• چهارشنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400062417853
  • خبرنگار : 50405

ترقی:

خراسان رضوی نیازمند استاندار و اعتبارات ویژه است

خراسان رضوی نیازمند استاندار و اعتبارات ویژه است

ایسنا/خراسان رضوی دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی با تاکید بر اینکه این استان همواره نیاز به استاندار با اختیارات ویژه داشته است، گفت: خراسان رضوی استانی ملی و جهانی است. بنابراین اگر استاندار خراسان رضوی از اختیارات کافی برخوردار نباشد، امکان توسعه استان را نخواهد داشت. لذا خراسان رضوی هم به استاندار ویژه و هم به اعتبارات ویژه نیاز دارد.

حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ظرفیت‌های مغفول‌مانده خراسان رضوی، اظهار کرد: در سطح استان خراسان رضوی معادن متعددی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها فعال نشده‌اند و در عین حال که افرادی برای بهره‌برداری از آن‌ها مجوزهای لازم را گرفته‌اند، اما اقدامی برای استخراج از این معادن صورت نگرفته است، در حالی‌که همین معادن بخشی از ظرفیت‌های استان محسوب می‌شوند.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: همچنین خراسان رضوی ظرفیت تولیدی و صنعتی بالایی دارد که الآن این ظرفیت در حد کمتر از ۵۰ درصد در حال فعالیت است، در حالی‌که ظرفیت تولیدی و صنعتی استان می‌تواند هم در زمینه تولید نیاز کشور و هم در زمینه صادرات مورد استفاده قرار گیرد.

وی عنوان کرد: همچنین ظرفیت تولید پروتئین نیز از دیگر ظرفیت‌های مغفول‌مانده استان است که متاسفانه به علت بی‌توجهی جهاد کشاورزی به دامداری‌ها و تامین خوراک دام، این ظرفیت استان آسیب جدی دیده است، در حالی‌که می‌توانست بخش عمده‌ای از نیاز استان و کشور را تامین کند. تعداد دامداری‌های تعطیل‌شده استان زیاد است و خصوصا در بخش تولید شترمرغ، در عین حال که ظرفیت‌های خوبی در استان موجود است، اما ما حتی یک کشتارگاه شترمرغ هم نداریم.

ترقی با اشاره به پرورش گیاهان گلخانه‌ای به عنوان دیگر ظرفیت مورد غفلت واقع شده استان، بیان کرد: با توجه به محدویت آب در خراسان رضوی، توسعه پرورش گیاهان گلخانه‌ای در استان باید مورد توجه قرار گیرد و با استفاده از این ظرفیت استان، می‌توان هم مصرف آب در بخش کشاورزی را کاهش داد و هم می‌توان نیازهای مردم را تامین کرد. لذا اگر برخی از مزارع کشاورزی به گلخانه تبدیل شوند، در کاهش آب مورد استفاده در بخش کشاورزی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه از دیگر ظرفیت‌های استان، ظرفیت تولید انرژی از طریق پنل‌های خورشیدی است، گفت: متاسفانه با وجود اینکه سطح وسیعی از بیابان‌های استان می‌تواند برای تولید این نوع انرژی مورد استفاده قرار گیرد، اما سرمایه‌گذاری در این زمینه صورت نگرفته است، در حالی‌که ما با توجه به قرارگیری استان در مسیر بادهای ۱۲۰ روزه هم می‌توانیم از توربین‌های بادی برای تولید انرژی استفاده کنیم و هم می‌توانیم با نصب پنل‌های خورشیدی در بیابان‌های استان، انرژی مورد نیاز مردم را تامین کنیم، اما علی‌رغم وجود کارخانه تولید پنل خورشیدی در خراسان رضوی، هنوز حمایت لازم از این ظرفیت استان نشده است.

دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: همچنین خراسان رضوی در زمینه ساخت و ساز مسکن نیز ظرفیت خوبی دارد؛ هم مصالح ساختمانی خوبی در استان موجود است و هم فضاهای زیادی در خراسان رضوی وجود دارد که می‌تواند در جهت ساخت مسکن مورد استفاده قرار گیرد و با اصلاح قوانین و ضوابط می‌توان از این ظرفیت استان نیز استفاده کرد و به میزان قابل توجهی هم اشتغال‌زایی کرد.

ترقی با تاکید بر اینکه استاندار خراسان رضوی باید بتواند عنصری هماهنگ‌کننده بین تمام‌ دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌نفع در استان باشد، گفت: همچنین با توجه به هم‌مرز بودن خراسان رضوی با افغانستان و همچنین وجود برخی مسائل امنیتی و درگیری‌های قومیتی در داخل استان، استاندار خراسان رضوی باید برای حفظ امنیت استان اقداماتی متناسب با شرایط استان انجام دهد و در شورای تامین، امنیت مورد نیاز استان را با برنامه‌ریزی و ایجاد هماهنگی تامین کند.

این فعال سیاسی اصولگرا اضافه کرد: همچنین ضروری است استاندار خراسان رضوی با دولت، مجلس و حتی سایر استان‌ها ارتباط و تعاملی مناسب داشته باشد تا هم برای توسعه استان سرمایه جذب کند و هم از ظرفیت‌های سایر استان‌ها برای رفع کمبودهای خراسان رضوی استفاده کند و بتواند خراسان رضوی را که یکی از مهمترین استان‌های کشور و مورد توجه جهان اسلام است، ارتقا دهد.

وی افزود: همچنین استاندار خراسان رضوی باید فردی انقلابی و مردمی باشد و از اعتماد مردم که سرمایه اجتماعی دولت سیزدهم است، برخوردار باشد و بتواند این سرمایه اجتماعی را در استان حفظ کند. همچنین با توجه به اینکه ما در خراسان رضوی تنوع مذهب و قومیت داریم، استاندار باید بتواند نسبت به مردم مختلف استان نقشی وحدت‌آفرین داشته باشد.

 معتمدیان در طی مدت کوتاه مدیریت در استان توانسته مدیریتی مطلوب را از خود به اجرا بگذارد

دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی با بیان اینکه در طی مدت کوتاهی که از مدیریت آقای معتمدیان در استان می‌گذرد، ایشان توانسته است مدیریتی مطلوب را از خود به اجرا بگذارد، اظهار کرد: آقای معتمدیان هم با سرکشی به نقاط مختلف استان توانسته است مشکلات مردم را بررسی کند و هم در جهت رفع موانع تولید گام‌های خوبی برداشته است. همچنین وی در جهت رفع کاستی‌هایی که در نظام درمان استان وجود داشت نیز توانست اقدامات خوبی انجام دهد. همچنین استاندار خراسان رضوی توانسته است هماهنگی خوبی با مسئولین اصلی استان و نهادهای ذی‌نفوذ داشته است و در جهت بهبود شرایط مرزی ما با افغانستان و تجارت ما با این کشور نیز اقدامات خوبی انجام داده است.

ترقی ادامه داد: لذا در مجموع آقای معتمدیان عملکرد مثبتی در استان داشته است، هرچند برخی از معاونین وی نتوانستند در عرصه‌های مختلف چندان به او کمک کنند، اما خود آقای معتمدیان عملکرد خوبی را داشته است. در دولت سیزدهم نیز اگر شخصیتی قوی‌تر از آقای معتمدیان برای استانداری خراسان رضوی وجود داشته باشد، طبیعی است که او باید به عنوان استاندار خراسان رضوی منصوب شود اما اگر قرار باشد فردی به استانداری خراسان رضوی منصوب شود که به کارامدی آقای معتمدیان نباشد یا اطلاعات کافی از مدیریت استان نداشته باشد، طبیعتا حفظ آقای معتمدیان به نفع دولت و استان است. هرچند آقای معتمدیان در دولت دوازدهم به استانداری خراسان رضوی منصوب شده بود، اما به لحاظ فکری و سیاسی با دولت سیزدهم نیز سنخیت دارد.

وی با تاکید بر اینکه خراسان رضوی همواره نیاز به استاندار با اختیارات ویژه داشته است، بیان کرد: خراسان رضوی استانی ملی و جهانی است. هر ساله بالغ بر ۳۰میلیون نفر زائر وارد این استان می‌شوند و بسیاری از سمینارهای کشوری در مشهد برگزار می‌شود. بنابراین اگر استاندار خراسان رضوی از اختیارات کافی برخوردار نباشد، امکان توسعه استان را نخواهد داشت. لذا خراسان رضوی هم به استاندار ویژه و هم به اعتبارات ویژه نیاز دارد؛ چراکه این استان در حال خدمت به جمعیتی ۱۰برابر جمعیت خودش است. لذا نگاه دولت به خراسان رضوی باید تغییر کند و به عنوان پایتخت جهان اسلام به این استان توجه شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha