• دوشنبه / ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1400061511147
  • خبرنگار : 50130

یک کارآفرین موفق مطرح کرد:

هر گونه رفتار در قالب تعاونی ها باید به فرهنگ تبدیل شود

 هر گونه رفتار در قالب تعاونی ها باید به فرهنگ تبدیل  شود

ایسنا/کردستان یک کارآفرین موفق، در استان کردستان، با بیان اینکه هر رفتاری در قالب تعاونی باید به فرهنگ تبدیل شود، گفت: رقابت ناسالم، معضلی جدی بین تعاونی ها است که منجر به شکست آن می شود، لذا تیم باید همدل و همسو بوده و افراد باید با مسئولیت پذیری بالا فعالیتها را انجام دهند.

ساعد پناه، از کارآفرینان موفق در استان کردستان امروز دوشنبه (15 شهریورماه) در وبینار کرسی تعاون و کارآفرینی که به مناسبت هفته تعاون و به همت جهاددانشگاهی استان کردستان برگزار شد، اظهار کرد: برنامه ریزی مهمترین اصل بیزینس است و باید به این اهمیت برسیم که وجود کسب و کار در کنار زندگی ما همچون اکسیژن است.

وی افزود: امروزه رشد تورم می طلبد که حتما باید در کنار فعالیت های روزمره در یک کسب و کار جدید نیز مشغول به کار باشیم، چرا که در غیر این صورت اقتصاد زندگی در دنیای آینده از بین خواهد رفت.

مدیرعامل شرکت تعاونی اندیشه، با اشاره به نقش قشر متوسط جامعه در پویایی اقتصاد بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر قشر متوسط در کل دنیا در حال از بین رفتن است و درصد کمی از آن ها به ثروتمندان می پیوندند و بیشتر آن ها در حال فقیر شدن هستند.

وی شناخت از بازارهای مالی، اهمیت آموزش و ریسک پذیر بودن را از مهم ترین فاکتورهای اولیه تشکیل کسب و کار و تعاونی دانست و ادامه داد: انرژی کار تیمی بسیار بیشتر از کار فردی بوده و این امر از مزایای تشکیل تعاونی محسوب می شود، اما متاسفانه کارهای تیمی در ایران از اهمیت و فرهنگ کمی برخوردار است.

این کار آفرین موفق، با تاکید بر اینکه افرادی که وارد تعاونی می شوند باید توانایی کار تیمی و تعامل داشته باشند، عنوان کرد: در تعاونی ها باید افراد با مهارتهای مختلف در کنار هم قرار گرفته و مکمل همدیگر شوند.

به گفته ساعدپناه، رهبر یک تعاونی باید فردی آگاه و با تجربه باشد تا بتواند در چالش های مختلف تیم را هدایت کند؛ متاسفانه این امر در کشور ما هنوز توریج نیافته و رهبران با تاخیر وارد تعاونی ها می شوند.

وی با تاکید بر اینکه یک رهبر موفق باید برای هر روز خود برنامه مستمر تعریف کند و برای تک تک اعضا شرح وظایف مجزا داشته باشد، تصریح کرد: آموزش، برای انجام صحیح برنامه های روزانه امری ضروری است و باید برای رسیدن به موفقیت، انتظاری پله به پله و نه یکباره را تجربه کرد.

این کارآفرین موفق، با بیان اینکه هر رفتاری در قالب تعاونی باید تبدیل به فرهنگ شود، گفت: رقابت ناسالم، معضلی جدی بین تعاونی ها است که منجر به شکست آن می شود، لذا تیم باید همدل و همسو بوده و افراد باید با مسئولیت پذیری بالا فعالیتها را انجام  دهند.

کاهش نرخ بیکاری از اهداف مشترک کارآفرینی و تعاونی است

رزگار قهرمانی، استاد دانشگاه در حوزه کارآفرینی در ادامه این وبینار گفت: کارآفرین کسی است که با تجاری سازی فرصت ها، بسیج امکانات و منابع، ایده پردازی کرده و محصول جدید به بازار ارائه می دهد.

 وی با بیان اینکه تعاون در لغت به معنی کار جمعی و داوطلبانه و سازماندهی شده است، افزود: تعاونی شرکتی مبتنی بر اتحاد و کارگروهی داوطلبانه برای برآورده کردن نیازهای عمومی و اجتماعی در قالب مالکیت مشترک است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: خیال پردازی، موشکافی، دلسوزی، خلاقیت، ریسک پذیری و نوآوری، فرصت طلبی، دارای مرکز کنترل درونی، استقلال، تجربه کاری، ناراضی بودن از کار پیشین، سن و سطح تحصیلات از ویژگی های مهم کارآفرینان است.

وی عنوان کرد: افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری، توسعه اقتصادی، افزایش رقابت در اقتصاد، کاهش انحصار و تمرکززدایی، افزایش مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد و هم افزایی از مهم ترین اهداف مشترک کارآفرینی و تعاون است.

به گفته قهرمانی، کارآفرینان دارای دو عنوان متفاوت "مدیران فرصت طلب" و "کارآفرینان" هستند؛کارآفرینان فرصت ایجاد می کنند، اما مدیران فرصت طلب از فرصت های به وجود آمده استفاده بهینه می کنند .

وی با اشاره به اهمیت شناسایی خط مشی کارآفرینی توسط دولت ها افزود: دولت باید بستر را برای کارآفرینی با ایجاد محیط امن برای سرمایه گذاران فراهم کند.

به گفته این استاد دانشگاه، قانون سرمایه ثبت ایده، داشتن ایده و مهارت، دسترسی به سرمایه، کسب آموزش و کارگاه های آموزشی از ضروریات شروع کارآفرینی است.

وی راهبرد مدیریتی ضعیف، کمبود مهارت های مدیریتی و کمبود سرمایه در توان جذب فعالیت را از عوامل مهم شکست کارآفرینان عنوان کرد.

قهرمانی، تعاون را بستر مناسبی برای کسب و کارهای کوچک دانست و افزود:  اکنون در کشورهای پیشرفته دنیا این امر فرهنگ سازی شده و قدم های مناسبی برای توسعه آن برداشته شده است.

تعاونی به دنبال مردمی کردن اقتصاد است

علی اصغر عباسی، مدیر امور تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه این کرسی تعاون بیان کرد: بر اساس رویکرد مدیران جدید وزارت تعاون، فضای کسب و کار تعاونی ها با بخش خصوصی متفاوت تعریف شده است، چرا که تعاونی ها بیشتر به افرادی که توان سرمایه گذاری کمتری دارند اختصاص دارد و به دنبال مردمی کردن اقتصاد است.

وی افزود: تعاونی ها باید امکان ورود افراد باتوان مالی ضعیف، زنان و اقشار ضعیف جامعه به اقتصاد را فراهم کنند.

مدیر امور تعاون اداره تعاون، کار و ر فاه اجتماعی استان، بیان کرد: ورود به فضای کسب و کار تعاونی، تخصص های لازمی برای اداره می طلبد و فعالیت آن باید به سمت رفع و حل گیر و گرفتاری ها سوق داده شود.

وی با اشاره به نقش اداره کار در تسهیل  این موانع در  در بخش تعاون عنوان کرد: انعقاد تفاهم نامه های چند جانبه برای استفاده از توانایی های دستگا های مختلف، اجرای سند توسعه تعاون و حمایت از تشکیل تعاونی ها به شیوه های مختلف از طریق بیمه، پرداخت وام و اعطای تسهیلات به افراد از جمله حمایت های اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در این راستا است.

عباسی، برگزاری نمایشگاه ها و کاهش هزینه های آن در پی توسعه بازار ، آموزش اعضای تعاونی ها به صورت رایگان و ارتقا مهارت،  نظارت بر امور تعاونی ها با هدف کاهش تخلفات و دسته بندی تعاونی ها، را از دیگر رویکردهای اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان برای حمایت از تعاونی ها ذکر کرد.

به گفته وی، خوشبختانه گرایش های زیادی در بخش تعاون زنان و روستاها در استان وجود دارد و این قشر می توانند با حمایت های اداره کار استان به تعاون ورود و فعالیت کنند.

عباسی با اشاره به اهمیت نقش دانشگاهیان در بحث تعاون، خاطرنشان کرد:  مرکز نوآوری توسعه تعاون در دانشگاه کردستان با هدف حمایت از ایده های دانشجویان راه اندازی شده و  مرکز دوم نیز در آینده نزدیک در دانشگاه آزاد سنندج برای دانشجویان راه اندازی خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha