• دوشنبه / ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۴
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 1400061510782
  • خبرنگار : 50309

۳۰ مایل دریایی؛ فاصله خارگ تا نزدیک‌ترین دستگاه سی‌تی اسکن

۳۰ مایل دریایی؛ فاصله خارگ تا نزدیک‌ترین دستگاه سی‌تی اسکن

ایسنا/بوشهر خارگ در ۵۷کیلومتری شمال غرب بوشهر با داشتن بزرگ‌ترین پایانه صادراتی نفت خام ایران از استراتژیک‌ترین مناطق کشور محسوب می‌شود. جزیره‌ای که با وجود ظرفیت و سودآوری بسیار از داشتن امکانات تشخیصی درمانی در وضعیت مطلوبی نیست.

به گزارش ایسنا، در روزهایی که کشور با شرایط سخت و طاقت فرسای پیک پنجم کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، ساکنین جزیره پر سرمایه خارگ از دستگاه‌های تشخیصی درمانی همچون سی‌تی اسکن که یکی از نیازهای مهم در تشخیص میزان پیشرفت بیماری در بیماران کووید-۱۹ به شمار می‌آید، محروم هستند.

رئیس شورای شهر خارگ در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برخی از تجهیزات تشخیصی نظیر سی‌تی‌ اسکن و ام‌ آر ای در خارگ وجود ندارد، یک اپراتور سونوگرافی هر هفته‌ یا دو هفته‌ای یکبار به جزیره می‌آید اما نمی‌تواند نیاز جزیره را پاسخگو باشد چرا که برخی خدمات تشخیص در لحظه مورد نیاز است و چه بسا در آن زمان که بیمار شرایط سختی را سپری می‌کند اپراتور سونوگرافی دستگاه نباشد.

یوسف وطن دوست با اشاره به جلسه اخیر مسئولین جزیره خارگ و مدیر درمان سازمان تامین اجتماعی استان بوشهر تصریح کرد: هفته گذشته جلسه‌ای با حضور مدیر درمان تامین اجتماعی استان در راستای کلیه خدمات درمانی از جمله سی‌تی اسکن برگزار شد در این جلسه عنوان شد که‌ تامین و خرید دستگاه سی‌تی اسکن از اختیارات دانشگاه علوم پزشکی و اورژانس بوشهر است.

وی ادامه داد: بیمارستان خلیج فارس خارگ دستگاه سی‌تی اسکن ندارد و نیمی از اعزام‌های درمانی به دلیل نبود این دستگاه اتفاق می‌افتد، ضعف تجهیزات تشخیصی سبب شده پزشکان مجبور شوند بیماران را به مراکز درمانی دیگر ارجاع دهند.

رئیس شورای شهر خارگ یادآور شد: مدتی است که به همت مسئولین جزیره و فعالان اجتماعی تلاش‌هایی صورت گرفته است، بخشی از مسئولین جزیره مکاتباتی برای حل این مشکل انجام داده‌اند و طبق آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خرید دستگاه سی‌تی‌ اسکن را متقبل شده است ولی در حد ابلاغ کتبی.

نرخ جمعیتی، مانع پیش رو

سرانه فعلی بهداشت و درمانی برای استقرار دستگاه‌ سی‌تی اسکن حداقل جمعیتی را در نظر گرفته است، اما جمعیت جزیره خارگ از استاندارد تعیین شده بسیار کمتر است.

همچنین شرایط کرونایی در بخشنامه‌ها لحاظ نشده است، به طوری که در این ایام اگر فردی قصد انجام سی تی اسکن را داشته باشد باید از وسیله نقلیه عمومی (شناور یا هواپیما) برای رسیدن به نزدیک‌ترین شهر استفاده کند این امر می‌تواند عامل گسترش کرونا باشد.

رئیس شورای شهر خارگ خاطرنشان کرد: خارگ یک بیمارستان و چند مرکز درمانگاهی دارد و تنها بیمارستان موجود خلیج فارس شرکت نفت است، تامین دستگاه می‌تواند از سوی نفت صورت بگیرد، اما همخوانی نداشتن بخشنامه‌هایی که نرخ جمعیت در وجود برخی دستگاه‌ها را لازم می‌داند، باعث شده تلاش‌ها به در بسته بخورد.

وطن دوست تاکید کرد: برای تشخیص میزان درگیری ریه‌ در بیماران مبتلا به کووید -۱۹، این افراد باید صبح با شناور به بوشهر بروند و این خود یک زنگ خطر برای باقی مسافرین شناور تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: بالغ بر ۴۰درصد ترددهای جزیره خارگ برای دریافت خدمات درمانی است، یکی از اصلی‌ترین دستورالعمل‌های تعیین شده برای قطع زنجیره کرونا دوری از تجمعات است، اما نبود دستگاه سی تی اسکن خود عامل تجمع شده است به طوری که در یک فضای ۵۰ متری بسته(شناور)، با سقف‌های دارای ارتفاع کم و همچنین مکانی که نمی‌شود فاصله گذاری را به درستی رعایت کرد و وقتی یک نفر ناقل باشد دیگر در نظر بگیرید چه اتفاقی رخ می‌دهد.

رئیس شورای شهر خارگ  گفت: همه این‌ها در حالی است که اگر هم یک بیمار بد احوال در جزیره باشد باید همه مسئولین دست به دست هم دهند تا یک شناور تامین و بیمار به بوشهر انتقال داده شود.

علوم پزشکی یا شرکت نفت؟

رئیس شورای شهر خارگ عنوان کرد: مردم در بهره مندی از خدمات درمانی بلاتکلیف هستند، دانشگاه علوم پزشکی متولی سلامت، بهداشت و درمان مردم است و جزیره خارگ هم زیرنظر شهرستان بوشهر، این نمی‌شود که نفت عنوان کند متولی دانشگاه علوم پزشکی است و علوم پزشکی هم عنوان کند خرید دستگاه سی تی اسکن در حوزه اختیارات تامینی شرکت نفت است. تکلیف مردم این وسط چیست؟!.

وطن دوست افزود: خرید دستگاه سی‌تی اسکن حتی اگر در اختیار نفت هم باشد علوم پزشکی به عنوان متولی حوزه سلامت باید به مردم خدمات ارائه دهد. یک مرکز جامع سلامت در جزیره خارگ وجود دارد، ولی خدمات موثری از این درمانگاه ارائه نمی‌شود، مردم حتی برای برخی خدمات جزئی دندان پزشکی هم باید به بوشهر و گناوه سفر کنند.

وی اضافه کرد: همه این موارد علاوه بر هزینه‌بر بودن در این شرایط کرونایی یک یا دو روز باید در این مناطق معطل شوند حق مردم بیش از اینهاست این قیبل خدمات باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود، ولی در جزیره نفتی خارگ که ابر پایانه‌های نفتی کشور و خاورمیانه است مردم محروم هستند.

رئیس شورای شهر خارگ با اشاره به سردرگمی میان نفت و علوم پزشکی گفت: گله‌ی ما از دانشگاه علوم پزشکی و شرکت نفت این است که نباید با این دیدگاه نگاه کرد که متولی این امور شرکت نفت است یا دانشگاه؟. اگرچه اینکه بیمارستان به شرکت نفت تعلق دارد، ولی حوزه درمان و بهداشت و سلامت مردم در حیطه اختیارات وزارت بهداشت و در استان‌ها دانشگاه علوم پزشکی است.

انتقال بیماران با هلی کوپتر عملیات‌های نفتی

وطن دوست یکی دیگر از مشکلات اساسی که مردم با آن موجه هستند را بحث انتقال بیماران و فوتی‌ها عنوان کرد و گفت: متولی این موضوع مشخص نیست. برای اعزام بیمار تعداد زیادی از مسئولین در جزیره باید درگیر شوند تا هلی کوپتر یا کشتی محیا شود و در نهایت بیمار به مراکز درمانی مجهزتر انتقال داده شود.

وی ادامه داد: این را هم باید گفت که این امر در حوزه وظایف اورژانس هوایی کشور است، هلی کوپتر در استان بوشهر برای چه گذاشته شده برای همین موارد، گاهی اوقات این قبیل اتفاقات روی می‌دهد و مجبوریم از بخشداری و شرکت نفت فلات قاره که هلی کوپتر آنها مخصوص عملیات‌های سکوی نفتی است برای انتقال بیماران درخواست کمک کنیم و این دوستان هم انصافا کمک می‌کنند، اما بهداشت و درمان مردم کجاست؟.

رئیس شورای شهر خارگ گفت: این جزیره نیاز به آمبولانس دریایی دارد، مکاتبات انجام و مسیرها طی شده است اما چون متولی مشخص نیست راه به جایی نبرده است، ما انتظار داریم دکتر کشمیری به عنوان مدیر دانشگاه علوم پزشکی به موضوع ورود ویژه‌ایی داشته باشند اگر امکانات تشخیصی به مقدار کم وجود دارد ایشان باید برای رفع این موارد اقداماتی انجام دهد.

ساختمان به تنهایی که کاری انجام نمی‌دهد

وطن دوست در ادامه با اشاره به نبود مشکل زیرساخت عمرانی افزود: بیمارستان صنعت نفت در یک متراژ بسیار بالا و به روز برپا شده است و یک پایلوت میان دریایی خلیج فارس عالی تلقی می‌شود، ولی ساختمان به تنهایی چه کاری می‌تواند انجام دهد؟. این موضوع در ساختمان جامع سلامت جزیره هم وجود دارد، ساختمانی خوب با امکانات کم.

نه به دستگاه سی‌تی اسکن، بله به هزینه سورت هوایی

رئیس شورای شهر با اشاره به هزینه‌های هر سورت پروازی بالگردهای شرکت نفت جهت انتقال بیمار عنوان کرد: تعجب ما این است که چرا حاضر به این همه هزینه در جابه‌جایی هوایی هستیم، ولی در تامین تجهیزات اقدامی صورت نمی‌گیرد.

خارگ استراتژیک، تصمیمات استراتژیک‌تر

از آنجا که جزیره خارگ چه از بُعد دسترسی و چه از نظر مسافت با اولین موقعیت خاکی در شرایط ویژه ای قرار دارد نباید تصمیماتی که در کشور مطابق بخشنامه‌ها برای سایر مناطق صورت می‌گیرد در خصوص این منطقه لحاظ شود.

وقتی گفته می‌شود خارگ استراتژیک است در تصمیمات هم باید نگاه ویژه‌ایی به آن شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha