• چهارشنبه / ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ / ۰۹:۵۲
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1400061712533
  • خبرنگار : 50428

مدرس عکاسی:

اقتصاد هنر با تجاری‌سازی متحول می‌شود

اقتصاد هنر با تجاری‌سازی متحول می‌شود

ایسنا/اردبیل یک مدرس عکاسی گفت: شاخه‌های متنوع هنرهای دستی و سنتی  و جاذبه‌های گردشگری  یکی از مصادیق توسعه و گسترش اقتصاد هنر است و اگر آن‌ها را تجاری‌سازی کنند، می‌توان اقتصاد هنر اردبیل را متحول کرد.

حسین ملکی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مشکلات اقتصاد هنر در اردبیل و حتی در ایران به ساختارهای معیوب کلان آموزشی و اقتصادی،، نبود نیروهای متخصص و نداشتن نگاه نو و آینده‌نگر مربوط می‌شود.

وی اضافه کرد: در بخش اقتصاد و در بخش هنر، هنوز به درک صحیح و منطقی و کاملی از تقاطع حیاتی اقتصاد و هنر و مقتضیات آن زیر عنوان اقتصاد هنر نرسیده‌ایم.

ملکی با اشاره به اینکه در زمینه اقتصاد هنر در اردبیل اقدامات قابل‌ذکر و چشمگیر انجام نگرفته است، ادامه داد:و در این زمینه سیستم آموزشی درستی نداریم و حتی نمی‌توانیم یک هنرجو را طوری تربیت کنیم که آینده شغلی داشته باشد و با اتکا به هنر و حرفه خود بتواند روی پای خود بایستد.

به گفته این عکاس، می‌توان تدابیری اندیشید و با ایجاد غرفه‌های دائم رشته‌های هنری در مکان بخصوصی هم به رشد کلان اقتصادی دست‌یافت و  هم مردم را با هنر آشنا کرد و هم به اقتصاد هنر شهر و بالأخص به رشد اقتصادی هنرمند کمک کرد.

وی بابیان اینکه هنرمندان را به لحاظ درآمدزایی می‌توان در چند حوزه دسته‌بندی کرد، ادامه داد: عده‌ای از هنرمندان، شاغل در نهادهای دولتی هستند و درآمدشان فقط از این منبع حاصل می‌شود و درآمد عادی و معمولی دارند.

ملکی با اشاره به اینکه  برخی دیگر از هنرمندان علاوه بر اینکه شاغل در نهادهای دولتی هستند، در کنارش به کارهای جانبی مثل موسسه هنری یا دفتر کار هم مشغول هستند، تشریح کرد: دسته دیگر درآمد بسیار خوبی از این حرفه کسب می‌کنند که به‌عنوان نمونه آتلیه عکاسی دارند یا کارهای تبلیغاتی و غیره انجام می‌دهند.

به گفته این مدرس عکاسی، کسب درآمد در این حرفه، به خود هنرمند و به تلاش ،پشتکار و همت او هم  به حمایت نهادهای متولی بستگی دارد.

ملکی با اشاره به اینکه هنر منبع درآمد بسیار خوبی دارد به‌شرط آنکه مسیر درستی انتخاب شود، اضافه کرد: دسته دیگر هم هستند که بسیار آرمان‌گرا بوده و بیشتر خود را به جنبه‌های معنوی هنر مشغول کرده‌اند و درصدد آموزش هنر و انتقال آن به نسل آینده هستند و از این طریق کسب درآمد می‌کنند و قانع هم هستند.

این هنرمند اردبیلی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا کالاهای هنری در سبد خانوارهای اردبیلی قرار ندارد، تصریح کرد: ضعف و مشکلات اقتصادی مردم از یک‌طرف و عدم سواد مصرف کالاهای هنری از طرف دیگر باعث شده تا مردم از درک پیام کالای هنری و استفاده آن در سبد خانوارها غافل باشند.

وی اضافه کرد: باید قبول کنیم که پر کردن دیوارهای خالی اتاق و زیستن در فضایی پر از نقش و رنگ‌ها و تماشای آثار هنری می‌تواند آرامش و احساس خوشبختی را در ما به وجود آورد.

ملکی با اشاره به اینکه خرید آثار هنری یکه و اصل می‌تواند به‌گونه‌ای فضای شخصی و زندگی افراد را پر محتوی و غنی سازد، ادامه داد: در کل آثار هنری نوعی شادی و شعف روحی را برای ما هدیه می‌دهد و تجربه بصری آثار هنری لذت و آرامش را در زندگی روزمره برای ما به ارمغان می‌آورد.

به گفته این هنرمند اردبیلی، با خرید یک اثر هنری هم می‌توانیم به هنرمند امید تولید آثار جدید را هدیه دهیم و هم اینکه فضای زندگی خود را دلچسب تر کنیم و انسان امروزی  چگونه قادر است ناملایمات و سختی‌های زندگی در این دوران را بدون هنر تحمل کند؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha