• پنجشنبه / ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400052115241
  • خبرنگار : 50081

/انتخاب آگاهانه/

درباره رشته مهندسی فضای سبز و علوم باغبانی

درباره رشته مهندسی فضای سبز و علوم باغبانی

ایسنا/خراسان رضوی دانشیار گروه علوم باغبانی و مهندسی فضای سبز دانشگاه فردوسی گفت: گروه علوم باغبانی و مهندسی فضای سبز یکی از گروه‌های منحصر به فرد در دانشکده کشاورزی است؛ از این جنبه که دو رشته مجزا از هم در حیطه علوم زیستی و مهندسی را در خود جای داده است. 

دکتر فاطمه کاظمی در برنامه زنده اینستاگرامی انتخاب آگاهانه در خصوص معرفی رشته مهندسی فضای سبز و علوم باغبانی اظهار کرد: گروه باغبانی و مهندسی فضای سبز یکی از ۱۰ گروه باغبانی در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی است که امکانات آموزشی خوبی در این دانشکده وجود دارد. این دانشکده در سال ۱۳۵۲ با این هدف که نیروی تخصصی و ماهر در رشته‌های مختلف کشاورزی برای کشور تامین شود، در منطقه شمال شرق کشور تاسیس شد.

وی افزود: همچنین در سطح کارشناسی، ارشد و دکتری فعالیت‌های علمی و تامین نیرو را برای انجام فعالیت‌های تولیدی، تبدیل، نگهداری محصولات کشاورزی و غذایی و نیز در زمینه‌های مرتبط با مهندسی فضای سبز که رشته‌ای بینابینی و تلفیقی از هنر، علم و فناوری است را در این دانشکده تاسیس کردند. از مهرماه سال ۱۳۵۳ این دانشکده در دو رشته کارشناسی زراعت و اصلاح نباتات و علوم و صنایع غذایی دایر شد و به تدریج در طی سال‌های بعد، رشته‌های مختلفی در آن مشغول به فعالیت شدند. 

دانشیار گروه علوم باغبانی و مهندسی فضای سبز دانشگاه فردوسی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰ رشته و ۱۰ گروه آموزشی مختلف شامل اقتصاد کشاورزی، بیوتکنولوژی و به‌نژادی گیاهان زراعی، علوم و مهندسی خاک، اگروتکنولوژی، علوم باغبانی و مهندسی فضای سبز، علوم دامی، علوم و مهندسی آب، علوم و صنایع غذایی، گیاه‌پزشکی و مهندسی بیوسیستم وجود دارد که در این دانشکده مشغول به فعالیت هستند.

وی عنوان کرد: گروه علوم باغبانی و مهندسی فضای سبز یکی از گروه‌های منحصر به فرد در دانشکده کشاورزی است؛ از این جنبه که دو رشته مجزا از هم در حیطه علوم زیستی و مهندسی را در خود جای داده است. همچنین دو رشته علوم باغبانی و مهندسی فضای سبز که هر کدام به صورت مجزا از هم دارای مقاطع تحصیلی هستند. رشته علوم باغبانی که قدمت بیشتری در گروه علوم باغبانی و مهندسی دانشگاه فردوسی دارد شامل سه مقطع تحصیلی کارشناسی، ارشد و دکتری است و رشته مهندسی فضای سبز شامل دو مقطع کارشناسی و ارشد نیز شناخته می‌شود.

کاظمی خاطرنشان کرد: هر دو رشته مطرح شده مجموعه‌ای از علم، فن و هنر هستند. در واقع رشته‌هایی است که فرد باید علاقه وافر و خوبی نسبت به علوم زیستی به خصوص زیست شناسی گیاهی داشته باشد و در واقع در همه حیطه‌های مرتبط با گیاهان تمایل به کار و فعالیت داشته باشد. فارغ التحصیلان در رشته علوم باغبانی عموما بیشتر به سمت تولید، فن‌آوری و فراوری گونه‌های گیاهی شامل درختان و درختچه‌های مثمر و درختان میوه که شامل میوه‌کاری است، می‌روند و در رشته‌های مهندسی گلخانه و خزانه در مقطع کارشناسی ارشد در گرایش‌های گیاهان دارویی، زینتی و سبزی‌کاری نیز مشغول به تحصیل هستند.

وی بیان کرد: در رشته مهندسی فضای سبز که شامل دو مقطع کارشناسی و ارشد است، گرایش‌بندی نداریم و افراد به صورت عمومی در زمینه‌های مختلف برنامه‌ریزی، طراحی، نگهداری و مدیریت فضاهای سبز شهری در دو حیطه خصوصی و دولتی می‌توانند فعالیت کنند. تفاوت عمده‌ای که این دو رشته نسبت به بسیاری از رشته‌های دایر و مشغول به فعالیت در دانشکده کشاورزی دارند و حائز اهمیت برای افرادی بود که این رشته‌ها را می‌خواهند برای آینده کارشان انتخاب کنند این است که این رشته‌ها توانایی بسیار بالایی برای دانشجویان و فارغ التحصیلان در شغل آفرینی دارد.

دانشیار گروه علوم باغبانی و مهندسی فضای سبز دانشگاه فردوسی اضافه کرد: افرادی که در رشته باغبانی با مهارت‌هایی که در این رشته حتی در مقطع کارشناسی به دست می‌آورند توانایی ایجاد شغل را با احداث گلخانه و گرفتن زمین و احداث باغ یا ارائه مشاوره‌های علمی و فنی در زمینه مهندسی علوم باغبانی در گرایش‌های مختلف شامل میوه‌کاری، سبزی‌کاری، گل‌های زینتی و گیاهان دارویی می‌توانند به ارگان‌ها، سازمان‌های مختلف و بخش خصوصی ارائه دهند. 

وی ادامه داد: بنابراین افراد نباید نگرانی چندان چشمگیری در خصوص آینده شغلی این رشته داشته باشند به شرط اینکه در دوره دانشجویی بتوانند تلاش کنند تا مهارت‌های علمی و فنی خود را در ارائه کارشناسی نشان دهند. خوشبختانه در رشته مهندسی فضای سبز هم که کمی نوپاتر از رشته علوم باغبانی در سطح کشور است، هنوز فضا برای کار فنی و تخصصی وجود دارد و افراد به راحتی می‌توانند در مقطع کارشناسی شرکت‌های پیمانکاری خود را تاسیس یا به صورت مشاور در بخش‌های خصوصی برای احداث باغات خصوصی اقدام کنند. همچنین می‌توانند مشاوره‌های فنی و علمی در مقاطع بالاتر به سازمان پارک‌ها، سازمان شهری و نیز شهرداری‌های مناطق ارائه دهند.

کاظمی اظهار کرد: واحدهای درسی که دانشجویان در رشته مهندسی علوم باغبانی در مقطع کارشناسی می‌گذرانند، بین ۱۳۵ تا ۱۴۳ واحد است. گیاه شناسی، فیزیولوژی گیاهی، خاک‌شناسی و تغذیه گیاهی، ژنتیک و اصلاح نباتات، گیاه پزشکی و میوه‌کاری، سبزی‌کاری، گلکاری، گیاهان دارویی، آفات و بیماری‌ها  از جمله واحدهای درسی است. به هر حال افرادی که این رشته را انتخاب می‌کنند باید علاقه‌مندی کافی را نسبت به مواردی که مطرح شد، داشته باشند.

وی گفت: دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد، در یکی از چهار گرایش فیزیولوژی و اصلاح درختان میوه، فیزیولوژی و اصلاح گیاهان زینتی، فیزیولوژی و اصلاح گیاهان دارویی و فیزیولوژی و اصلاح سبزی‌ها می‌توانند تحصیل خود را ادامه دهند. بنابراین این رشته تحصیلی تخصصی‌تر می‌شود. فارغ التحصیلان در مقطع دکتری در دو گرایش فیزیولوژی گیاهان باغی و اصلاح و بیوتکنولوژی گیاهان باغی می‌توانند در مراکز پژوهشی در سطح کشور، دانشگاه‌ها و مراکز علمی مشغول به فعالیت شوند. 

دانشیار گروه علوم باغبانی و مهندسی فضای سبز دانشگاه فردوسی افزود: رشته دیگری که در گروه علوم باغبانی و مهندسی فضای سبز وجود دارد و رشته‌ای کاملا فرارشته‌ای و بین رشته‌ای است؛ رشته معماری منظر و باغبانی منظر است. دانشجویان در مقطع کارشناسی مجددا بین ۱۳۵ تا ۱۴۳ واحد درسی تحصیل می‌کنند. عمده‌ترین دروس در این رشته، دروس مرتبط با گیاه‌شناسی، چمن و گیاهان پوششی درختان و درخچه‌های زینتی، طراحی کاشت گیاهان زینتی، طراحی شهری و... است. 

کاظمی بیان کرد: رشته مهندسی فضای سبز تلفیقی از رشته معماری منظر و باغبانی منظر است و افراد زمینه‌های مختلف حرفه‌ای و مهارتی را در زمینه‌های احداث و نگهداری فضای سبز یاد می‌گیرند و در مقطع کارشناسی ارشد هم علاوه بر مهارت‌های اجرایی که دارد، رشته بسیار عملگرایی است که توانایی‌های پژوهش را نیز افزایش می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha