• شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۰ / ۰۰:۲۹
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1400070300895
  • خبرنگار : 71656

داستان ثبت یک عکس در تنهایی

داستان ثبت یک عکس در تنهایی
اثری از کیهان محمدی

«ایران یک سرزمین جادویی‌ است که هر قسمت از آن پر از سوژه‌ برای عکاسی است. ما در این کشور با کمبود سوژه مواجه نیستیم اما با مشکلی مثل آموزش نامناسب روبه رو هستیم.»

این جملات بخشی از اظهارات کیهان محمدی، عکاس اهل کردستان است که به تازگی اثری از او به نام «پرسه در مه» در نمایشگاه «عکس پنج» به نمایش درآمده است.

او در گفت‌وگویی با ایسنا درباره مشکلات عکاسی در ایران ضمن بیان مطالب بالا، تاکید می کند که کمبود سوژه در عکاسی، در کشوری مانند ایران مشکل محسوب نمی‌شود.

محمدی با تاکید بر مشکلات عکاسی در حوزه آموزش، مثال می زند: در همین شهرستانی که زندگی می‌کنم، شاید من جزو معدود عکاسانی باشم که به صورت خودآموخته در حال فعالیت هستم.

این عکاس تاکید می کند: «در تمام هنرها هنرمندان باید به یک نگرش شخصی برسند. ما در ایران عکاس‌های خوب زیاد داریم اما اکثرا دچار تکرار می‌شوند و یا صرفا تمرین می‌کنند.»

او درباره ایده ثبت عکسی که در جشنواره «عکس ۵» شرکت داده است، یادآور می شود: «روزهایی که هوا خیلی بد می‌شود و در لحظاتی که شاید هیچکس از خانه بیرون نرود، من در خلوت و تنهایی به مناطقی از کردستان می‌روم و عکاسی می‌کنم. روزی که این عکس را هم گرفتم، هوا به شدت مه آلود بود و چند سگ در آن مکان در حال پرسه‌زنی بودند و اطراف یک خانه مخروبه‌ای که چند درخت داشت، تعداد زیادی کلاغ در حال پرواز بودند. سگ‌هایی که در آن هوا داشتند پرسه می‌زدند تا کلاغ‌ها را شکار کنند، من را به اسم «پرسه در مه» رساند.»

محمدی همچنین در پاسخ به این سوال که چه شد تصمیم به شرکت در نمایشگاه عکس ۵ گرفت؟ این چنین می گوید: «فراخوانی که من دیدم به واسطه نام آن فستیوال و شخصیت بزرگی مثل عباس کیارستمی انگیزه شد تا در این نمایشگاه شرکت کنم.» 
به عقیده این عکاس که خود را از دنیای تجسمی می‌داند، «هنری که سوالی را در ذهن مخاطب ایجاد نکند هنر نیست.»

او در ادامه خاطرنشان می کند: «به همین خاطر من به دنبال این هستم که در عکس‌هایی که می‌گیرم یک سوالی را در ذهن مخاطب ایجاد کنم و برای این کار از تمام هنرهای تجسمی بهره می‌گیرم.» 

محمدی در آخر با مقایسه نمایشگاه‌های مجازی و حضوری، حضور در نمایشگاه و بازدید از نزدیک آثار را مهم‌تر می داند و در عین حال می گوید: «در دوره کرونا چاره‌ای جز برگزاری مجازی نمایشگاه‌ها وجود ندارد، ولی به هیچ وجه نمی‌تواند جای نمایشگاه حضوری را بگیرد. اینکه شما عکسی را از نزدیک ببینید و آن را حس کنید، تجربه دیگری است.» 

انتهای پبام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۳ ۰۰:۴۵

همکاری با سرویس های خبری