل پاک و شهر انسان محور نیز دنبال شد و مسیر دوچرخه از ۵۰ به ۲۴۶ کیلومتر افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این در بحث تاب آوری شهری، سرمایه گذاری‌هایی انجام دادیم و سعی کردیم دریافت عوارض ایمنی را صرفا برای ایمنی اختصاص دهیم. پیش از تحریم ۸۰۰ میلیارد تومان تجهیزات آتش نشانی خریداری کردیم که قیمت امروز آن ۱۰ هزار میلیارد تومان است. نتیجه این اقدام را در آتش سوزی پالایشگاه تهران دیدیم که این آتش نشانی تهران بود که در ساعت اولیه آن را مهار کرد.

حناچی تاکید کرد: در سازمان مدیریت بحران با تلاش های که انجام شده به زودی این امکان فراهم می شود تا زلزله را ۴۵ ثانیه زودتر متوجه شویم و این زمان طلایی می تواند تلفات را کاهش دهد. همچنین ۷۷ مکان برای پد هلی کوپتر شناسایی و  ۴۴ پد اجرا شده است که به گفته اورژانس با اقدامات اخیر انجام شده زمان امداد رسانی از لحظه تماس از  ۲۶ دقیقه به ۱۴دقیقه کاهش پیدا کرده است.


به گزارش ایسنا، پس از اتمام صحبت‌هایی حناچی؛ مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با اهدای لوح و تابلو به وی از زحمات حناچی در طول خدمتش در شهرداری قدردانی کرد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha