• چهارشنبه / ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1400052014456
  • خبرنگار : 50046

بازی دلتا و سرگردانی بیماران کرونایی خراسان شمالی در مطب پزشکان

بازی دلتا و سرگردانی بیماران کرونایی خراسان شمالی در مطب پزشکان

ایسنا/خراسان شمالی کرونا در کشور و در خراسان شمالی بیداد می کند، بیماران زیادی در جستجوی بیمارستان و دارو سرگردانند؛ روند تصاعدی مرگ ها هم روزگار تلخی را برای هموطنان رقم زده و شمار بیماران بدحال در ICU، از وضعیت اسفناکی در روزهای پیش رو حکایت دارد...

کلینیک‌ های سرپایی و مطب ها نیز به طرز کلافه‌کننده‌ای شلوغند و پذیرش بیماران حتی تزریق‌ داروها در مراکز درمانی شده‌است قوز بالا قوز.

یزدانی یکی از بیماران مبتلا به کرونا در بجنورد در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه از روز چهارشنبه هفته گذشته علائم شدید سرماخوردگی در من بروز کرد، گفت: روز به روز حال عمومی من بد شد تا اینکه روز شنبه با مراجعه به مرکز بهداشت و دادن تست کرونا متوجه شدم که به این ویروس مبتلا شده ام.

وی افزود: چند روز اول تب و بدن درد شدید داشتم و تصور می کردم که به تدریج حال عمومی من بهتر می شود اما به ناچار روز گذشته ترجیح دادم که به پزشک مراجعه کنم که البته اگر مراجعه نمی کردم بهتر بود.

یزدانی با اشاره به اینکه در ابتدا به یکی از پزشک های عفونی مراجعه کردم، ادامه داد: البته چندین بیمار در خیابان پشت در مطب دکتر نشسته بودند و منشی پزشک اعلام کرد که سر دکتر بسیار شلوغ است و تا روز شنبه بیمار نمی بیند.

وی اظهارکرد: منشی دکتر یک لیست بلند بالایی از نام و نام خانوادگی را نیز به من نشان داد و گفت این اسامی بیماران هستند که خودشان نوشته اند و منتظر هستند تا شاید روز شنبه دکتر بیاید و آن ها را ویزیت کند.

این بیمار ادامه داد: بعد از آن به مطب دکتر داخلی رفتم و منشی آن نیز گفت وقت امروز تکمیل شده است و دکتر بیشتر از آن بیمار نمی بیند.

وی خاطرنشان کرد: البته ناگفته نماند قبل از آن نیز سعی کردم تا به صورت اینترنتی نوبت دکتر عفونی که بیمار در کلینیک ویژه بیمارستان امام رضا(ع) می دید را بگیرم اما آنجا نیز ظرفیت تکمیل بود و حتی حضوری هم برای گرفتن نوبت به آنجا مراجعه کردم اما نوبتی داده نشد و مسئولان گفتند که دکتر ۲۰ بیمار را می بیند اما برای ۴۵ بیمار نوبت داده شده است.

یزدانی گفت: به ناچار بعد از آن به توصیه یکی از افراد مبنی بر اینکه بیمارستان امام رضا(ع) نیز بیماران سرپایی را پذیرش می کند رفتم، مدت زیادی در نوبت بودم تا پزشک را ببینم اما وقتی نوبت من شد به من گفتند که باید نامه پزشک متخصص را برای پذیرش و دریافت دارو داشته باشی و یا اینکه به فلان بیمارستان مراجعه کنی که آن ها شما را معرفی کنند.

وی تصریح کرد: یک روز کامل به دنبال پیدا کردن یک پزشک با این حال بد از این مطب به آن مطب و از این کلینیک به آن بیمارستان سرگردان بودم و نتوانستم پزشکی را ببینم و باید تکلیف بیمارانی که نیاز به بستری ندارند چه شود؟ آیا باید دو سه هفته سخت را بدون دارو و پزشک طی کنند؟

یکی دیگر از بیماران نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، گفت: مطب های پزشک بیماران داخلی و عفونی بسیار شلوغ هستند، نوبت به سختی داده می شود، آن ها برای هفته و یا چند روز آینده، اما یک بیمار کرونایی بدحال که نیاز به بستری ندارد نمی تواند یک هفته را تحمل کند تا نوبتشان برسد، بالاخره این بیماران نیز نیاز به دارو و درمان در منزل دارند.

وی افزود: روز گذشته برای گرفتن نوبت به یک پزشک داخلی مراجعه کرده ام و به من گفته شد که ظرفیت تکمیل شده است و از منشی درخواست کردم که نام من را برای فردا بنویسد اما مقاومت کرد و قبول نکرد و گفت نوبت دهی ما روزانه است.

این بیمار تصریح کرد: در این شرایط سخت باید درک درستی از سوی منشی ها از اوضاع وجود داشته باشد، ممکن است در یک خانواده تمامی افراد به کرونا مبتلا باشند و آن ها توان آمدن به مطب به صورت روزانه به مطب دکتر برای گرفتن نوبت را نداشته باشند و از سوی دیگر همین رفت و آمدها سبب شیوع بیشتر این ویروس در میان جمعیت سالم شود.

راه اندازی ۴ مرکز ۱۶ ساعته در بجنورد

دکتر بیانی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در پاسخ به مسائل مطرح شده در گفت و گو با ایسنا گفت: در حال حاضر چندین پزشک درمان گر کرونا در مطب و بیمارستان های استان فعال بوده و به بیماران خدمات پزشکی را ارائه می دهند.

وی افزود: در کنار این بیماران پزشکان عمومی بیمارستان های امام حسن(ع)، امام علی(ع) و بیمارستان امام رضا(ع) در بجنورد و همچنین پزشکان طب اورژانس نیز بیماران کرونایی را معاینه می کنند.

بیانی با اشاره به وضعیت شلوغ بیمارستان ها و کمبود تخت برای بستری ادامه داد: تعدادی از بیماران نیازمند داروی رمیدسیور هستند اما نیازی به بستری ندارند این افراد می توانند با مراجعه به پزشک متخصص و داشتن نامه به بیمارستان امام رضا(ع) مراجعه کرده و داروی خود را دریافت و در همان جا تزریق کنند، سپس به منزل برگشته و دوباره برای گرفتن دز بعدی دارو به بیمارستان مذکور مراجعه کنند.

وی در پاسخ به این سوال که اما مسئله اینجاست که مطب پزشکان متخصص داخلی و عفونی بسیار شلوغ بوده و بسیاری از بیماران نوبتی برای دیدن پزشک را دریافت نمی کنند و از سوی دیگر تعدادی از بیماران نیاز به داروهای رمیدسیور ندارند و حال آن ها با یکی دو نسخه دارویی بهبود می یابد، اظهارکرد: در حال حاضر دو مرکز ۱۶ ساعته در بجنورد فعال شده است که بیماران سرپایی می توانند به این مراکز نیز مراجعه کنند.

بیانی تصریح کرد: اما طی جلسه ای که شب گذشته برگزار شد تصمیم بر این گرفته شد تا تعداد این مراکز به چهار مرکز ۱۶ ساعته برسد.

به گفته وی در حال حاضر دو مرکز ۱۶ ساعته مرکز بهداشت حکمت و امام علی(ع) بیمار را پذیرش می کنند.

این مقام مسئول تعداد پزشکان داخلی بجنورد را هشت، پزشکان عفونی را ۱۲، پزشک طب اورژانس را نیز هشت پزشک اعلام کرد.

همچنان شاهد رفتارهای پرخطر از سوی مردم هستیم

دکتر سید احمد هاشمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، گفت: تا روز گذشته ۶۹۳ بیمار در بیمارستان های استان بستری شده اند.

وی افزود: متاسفانه تعداد موارد ابتلا و بستری به قدری افزایش یافته که دیگر تخت خالی وجود ندارد و وضعیت بیمارستان های استان در حالت بحرانی است.

هاشمی افزود: همچنان شاهد رفتار های پرخطری از سوی مردم مانند نزدن ماسک و عدم رعایت پروتکل  ها و حضور در تجمعات و دورهمی ها هستیم که باعث شده اکثر موارد ابتلا بصورت خانوادگی باشد.

وی گفت: در کنار رعایت همگانی پروتکل ها، دیگر ادارات و نهادها هم باید براساس تصمیمات ستاد کرونا، به وظایف نظارتی خود جدی تر بپردازند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha