• چهارشنبه / ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ / ۰۹:۲۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400052014272
  • منبع : نمایندگی همدان

خطر بیابانی شدن ۱۰ هزار هکتار از اراضی کبودراهنگ

خطر بیابانی شدن ۱۰ هزار هکتار از اراضی کبودراهنگ

ایسنا/همدان رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کبودراهنگ بیابانی شدن اراضی کبودراهنگ را تهدیدی برای شهرستان دانست و گفت: در ادامه وقوع خشکسالی‌های طولانی۱۰هزار و ۷۲۰ هکتار از اراضی کبودراهنگ در معرض خطر بیابانی شدن قرار گرفته است.

 ابوالقاسم علی‌ویردی در گفت‌وگو با ایسنا، برای  پیشگیری از بیابانزدایی در سطح اراضی مرتعی در پلاک‌های کردآباد، نورآباد، گنده جین وشاوه  در سال‌جاری ۳۳۵ هکتار بیابان‌زدایی انجام شده و کشت گونه‌های  بیابانی و مقاوم به شوری گیاه آتریپلکس در سطح ۷۵ هکتار را در دستور کار داریم.

  علی‌دیردی افزود: وسعت منابع طبیعی این شهرستان  در گستره‌ای به مساحت ۴۰۲۵  کیلومتر مربع از شمال به شهرستان خدابنده استان زنجان و از جنوب به شهرستان‌های بهار و همدان، از شرق به شهرستانهای رزن و فامنین از غرب به شهرهای بیجار و قروه استان کردستان محدود شده است.

وی  اراضی زراعی کبودراهنگ را  ۲۴۱۱۶۵هکتار اراضی برشمرد و  گفت:  هر ساله به‌طور متوسط ۱۶ هزار تُن علوفه در  ۱۲۶ هزار هکتار اراضی مرتعی این شهرستان تولید می‌شود. 

 وی از  وجود  ۶۴۹ هکتار جنگل دست کاشت در منابع طبیعی شهرستان کبودراهنگ در ۳ سال اخیر  خبر داد و اظهار کرد: منابع آب این جنگل  از حوزه‌های آبخیز سفید رود و قره‌چای تأمین می‌شود.

وی بذرپاشی، کپه‌کاری، قُرُق، کودپاشی، ذخیره نزولات، مرمت چشمه، احداث آبشخور و جنگل‌کاری ، اجرای طرح‌های آبخیزداری، مبارزه با بیابانزایی، اجرای کاداستر و اخذ اسناد تک‌برگی برای اراضی ملی و مبارزه جدی و قاطع با هرگونه تخریب و تصرف اراضی ملی را از خدمات نیروهای منابع طبیعی برشمرد.

علی‌ویردی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۱ نفر پرسنل در حال انجام وظایف سازمانی خویش به‌منظور حفظ، احیاء، اصلاح و توسعه همه جانبه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری در خدمت حفظ منابع طبیعی شهرستان کبودراهنگ هستند.

 وی درباره احیاء گونه گیاهان مرتعی، گفت: در استان همدان ۱۶۵۸ گونه گیاهان مرتعی داریم که سهم شهرستان کبودرآهنگ از این مساحت،  ۱۲۶ هزار هکتار است که  اغلب گونه‌های گیاهی و دارویی را در دل خود جای داده است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری کبودراهنگ از دامداران شهرستان خواست در چرای دام‌های خود به قوانین منابع‌طبیعی برای حفظ مراتع بهای بیشتری دهند. 

علی‌ویردی درباره حفظ گیاهان مرتعی و دارویی، اظهار کرد: نیروهای منابع طبیعی کبودراهنگ به‌منظور احیاء و توسعه زیستگاه‌های این گیاهان مرتعی هرساله اقداماتی همچون بذرپاشی وکپه کاری، قرق  وغیره انجام می‌دهد که ازنمونه‌های بارز آن می‌توان به بذرپاشی و کپه‌کاری در مراتع روستاهای کیتو، قطارآقاج، ایلانلو، طاهرلو و قلی‌آباد اشاره کرد و امسال نیز در نظر  داریم با اجرای طرح بیابان‌زدایی در سطح ۷۲۵ هکتار اراضی ملی کبودراهنگ بذرپاشی و کپه‌کاری و همچنین برای بیش از ۱۰۰۰هکتار قرق داشته باشیم. 

وی تأکید کرد: به‌دلیل چرای بی‌رویه دام و برداشت‌های بی‌رویه، غیراصولی و دست‌اندازی و تخریب‌هایی که توسط عده‌ای سودجو صورت می‌گیرد گیاهان دارویی از جمله افرا، آذربه، ریشه ختمی، ریواس وحشی، ریشه شیرین بیان و پیازچه، سیرکوهی و ریشه کاسنی در حال انقراض هستند.

 علی‌ویردی با بیان اینکه با همکاری و گزارشات مردمی در هفته گذشته نیز توانستیم  شش تُن ریشه استحصال شده گیاه شیرین‌بیان به ارزش اقتصادی ۶۰ میلیون تومان در بخش شیرین‌سو کشف کنیم، خاطرنشان کرد: برای حفظ منابع طبیعی موجود در کبودراهنگ در  سال‌جاری هیچ‌گونه مجوزی برای برداشت گیاهان دارویی صادر نمی‌شود. 

وی درباره حفظ افزایش مراتع گیاهی شهرستان نیز اظهار کرد:  احیاء  گونه‌های گیاهی چون برومئوس، النگاتوم، بابونه، اسپرس،علف بره، یولاف وحشی ویونجه دیم و الیموس  هرساله نسبت به نیاز مراتع و منابع طبیعی و احیاء مراتع سطح  شهرستان از طریق بذرپاشی و کپه‌کاری انجام می‌شود.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کبودراهنگ درباره کاشت و برداشت گیاهان دارویی، گفت: در استان همدان ۱۶۵۸ گونه گیاهی در سطح مراتع، دشتها، کوه‌ها، دامنه و کوهپایه گسترده 
شده‌اند که از این تعداد ۳۱۳ گونه گیاه دارویی است که از جمله شاخص‌ترین آنها می‌توان به موسیر، کتیرا، آویشن،آذربه، ریواس، غازیاغی، شنگ وکنگر اشاره کرد.

علی‌ویردی تصریح کرد: برای پیشگیری از برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی طرحی با طیف برداشت ممنوعه برای لاله واژگون، ریشه شیرین‌بیان در حال اجراست و گیاهانی مانند  شنگ، غازیاغی به
 دلیل وفور شان در طرح برداشت‌شان آزاد قرار گرفته‌اند و گیاهانی مانند موسیر، به‌علت کاهش بارندگی و خشکسالی برداشتشان ممنوع است.

وی ادامه داد: به‌منظور پیشگیری از کاهش گیاهان دارویی و خوراکی  و احیاء و توسعه زیستگاه گیاهان دارویی در منابع طبیعی شهرستان کار بذرپاشی گیاهان دارویی به سطح ۲۰۰ هکتار در مراتع  شهرستان را  در سال‌جاری در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

 علی‌ویردی گریزی به بیابانی شدن اراضی کبودراهنگ زد و گفت: به‌دلیل وقوع خشکسالی‌های پی‌درپی در سطح استان ۶۵ هزار هکتار از اراضی این استان مستعد بیابانی شدن است که  ۲۶ هزار هکتار آن در اراضی ملی قرار دارد و در سطح شهرستان کبودرآهنگ نیز مقدار ۱۰هزار و ۷۲۰ هکتار است.

 وی گریزی نیز بر پیشگیری از  بیابانی شدن  و  فرسایش خاکی کبودراهنگ زد و افزود: اجرای طرح های بیابانزدایی در سطح اراضی مرتعی در پلاکهای کردآباد،نورآباد،گنده جین وشاوه به میزان ۳۳۵ هکتار اقدام شده و در سالجاری نیز در صدد هستیم با کشت گونه بیابانی و مقاوم به شوری گیاه آتریپلکس در سطح ۷۵ هکتار، از بیابانی شدن اراضی پیشگیری کنیم.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کبودراهنگ درباره توسعه فضای سبز سطح شهرستان وجنگل کاری گفت: کبودرآهنگ فاقد جنگل طبیعی است بنابراین تاکنون ۶۴۹ هکتار جنگل دست کاشت در سطح شهرستان ایجاد شده و امسال نیز کاشت ۲۰۰ هکتار جنگل‌کاری در سطح شهرستان را در برنامه‌ کاری خود داریم.

 علی‌ویردی در باره حفظ منابع طبیعی بیان کرد: برای پیشگیری از تخریب و تصرف غیرمجاز اراضی ملی در سال ۵۷ فقره پرونده تخریب، تصرف و چرای غیرمجاز در پنج ماهه اول سال حفظ منابع طبیعی در کبودراهنگ تنظیم شده است. 

 وی درباره موفقیت در مشارکت مردمی برای حفظ منابع طبیعی، اظهار کرد: ما درکبودراهنگ توانستیم با به‌کارگیری بهره‌برداران محلی در همه طرح‌های جنگل‌کاری، بیابانزدایی و ایجاد آتش‌بُر توسط همیاران طبیعت در جنگل‌های تجرک و آقبلاق آقداق و اجرای عملیات قرق و جلوگیری از ورود دام به مراتع کپه‌کاری شده به‌صورت داوطلبانه رتبه نخست استانی را  کسب کنیم.

علی‌ویردی خاطرنشان کرد: همشهریان عزیز، کشاورزان زحمت‌کش، بهره‌برداران محلی و دامداران محترم می‌توانند با مراجعه به اداره منابع طبیعی شهرستان و ارائه شماره ملی و یا به‌صورت غیر حضوری از طریق سامانه همیار طبیعت برای ثبت‌نام خویش به‌عنوان همیار طبیعت اقدام کنند تا آموزش‌هایی برای آنها اعمال شود و عموم مردم نیز می‌توانند تخلفات برداشت و تخریب منابع طبیعی را از طریق تماس با خط رایگان امداد جنگل به شماره ۱۵۰۴ اطلاع‌رسانی کنند.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha