• چهارشنبه / ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1400052014303
  • خبرنگار : 50180

چرا دانش آموزان کرمانشاه در کسب رتبه‌های برتر کنکور موفق نیستند؟

چرا دانش آموزان کرمانشاه در کسب رتبه‌های برتر کنکور موفق نیستند؟

ایسنا/کرمانشاه از زمانی که رستگار رحمانی جوان اهل جوانرود استان کرمانشاه توانست رتبه اول کنکور تجربی سال 1388 را کسب کند سالها می گذرد و طی این مدت نام هیچ کرمانشاهی بین رتبه های برتر کنکور نیامده است.

در بین نفرات برتر کنکور امسال هم در گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان، نام پذیرفته شدگانی از اراک، مشهد، رفسنجان، سبزوار، اردبیل، اهواز، سقز، یزد، نیشابور، زنجان، رشت، خوی و ... دیده می شد، اما دریغ از یک نفر رتبه برتری از کرمانشاه.

این درحالیست که مسئولین آموزش و پرورش استان در این سالها بارها از برنامه ریزی برای ارتقای رتبه استان در کنکور خبر داده اند، اما آنچه مشخص است این اقدامات هنوز به نتیجه دلخواه نرسیده و جایگاهی مناسب در رتبه بندی پذیرفته شدگان کنکور نداریم.

سئوالی که در این بین پیش می‌آید این است که دلیل عدم کسب رتبه‌های برتر از سوی دانش آموزان کرمانشاهی در کنکور چیست. آیا این دانش آموزان در مدارس به خوبی برای حضور در کنکور آماده نمی شوند، سطح آموزش‌های مدارس ما پایین است، خودشان تلاش کافی برای کسب رتبه‌های برتر ندارند و یا عوامل دیگری در این خصوص دخیل است.

عبدالله آدینه وند مشاور و استاد دانشگاه آزاد کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، برای ناکامی داوطلبان کرمانشاهی در آزمون سراسری دلایل متعددی را برشمرد و اظهار کرد: قطعا یکی از عوامل موثر در ناکامی کنکوری های استان به ضعیف بودن سیستم آموزشی برمی گردد.

وی ادامه داد: معلم ها نقش مهمی در فرآیند یادگیری و نهایتا موفقیت کنکوری ها دارند. اگرچه تعدادی از معلم های استان واقعا مسلط به تدریس هستند، اما معلم هایی هم هستند که نگاه بازاری داشته و تسلط کافی بر تکنیک های تدریس ندارند و همین مسئله مانع از تاثیرگذاری صحیح آنها در امر آموزش می شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: واقعیت این است که سیستم آموزشی آنچه برای رشد و کسب مهارت ها لازم است را به دانش آموزان آموزش نمی دهد و نتیجه آن ناکامی داوطلبان در آزمون سراسری است.

وی با بیان اینکه کیفیت آموزش در مدارس استانهایی مثل تهران، اصفهان و ... بالاتر از استان کرمانشاه است، گفت: نوع آموزش و امکانات استان های مرکزی باعث شده آن استانها کیفیت آموزشی بالاتری داشته باشند و نتایج نهایی این کیفیت را در کسب رتبه های برتر دانش آموزان این استانها در آزمون های سراسری و المپیادها شاهد باشیم.

 این مشاور و استاد دانشگاه با بیان اینکه عدم تسلط کنکوری های استان بر شیوه های مطالعه موفق یکی دیگر از دلایل عدم موفقیت کنکوری های استان است، گفت: واقعیت این است که داوطلبان استان اغلب شیوه های مطالعه صحیح را بلد نیستند و در حالی که برای شرکت موفق در آزمون سراسری باید از حافظه بلندمدت استفاده کرد، اما اکثرا از حافظه کوتاه مدت خود برای یادگیری استفاده می کنند که عملا نتایج کنکور را تحت تاثیر قرار می دهد.

آدینه وند از عدم توانایی کنترل استرس به عنوان یکی دیگر از علل ناکامی کنکوری های استان در آزمون سراسری یاد کرد و افزود: خیلی از کنکوری های استان نمی توانند استرس خود را کنترل کنند و به همین خاطر هم اغلب سرجلسه آزمون برای مدیریت استرس خود با مشکل مواجه می شوند که این موضوع در نتایج نهایی آزمون و نهایتا ناکامی کنکوری های استان در آزمون سراسری نقش تاثیرگذاری دارد.

وی سپس با تاکید بر اینکه وابستگی به دیگر امور و حواشی مثل فضای مجازی و ورزش یکی دیگر از دلایل ناکامی کنکوری های استان در کسب رتبه های برتر است، گفت: کنکوری های کرمانشاهی اغلب دل در گرو بازی های رایانه ای و ورزش دارند، لذا طبیعتا بخشی از تمرکز خود را در این بخش صرف کرده و نتیجه این می شود که در آزمون های سراسری جایگاهی ندارند.

 وی سپس از ساده انگاری به عنوان یکی دیگر از دلایل عدم موفقیت کنکوری های استان در آزمون سراسری یاد کرد و افزود: از آنجایی که سوالات کنکور حرفه ای طرح می شوند، داوطلبانی که ساده انگاری کرده و قدرت سوالات را نادیده می گیرند، اغلب با شکست مواجه می شوند.

همکاری والدین، نقش کتاب های کمک آموزشی و کلاس ها از دیگر عوامل تاثیرگذار در موفقیت کنکوری ها در آزمون های سراسری است که آدینه وند به آنها اشاره کرد.

خانواده و دیگر نهادها هم دخیل‌اند

علی مرادی معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه بجز آموزش و پرورش دیگر نهادهای فرهنگی و حتی خانواده ها نیز تاثیر زیادی در موفقیت یا عدم موفقیت داوطلبان در آزمون سراسری دارند، گفت: اگرچه آموزش و پرورش وظیفه تعلیم و تربیت دانش آموزان را بر عهده دارد، اما نمی توان این نهاد را در عدم کسب رتبه های برتر کنکور به تنهایی مقصر دانست، چون  عوامل زیادی شامل خود داوطلبان، خانواده‌های آنها و مسائل فرهنگی در موفقیت یا عدم موفقیت داوطلبان در کنکور تاثیرگذار است.

 مرادی با بیان اینکه در بین داوطلبان آزمون سراسری در استان کرمانشاه رقابت خیلی جدی نیست، گفت: داوطلبان کنکوری کرمانشاه از نظر فرهنگی انگیزه کافی برای کسب رتبه های برتر را ندارند، چون اساسا خانواده های کرمانشاهی آنقدر که دیگر استانها برتر شدن فرزندانشان در آزمون های سراسری و المپیادها برایشان اهمیت دارد، حساس نیستند.

مرادی سپس با بیان اینکه استان کرمانشاه از نظر اقتصادی جزو استان های برخوردار کشور نیست، گفت: مردم استان درآمد آنچنانی ندارند، لذا خانواده های استان آنطور که دیگر استانها برای موفقیت فرزندانشان در کنکور سراسری هزینه می کنند، پول خرج نمی کنند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه ادامه داد: مردم استان های دیگر مثل تهران، اصفهان، یزد و ... برای آماده کردن فرزندانشان در کنکور سراسری چه در حوزه کلاس های آموزشی و چه در بخش کلاس های تست زنی، آزمون‌های آزمایشی و ... هزینه های زیادی می کنند، در حالی که مردم استان کرمانشاه خیلی در این زمینه هزینه نمی کنند.

 وی در ادامه اشاره‌ای هم به موفقیت‌های استان کرمانشاه در کنکور سراسری سال گذشته داشت و گفت: با تلاشهای صورت گرفته در مجموعه آموزش و پرورش استان، سال گذشته شاهد ارتقای چهار پله‌ای جایگاه استان از حیث قبولی کنکوری‌ها در کشور بودیم.

نگاهی به کارنامه امسال کنکوری‌های کرمانشاه

کیومرث پرندین رئیس اداره آموزش متوسطه اول و دوم نظری اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در گفت وگو با ایسنا با اشاره به شرکت 45 هزار نفر در آزمون سراسری امسال از استان کرمانشاه، گفت: بر اساس نتایج اولیه اعلام شده از سوی سازمان سنجش، 19 نفر از کنکوری های استان موفق به کسب رتبه های دو رقمی در سطح منطقه ای در کشور شده اند.

 پرندین با بیان اینکه امسال بهترین رتبه کنکوری‌های استان را "مژده محمودیان" دانش آموز دبیرستان فرزانگان شهرستان اسلام آبادغرب کسب کرده، گفت: او رتبه چهار منطقه سه را در کشور کسب کرده که به نوعی یک رکورد برای استان در سالهای اخیر است.

وی ادامه داد: در بین کنکوری های استان رتبه 18 انسانی، رتبه 25 ریاضی و رتبه 26 تجربی به چشم می خورد.

البته این مسئول تنها به رتبه های کسب شده در سطح منطقه‌ای اشاره کرد و در خصوص اینکه کنکوری های کرمانشاه در در رتبه بندی کشوری حاِئز رتبه های برتر شده اند یا نه، چیزی نگفت. 

 پرندین در ادامه با اشاره به تلاش مجموعه آموزش و پرورش استان برای ارتقای جایگاه استان در کنکور سراسری گفت: با تلاش‌های صورت گرفته برای توانمندسازی کنکوری های استان از سال گذشته یک روند رو به رشد را در کسب رتبه های خوب در کنکور داشته ایم، بنحوی که سال گذشته شاهد ارتقای چهار پله ای جایگاه استان از حیث قبولی کنکوری ها در کشور بودیم و امیدواریم این روند رو به رشد ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه هنوز رتبه بندی نهایی استانها از حیث قبولی در کنکور اعلام نشده، گفت: رتبه بندی ها معمولا پایان مهر از سوی سازمان سنجش اعلام می شود، لذا امیدواریم با رتبه‌های خوب کسب شده از سوی کنکوری ها باز هم شاهد ارتقای جایگاه استان از حیث قبولی در کنکور سراسری باشیم. 

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha