• یکشنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1400052416968
  • خبرنگار : 50428

قنبرزاده تشریح کرد:

هنر قلم‌زنی و جایگاه آن در بین مردم و مسئولان

هنر قلم‌زنی و جایگاه آن در بین مردم و مسئولان

ایسنا/اردبیل احیاگر هنر قلم‌زنی اردبیل گفت: هنر قلم‌زنی در  دل مردم اردبیل ارزشمند بوده و جایگاه بالایی دارد.

 مهسا قنبرزاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هنر قلم‌زنی با خاطرات گذشته و سنتی این مردم عجین است بنابراین موجب استقبال بسیاری قرارگرفته و باعث رونق بیشتر این هنر شده است.

وی اضافه کرد: تمام دست‌ساخته‌های مسی قدیمی که به‌واسطه ظروف صنعتی به انباری‌ها منتقل‌شده بودند اینک به‌واسطه هنر قلم‌زنی روح و جان دوباره‌ای یافته و به ویترین‌های مردم به‌عنوان اشیا ارزشمند هنری راه‌یافته‌اند.

قنبرزاده بابیان اینکه روزبه‌روز بر تعداد تقاضای اشیای قلم‌زنی شده افزوده می‌شود، ادامه داد: امروز شاهد هستیم که مردم تمایل بسیاری دارند تا هدایای خود به دوستان در مناسبت‌ها از آثار قلم‌زنی باشد.

این هنرمند اردبیلی با اشاره به اینکه هنر قلم‌زنی دارای پیشینه کهن در اردبیل است، تصریح کرد: آثار کشف‌شده از دوره تاریخی چون جام سیمین مکشوفه از شال خلخال و جام احمد بیگلو از مشکین‌شهر گواه بر این مدعا است. 

به گفته قنبرزاده، درهای بقعه شیخ صفی بر روی نقره قلم‌زنی شده و در نوع خود بی‌نظیر و دارای شهرت جهانی است و در ادوار دیگر نیز هنرمندان توانایی چون نقی اردبیلی از دوره قاجار و یدالله سیف چی  از هنرمندان قلم‌زنی اردبیل بودند. 

احیاگر هنر قلم‌زنی اردبیل بابیان اینکه چند دهه‌ای بود که این هنر رو به فراموشی رفته بود، اضافه کرد:  از سال 85 این هنر را در یک کارگاه کوچک احیا کرده و آن را زنده سازی کردیم.
وی افزود: در کنار علاقه مردم و افزایش تقاضا جهت خرید بسیاری از جوانان مستعد و جویای کار که عموماً از تحصیل‌کرده‌های جویای کار و خانم‌های خانه‌دار می‌باشند به سمت آموختن این هنر روی آورده‌اند.

نیاز به حمایت برای شتاب بخشی به تولید

به گفته قنبرزاده، از مزایای آموزشی این هنر آن است که با کمترین هزینه می‌توانند یک کارگاه کوچک و درآمدزا در محل زندگی خود ایجاد کنند و تاکنون نزدیک به ۱۵۰ کارگاه خانگی و ۳۲ کارگاه و فروشگاه در سطح شهر تأسیس‌شده است که شغل اصلی و درآمدزا محسوب می‌شود .

به گفته این فعال هنر قلم‌زنی، پیشرفت این هنر بیشتر از جهت اراده و علاقه هنرمندان این رشته است اما همیشه مسئولین وقت به جهت بهتر شدن روند پیشرفت در امر آموزش فضای آموزشی در اختیار گذاشته‌اند.

وی گفت: در سال ۹۸ به جهت کمک به تأسیس کارگاه خانگی به آموزش‌دیده‌های این هنر تسهیلات بانکی اعطا شد و بسیاری از این هنرمندان را جهت تأمین آینده طبق تفاهم‌نامه به صندوق عشایر و روستایی جهت بیمه معرفی شدند.

قنبرزاده تصریح کرد: به دلیل تورم و گرانی مواد اولیه ظرفیت تولید و خرید مواد اولیه پایین آمده است و اگر علاقه و شور مردم به این هنر نبود فعالان این هنر ناگزیر مجبور به تعطیلی کارگاه‌های خود می‌شدند.

احیاگر هنر قلم‌زنی اردبیل ادامه داد: با حمایت مردم چرخ تولید در این هنر به‌آرامی درحرکت است و امیدوارم با حمایت‌های ویژه مسئولین بتوان با خرید مواد اولیه چرخ حرکت تولید را شتاب بخشید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha