• یکشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400062115252
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

به انگیزه روز سینما؛

چرا سینمای خانگی ایران در پاندمی کرونا محبوب شد؟

چرا سینمای خانگی ایران در پاندمی کرونا محبوب شد؟

ایسنا/خراسان جنوبی یک فیلم ساز در خراسان جنوبی معتقد است اکنون سینمای ایران در حال مرگ است چراکه زیرساخت‌های متناسب با نیاز روز و زمان را برای آن مهیا نکرده‌ایم، در حالی که با فراهم کردن زیرساخت‌های درست نمایش خانگی می‌توانیم در مسیر درستی قرار گیریم.

ابوالفضل حسن پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بحث سینمای خانگی بحث جدیدی است که در دوران پاندومی کرونا به آن بیشتر پرداخته شده؛ در این دوران سینمای خانگی در کشور ما بیشتر باب شد و سریال‌هایی که تلویزیون مجوز نمی‌داد، در این بستر پخش شدند. 

وی با بیان اینکه افرادی که علاقمه مند بوده و پایه کارهای روتین سریالی بودند به سمت این امر رفتند، افزود: در جهان با این امر مواجه هستیم و اکران فیلم‌های روز در این بستر صورت می‌گیرد.

این فیلم ساز و عکاس با بیان اینکه در دنیا تولیدات فاخر را در قالب سینمای خانگی ارائه می‌دهند، اظهار کرد: این بستر به اکران‌های اینترنتی نیز متصل می‌شود و از آن جایی که مباحث اینترنتی در دوران کرونا پررنگ‌تر شده، سینمای خانگی نیز جای خود را باز کرده است.

حسن پور با اشاره به مشکلات این حوزه، تصریح کرد: تولیدکنندگان فیلم‌های سینمایی کمتر از این فضا استقبال کردند چراکه وضعیت مالی در سینمای خانگی به دلیل اینکه اکران خانگی و اینترنتی است، مشخص نیست.

وی با بیان اینکه در خارج از کشور پلتفرم‌های اینترنتی برای این امر مشخص است، اما در کشور ما ساز و کار مشخصی وجود ندارد، افزود: این بخش برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی صدا و سیما است و اصولا مابین این دو مجموعه اصطکاکی وجود دارد.

سینمای اکنون ایران در حال مرگ است

این فیلم ساز با بیان اینکه متولی سینما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، تصریح کرد: مجوز تولید، ساخت و اکران در سینماهای کشور را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌کند، اما مجوز صوت و تصویر فراگیر را سازمانی به نام "ساترا" که زیر نظر صدا و سیماست می‌دهد که این امر موجب اصصطاکی بین شبکه خانگی و ساترا شده است که باید مدیریت شود.

حسن پور با بیان اینکه در حال حاضر سینما در عرصه حرفه‌ای حال خوبی ندارد، افزود: سینمای ما  دچار درگیری‌های مالی بود و کرونا بار مضاعف شد و در این پاندمی بسیاری از اهالی سینما دچار مشکلات عدیده‌ای شده و حتی بیکار شدند.

وی با بیان اینکه سینمای حال حاضر ایران در حال مرگ است چراکه اکران نداریم و حتی تولیدات انجام نمی‌شود، اظهار کرد: اولین فضاهایی که در دوران کرونا تعطیل می‌شد، سینماها بودند و در زمان گشایش نیز سالن ۴۰۰ نفره سینما گاهی میزبان چند نفر بود و استقبال از اکران فیلم‌ها گرفته شد.

وقتی ساخت پاساژ از سینما درآمد بیشتری دارد

این فیلم ساز با بیان اینکه کرونا سینمای خانگی را پررنگ کرد، اما ساز و کار قانونی برای تولید و فروش مناسب و مطلوب و پهنای اینترنت خوبی برای ارائه آن نداریم، تصریح کرد: در حوزه استانی نیز در بحث دیجیتال کار بسیاری انجام نشده تا اکران انجام شود.

حسن پور با بیان اینکه در خراسان جنوبی در حوزه اکران سینمایی مشکل داریم، افزود: تلخ است اما حقیقت این است که اکنون اگر به جای سینما، پاساژ بسازند درآمد آن زمین، ۲۰۰ برابر می‌شود.

سینماگرانی که در تنگنای محدودیت ها مهاجرت کرده‌اند

وی با بیان اینکه از مشکلات اکران که بگذریم، سینماگران در بخش تولید نیز نیازمند حمایت هستند، تصریح کرد: ساز و کار حمایتی برای حمایت از فیلم سازان جوان وجود ندارد و آن قدر حمایت‌ها اندک است که بسیاری از علاقمندان فیلم سازی اکنون مهاجرت کرده و آن فردی هم که مانده به دلیل وابستگی به موطن خود مانده است.

این فیلم ساز با بیان اینکه مسئولین باید به فکر باشند تا وضعیت نابسامانی که در پاندمی کرونا در سینما به وجود آمده، درمان شود، افزود: امکانات تولید یک فیلم نیز باید بروز شده و انجمن‌های فیلم سازی به این تجهیزات مجهز شوند.

حسن پور بیان کرد: قیمت تجهیزات سینما با تورم دو سال اخیر ۱۰۰ برابر شده و اتفاقا یکی از حوزه‌هایی که نادیده گرفته شده همین بحث است و این قصه پرغصه افراد فعال در این حوزه را آزار می‌دهد.

نیاز به زیرساخت‌های علمی و تجهیزاتی داریم 

وی با بیان اینکه سینما یک هنر است که باید به دید علم، صنعت به آن نگریست، بنابراین نیاز به تجهیزات به روز و علمی دنیا دارد، تصریح کرد: در کنار مباحث هنری سینما باید بحث ارتقای فنی را نیز پیش گرفت.

این فیلم ساز با اشاره به ضرورت تاسیس رشته‌های مرتبط با سینما در استان و تبلیغ این رشته‌ها، اظهار کرد: جهاددانشگاهی یکی از نهادهایی است که می‌تواند به دلیل نزدیکی با دانشگاه‌ها از ظرفیت دانشگاهی بهره برده و این امر را پیگیری کند؛ البته فراموش نکنیم که آموزش‌ها نیز باید بروز و برپایه علم جهان پیش روند.

حسن پور بیان کرد: زمانی که ما افراد را به صورت آکادمیک برای کار در حوزه سینما آماده کنیم، می‌توانیم امید داشته باشیم که بازار کار مثبتی نیز ایجاد شود.

وی افزود: سینما با ظهور و بروز سینمای دیجیتال تغییرات زیادی کرده و در تولید و پخش دجار تغییرات شگرفی شده، اما باید همراه با این تغییرات در عرضه آثار سینمایی نیز متحول شده و پلتفرم‌هایی طراحی کنیم که سینما را بر روی تلویزیون‌های خانگی ارائه کنیم تا افراد پول بلیط را داده اما در خانه فیلم را تماشا کنند، اما این امر هم باید آنقدر کامل چیده شود تا هزینه‌های سینماگر را پوشش دهد و این امر مستلزم این است که زیرساخت‌های سایبری، اینترنتی و دیجیتال را گسترش دهیم.

وی بیان کرد: تلویزیون دیجیتال را همه در خانه دارند، اما باید زیرساخت‌های اینترنتی را گسترش و ارتقا دهیم و جهشی داشته باشیم تا بتوانیم راحت فیلم اکران کنیم و بدانیم اگر بخواهیم می‌توانیم به این سطح برسیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha