• پنجشنبه / ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۴۷
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1400052115291
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

مولف کتاب تشخص و هویت آذربایجان:

جریان قومیت و هویت را جز مکتب اسلام، هیچ مکتبی نتوانسته بیان کند

جریان قومیت و هویت را جز مکتب اسلام، هیچ مکتبی نتوانسته بیان کند

ایسنا/آذربایجان شرقی مولف کتاب تشخص و هویت آذربایجان گفت: هیچ کس و هیچ جریانی به زیبایی مکتب اسلام نتوانسته جریان قومیت و هویت را به درستی بیان کند.

علی آذریان روز پنجشنبه، ۲۱ مردادماه، در جمع خبرنگاران، با اشاره به دلایل نوشتن کتاب تشخص و هویت آذربایجان، اظهار کرد: از جدی‌ترین مشکلات مردم آذربایجان در طول ۱۵۰ سال اخیر، که بعد از جریانات دوره‌ی مدرنیته فکر بنده را به خود مشغول کرده بود، بزرگ مردان آذربایجان بود که این همه بزرگ مردی آفریده بودند ولی حق آن‌ها با مفاهیم بسیار غیراصولی و غیر علمی ضایع شده بود.

وی بیان کرد: شخصیت‌های بزرگی در آذربایجان به لحاظ مجاهدت و علمی کارهای بزرگی انجام داده بودند ولی هر کدام را با یک عنوانی سرکوب کردند.

وی با اشاره به اقدامات بزرگ مردان آذربایجان در دوره‌ی مشروطه، گفت: دوره‌ی مشروطیت دو مرحله دارد بعد از جریان به توپ بستن مجلس همه‌ی ایران در دوره محمدعلی شاه تسلیم شد، آذربایجان تنها جریانی بود که در مقابل آن قرار گرفت و تسلیم نشد.  آذربایجانی‌ها ۱۱ ماه در کوچه های تبریز شهید دادند و مقاومت کردند.

 مولف کتاب تشخص و هویت آذربایجان با تاکید بر این‌که مردم آذربایجان نقش آفرین هستند، گفت: مردم آذربایجان الگو ساز و حرکت دهنده هستند به طوری که همواره به موقع حرکت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: زوایای بحث بسیار زیاد است که هنوز نتوانسته‌ایم یک صدم حرکت‌های بزرگ آذربایجان آگاه و الگو ساز را به قلم در بیاوریم، فتنه‌ی ۸۸ یکی دیگر از جریاناتی است مردم تبریز در آن نقش آفرینی کردند و در هشتم دی ماه حرکت خود را آغاز و الگو سازی کردند.

وی با اشاره به جریانات مطرح شده در کتاب تشخص و هویت آذربایجان، تشریح کرد: اولین بحث مطرح شده در این کتاب بحث قومیت است ولی ما قوم نیستیم بلکه یک ملت هستیم، آذربایجان قوم نیست بلکه فراتر از قوم  و حتی فراتر از ملت است.

وی یادآور شد: کتاب تشخص و هویت آذربایجان مطلبی را بیان می‌کند که مردم‌ آذربایجان در آن دنبال یک تفکر قومی نیست، این کتاب دنبال حرکت بزرگی است، سه گفتمان و مکاتب بزرگ جهان در ۲۰۰ ساله‌ی اخیر  و از دیدگاه‌های تمامی جامعه شناسان قبل مدرنیته و بعد مدرنیته نیز در این کتاب استفاده کردم.

وی ادامه داد: در گفتمان ناسیونالیسم که بیشتر قوم گرایی است بیشتر روی زبان، نژاد و قوم تاکید شد که نتیجه‌ی آن نیز ظهور جریان نازیسم در آلمان بود که از بین رفت.

مولف کتاب تشخص و هویت آذربایجان افزود: در مکتب سوسیالیسم نیز تقابل فرد و جمع مطرح شده و بیشتر بحث تقویت و بزرگ نمایی جمع است و به فرد ارزش قائل نیست.

وی بیان کرد: در مکتب لیبرالیسم نیز بر این معتقدند که تمامی سعادت بشر را فقط مکتب لیبرالیسم می تواند تامین کند که بزرگ ترین گفتمان آن نیز جهان گستری و جهان شدنی است که می بینیم در حال حاضر نیز بعد از فروپاشی شوری در جهان تک قطبی شده است، امروز جهان گستری به دست امپرالیسم غرب بر تمامی جوامع تحمیل می‌شود.

وی با بیان این‌که خلا مکتب در آینده به وجود خواهد آمد و این‌که کدام مکتب می خواهد زمینه را فراهم کند، گفت: گفتمان اسلام ناب محمدی به دنبال امت سازی بوده و بعد از امت سازی نیز به دنبال تمدن سازی است، دانشگاهیان عزیز دنبال این باشند که اندیشه‌های امام بزرگوار و مقام معظم رهبری را بررسی کنند که این راه تمدن نوین اسلامی است.

وی با بیان این‌که تمدن نوین اسلامی ده‌ها مولفه دارد، گفت:  بزرگ‌ترین واولین حرکت آن، انقلاب اسلامی است، زمانی که پیروز شد به نظام سازی موفق شدیم.

 مولف کتاب تشخص و هویت آذربایجان با بیان این‌که نیازمند نظریه پردازی و جامعه سازی هستیم، گفت: قطعا بعد از آن به سمت دولت اسلامی و تشکیل امت اسلامی خواهیم رفت.

وی تاکید کرد: امت اسلامی مرز نمی‌شناسد بعد از آن نیز تمدن نوین اسلامی ساخته می‌شود. 

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به کتاب دیگر خود "تمدن والای جهانی" که به زودی منتشر می‌شود، گفت: در این کتاب نیز اولین بحث توجه به فطرت انسان است و  اسلام تنها مکتبی است که به آن توجه می‌کند.

آذریان افزود: عقلانیت باید با فطرت در بیامیزد تا بعد از آن آزادی خواهی و عدالت خواهی وارد میدان جوامع شود، چرا که همه ی بشر محتاج آزادی و عدالت هستند.

وی خاطرنشان کرد: باید مکتب اسلام را نظریه پردازی کنیم تا در دانشگاه های جهان تدریس شود تا همگان ببینند مکتبی که می تواند بشر را به سعادت برساند، مکتب اسلام است.

ناشر کتاب تشخص و هویت آذربایجان نیز در این آیین با بیان این‌که خدا را شاکریم که توانستیم یکی از مباحث فرهنگی و اجتماعی را در قالب کتاب تشخص و هویت آذربایجان به ثمر برسانیم، گفت:  در تاریخ معاصر قدرت‌های استعماگر همواره مقوله‌ی قومیت و زبانی را با تبلیغ منفی و پروپاگاندای رسانه‌ای علیه جامعه‌ی هدف تبلیغ منفی کردند.

جواد کریم نژاد با بیان این‌که پانترکیسم یکی‌ از مصداق‌های تفکر اختلاف برانگیز در آذربایجان است که همواره استعمارگران از آن استفاده کرده‌اند، گفت: کتاب تشخص و هویت آذربایجان ضمن پاسخ قاطع به این شبهات و ناگفته‌هایی از این مباحث، با به کارگیری مستندات علمی، به این مسائل پرداخته است.

وی ادامه داد: در بخش دیگری از کتاب نیز نقد جریان سیاسی خاص مطرح است که این عوامل در ظاهر همواره سنگ وحدت ملی را بر سینه زدند ولی در باطن افکار پوسیده‌ی یکسان سازی فرهنگ دارند.

وی با بیان این‌که محتوای کتاب در سایه‌ی گفتمان انقلاب اسلامی و اقوام غیور ایرانی بازیابی هویت کرده است، گفت: در این کتاب به چنین مسائلی به تاسی از کلام وحی که ملاک برتریت را انسانیت می داند نه رنگ و نژاد، پرداخت شده است.

وی تاکید کرد: قطعا با هرگونه تفکری که هویت ملی را خدشه دار کند، مخالف هستیم چرا که قومیت‌های موجود در ایران و مردمان غیور آذربایجان با تمام تفاوت‌های فرهنگی از لحاظ قرابت سرزمینی و ملیتی خود را ایرانی می دانند و خود را در قالب ایران یکپارچه و همدل می بینند.

کریم نژاد بیان کرد: محتوای کتاب با قلم دکتر آذریان تنظیم شده و برخی از مباحث برای اولین بار در این کتاب مطرح شده است.

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با اشاره به نقش آفرینی آذربایجان که همواره به عنوان سر ایران بوده است، گفت: نویسنده‌ی کتاب تشخص و هویت آذربایجان در حقیقت در راستای تحقق بخشی به منویات مقام معظم رهبری این گام را برداشته اند و تشخص و هویت آذربایجان با قلم‌اش جاری شده است تا یادگار ماندگاری برای آذربایجان و تبریز لبریز از غیرت قهرمانی و ولایت مداری باشد.

حجت الاسلام شهاب الدین حسینی با بیان این‌که در این کتاب بیشتر می‌توانست به بحث اسلام گرایی و شیعه گرایی مردم اذربایجان پرداخت شود، گفت:  مدال افتخار امیر المومنین حضرت علی(ع) در دوران حاکمیت خود به آذربایجانی ها ارائه شده است که این موضوع می توانست در کتاب تشخص و هویت به طور مضاعف برای آذربایجان مطرح شود.

وی تاکید کرد: آذربایجان نه تنها جدای از ایران اسلامی نیست بلکه جدای از اسلام نیز نیست، هویت و تشخص آذربایجان به بعد از اسلام و سال ۲۲ هجرت برمیگردد که مردم آذربایجان اسلام را با آغوش باز و بعد از ظلم های شاهان ساسانی قبول و تشخصی برای شیعه بودن پیدا کردند.

وی بیان کرد: در کتاب تشخص و هویت آذربایجان ‌می‌توانست به  وجود علمای تراز اول در عصر معاصر مانند علامه امینی و علامه‌ی طباطبایی پرداخت شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان ضمن قدردانی از زحمات مولف کتاب تشخص و هویت آذربایجان آقای آذریان، گفت:  شاید تاکنون چنین کتابی تدوین نشده بود این کتاب می‌تواند مقدمه ای باشد تا با تاسی از کلام آذربایجان، آثار دیگری نیز از تشخص و هویت اذربایجان به قلم در بیاید تا جایگاه اصیل آذربایجان مورد توجه قرار بگیرد و به جایگاه اصیل خود در ایران اسلامی برسد.

بر اساس این گزارش؛ کتاب «تشخّص و هویّت آذربایجان»، تألیف «دکتر علی آذریان» با ویرایش و تحشیه‌نویسی «جواد کریم ‌نژاد»، به همت انتشارات ریتم و با همکاری مؤسسه فرهنگی هنری نغمه آفرینش هنر، در تبریز منتشر و روانه بازار کتاب شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha