• چهارشنبه / ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400052014436
  • خبرنگار : 50453

از جوجه‌ریزی ۲۷ میلیونی تا توقیف ۴۱ تن مرغ و گوشت در یکی از سردخانه‌های همدان

از جوجه‌ریزی ۲۷ میلیونی تا توقیف ۴۱ تن مرغ و گوشت در یکی از سردخانه‌های همدان

ایسنا/همدان مدیر کل دامپزشکی استان همدان از جوجه ریزی سالانه ۲۷ میلیونی در مرغداری‌های همدان خبر داد.

به گزارش ایسنا دکتر محمود رضا رسولی ظهر روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به کمبود مرغ در بازار باید از متولیان مورد نظر موضوع کمبود مرغ پیگیری شود چرا که کنترل و بازرسی و نظارت بر کشتار مرغ در کشتارگاه های مرغ انجام می شود و این موضوع نشان دهنده ورود مرغ به داخل کشتارگاه‌ها است.

وی اضافه کرد: دوربین های نظارتی در کشتارگاه‌های مرغ نصب شده و اگر کسی ادعای خروج مرغ به صورت غیر قانونی در خارج از استان است، در خارج از کشتارگاه مرغ این امر انجام می‌شود که در هر صورت تخلف بوده و باید پیگیری شود.

رسولی همچنین به واکسیناسیون نزدیک به هشت تا ۹ میلیون نوبت سر دام سالیانه توسط اکیپ های دامپزشکی استان همدان اشاره کرد و افزود: اعزام اکیپ به روستاها و مناطق قشلاقی برای  واکسیناسیون دام‌های عشایر مربوط به استان همدان انجام می شود.

وی با بیان ینکه در حال حاضر از امنیت بهداشتی خوبی در بحث تولید مواد خام دامی در استان برخوردار هستیم، افزود: مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام یکی از وظایف دامپزشکی بوده که خوشبختانه، بیش از سه سال است که هیچ گزارشی از وجود کانون های آنفلوآنزا در استان نداشتیم.

مدیر کل دامپزشکی گفت: از ابتدای  سال جاری تاکنون مقدار بیش از ۲۱۱ تن انواع مواد خام دامی غیرقابل مصرف با تلاش بازرسان بهداشتی دامپزشکی از چرخه مصرف انسانی خارج شده است که مصرف آن می توانست تعداد زیادی از مردم را روانه بیمارستان کند.

رسولی به کشف و توقیف محموله ۴۱ تن مرغ و گوشت قرمز منجمد وارداتی در یکی از سردخانه های شهر همدان اشاره و تصریح کرد: در بازرسی مشترک اکیپ های نظارت بهداشتی ادارات دامپزشکی، تعزیرات حکومتی و صنعت، معدن و تجارت همدان  از مراکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی بیش از ۲۲ تن گوشت منجمد وارداتی و حدود ۱۹ تن مرغ منجمد از یکی از سردخانه های همدان کشف و تا تعیین و تکلیف نهایی توقیف شد همچنین  این محموله ها دارای نواقص بهداشتی- قرنطینه ای و مقداری از آن فاقد تاریخ مصرف  بودند که پرونده واحد متخلف و محموله توقیفی برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی رجاع داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به بروز خشکسالی و طبق برنامه های سازمان دامپزشکی عملیات سمپاشی برعلیه بندپایان، به مساحت تقریبی ۲۳۰ هزار مترمربع جایگاه دام و بیش از تعداد ۵۰ هزار رأس دام سبک و سنگین نیز مورد سمپاشی قرار گرفته است که با توجه به اقدامات پیشگیرانه، در حال حاضر هیچ بیماری جدی در حوزه دام در سطح استان مشاهده نشده است.

وی در خصوص حفظ و ارتقاء بهداشت عمومی و نظارت و بازرسی بر تولید، توزیع و عرضه مواد خام دامی گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون تعداد ۸۷ هزار و ۶۸۸ رأس دام سبک و سنگین در کشتارگاه های این استان ذبح و مورد نظارت شرعی وبهداشتی قرارگرفته اند که وزن تقریبی آن بیش از ۳ هزار و ۷۴۹  تن بوده و  بازرسان بهداشتی دامپزشکی در کشتارگاه های استان، بیش از ۲۵ تن گوشت غیربهداشتی از زنجیره مصرف هم استانی ها  خارج شده است.

رسولی همچنین اظهار کرد: واکسیناسیون هاری در سگ‌های گله و صاحب دار در چهار ماهه نخست امسال در پنج هزار و ۹۲ قلاده انجام شده است.

وی به علمیات خونگیری و توبر کولیناسیون علیه دو بیماری مهم سل و بروسلوز در گاو، گوساله به تعداد هفت هزار و ۳۵۹ رأس اشاره کرد و گفت: در راستاری مبارزه با بیماری سل گاوی تعداد ۱۳ هزار و ۴۶۳ راس دام تحت تست توبرکولین قرار گرفت.

وی به مایه‌کوبی دو میلیون و ۷۸۴ هزار و ۹۹۵ نوبت سردام علیه بیماری‌های واگیر دامی اشاره کرد و گفت: این رقم مایه کوبی علیه بیماری‌هایی از جمله بیماری ساربن، تیلریوز، تب برفکی، آبله، آنتروتوکسمی، قانقرایا، آگالاکسی، لمپی اسکین ؛ اکتیما پی پی آر و بروسلوز انجام شده است.

دکتر رسولی به بازرسی‌های از لاشه‌های گوشت گاو، گوساله و گوسفند و بز به تعداد ۸۷ هزار و ۶۸۸ لاشه خبر داد و گفت: این میزان بازرسی در چهار ماهه نخست انجام شده که معادل سه هزار و ۷۴۹ تن بوده همچنین از این میزان ۲۵ تن معادل ۲۵ هزار و ۴۶۸ کیلوگرم از لاشه‌های بازدید شده ضبط و معدوم شده است.

مدیر کل دامپزشکی تصریح کرد: کنترل و بازرسی از کشتارگاه‌های صنعتی طیور استان تعداد هفت میلیون و ۱۳ هزار و ۵۶۳ قطعه معادل ۱۴ تن طیور انجام شده که تعداد ۱۴۵ تن معادل ۹۶ هزار و ۴۹۴ قطعه غیر قابل مصرف، ضبط و معدوم شد.، بسته بندی و عرضه فرآورده های خام دامی در استان تعداد ۳۰ هزار و ۲۰۳ مورد اماکن بازدید شده  که میزان ۴۰ هزار و ۷۱۳  کیلوگرم فرآورده‌های بازرسی شده غیر قابل مصرف ضبط و تعداد ۲۴۳ مورد به مراجع قضائی ارجاع شده است.

وی به میزان تست سل و بروسلوز در سطح استان همدان اشاره کرد و گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از هفت هزار و ۳۵۹ راس دام سنگین خونگیری انجام شده و در راستای مبارزه با سل گاوی تعداد ۱۳ هزار و ۴۶۳ راس دام تحت تست توبرکولین قرار گرفته است.

وی گفت: تمامی کانون‌های بیماری دامی در سامانه جی آی اس کشوری دامپزشکی ثبت می‌شود و با اقدامات پیشگیرانه ار جمله واکسیناسیون، ضد عفونی، آموزش و ترویج و سایر مصادیق تعداد کانون‌های بیماری دامی کاهش ۶۵ درصدی داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha