• سه‌شنبه / ۲ شهریور ۱۴۰۰ / ۰۸:۳۱
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1400060201015
  • خبرنگار : 50428

یک کارشناس حوزه اشتغال و کارآفرینی مطرح کرد؛

سرانه پایین درآمد چالش مهم پیش روی سرمایه‌گذاری در اردبیل

سرانه پایین درآمد چالش مهم پیش روی سرمایه‌گذاری در اردبیل

ایسنا/اردبیل یک کارشناس حوزه اشتغال و کارآفرینی گفت: سرانه درآمد استان اردبیل بسیار پایین‌تر از درآمد سرانه ملی است و این یکی از چالش‌های مهم سرمایه‌گذاری در استان به شمار می‌رود.

احسان کاتب در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این مسئله نشان‌دهنده آن است که بنیه اقتصادی استان اردبیل از توان کافی برای بازتولید ثروت برخوردار نیست و رسوب سرمایه در آن به‌سختی اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه براین‌اساس میزان سرمایه‌گذاری نیز در مقایسه با متوسط ملی از اندازه قابل قبولی برخوردار نیست، اضافه کرد: این مشکل سطح تقاضا و کیفیت تقاضا را نیز در استان متأثر کرده و در سطوح پایین نگاه‌ داشته است.

به باور این مدرس دانشگاه؛ فقدان سرمایه‌گذاری صنعتی، عدم تولید ثروت در صنعت و توقف روند توسعه را به همراه داشته است و از آن مهم‌تر از صنایع پایین‌دستی که سهم بالایی در اشتغال دارد محروم شده است.

به گفته این مشاور پروژه‌های سرمایه‌گذاری، از دیگر چالش‌های بسیار مهم استان اردبیل در زمینه سرمایه‌گذاری، ضعف زیرساخت‌های ارتباطی از قبیل عدم وجود راه‌آهن، راه‌های ارتباطی غیراستاندارد و همچنین فرودگاهی بسیار محدود با لغو پروازهای مکرر است.

کاتب با بیان اینکه ضعف فرهنگ اقتصادی حاکم بر استان مانعی برای توسعه سرمایه‌گذاری استان است، تصریح کرد: فرهنگ‌سازی و آموزش در بسیاری ابعاد، لازمه ایجاد بستر مناسب برای توسعه سرمایه‌گذاری در استان است و در اغلب واحدهای سرمایه‌گذار استان تحقیق و توسعه R&D موردتوجه نیست و برندسازی یک مفهوم مغفول باقی می‌ماند که هریک از این مقوله‌ها حلقه‌های مهمی از زنجیره تولید ارزش در این بخش را تشکیل می‌دهد که جزو موارد تخصصی بوده و نیازمند آموزش است.

به گفته این مدرس دانشگاه، آسیب‌شناسی بروکراسی‌های اداری و حذف قوانین مزاحم نیز از مواردی است که در جهت رفع چالش کمک مؤثری می‌کند.

کاتب با بیان اینکه باید قبول کنیم تا کنون مدیریت دستگاه‌های اجرایی استان که ارتباط تنگاتنگی با سرمایه‌گذاری در استان دارند، ناکارآمد بوده است، ادامه داد: زمانی که مدیران استان قاطعیت لازم را در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی ندارند، اساساً نمی‌توان انتظار تحولات چشم‌گیری را در استان داشت.

این مشاور پروژه‌های سرمایه‌گذاری یادآور شد: بعضاً شاهد هستیم مدیران استان در تصمیم‌گیری‌های خود به صورت کلان مسائل را مورد بررسی قرار نمی‌دهند که این امر منجر به اتخاذ تصمیمات سطحی و مقطعی، منجر به بروز مشکلاتی می‌شود که در دوره‌های مدیریتی مختلف شاهد این مشکلات بوده‌ایم و پس از دو دهه این حجم عظیم مشکلات انباشته شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha