• شنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400071006320
  • خبرنگار : 50105

سیاست افقی چگونه موجب تنوع صادرات می‌شود؟

سیاست افقی چگونه موجب تنوع صادرات می‌شود؟

ایسنا/خراسان رضوی نتایج تحقیقات کارکنان صندوق بین‌المللی پول (IMF) نشان می‌دهد که سیاست‌های کلان اقتصادی مانند دولت و آموزش می‌توانند منجر به صادرات متنوع‌تر شوند. اقتصاددانان، این سیاست‌های متنوع را سیاست افقی معرفی می‌کنند زیرا به جای در نظرگرفتن یک بخش تنها به‌طور گسترده استفاده خواهد شد و این رویکرد می‌تواند به توسعه صادرات کمک کند.

به نقل از ویفروم، تجزیه و تحلیل ذیل روش‌های مهمی را بررسی می‌کند که کدام کشورها می‌توانند از طریق این رویکرد سیاست‌محور، به‌طور موثرتری از تنوع و پیچیدگی صادرات حمایت کنند.

چهار عامل حکومت، آموزش، زیرساخت‌ها و سیاست تجاری در سطح اقتصادی، با صادرات متنوع‌تر و پیچیده‌تر یک کشور ارتباط  نزدیک دارند. برای مثال، شیلی به عنوان بزرگترین تولیدکننده مس در جهان است و محموله‌های این فلز، حدود یک سوم تقاضای جهانی و نیمی از صادرات کالاهای این کشور را تامین می‌کند اما موارد تجاری شیلی فراتر از تسلط بر معادن و با صادرات قابل‌توجهی از وسایل نقلیه، داروسازی و تجهیزات مخابراتی همراه شده که بسیار متنوع‌تر و پیچیده‌تر از آن چیزی است که به نظر برسد.

این تحقیق با بررسی فراتر از کالاها، نشان می‌دهد که سیاست‌های کلان ازجمله دولت و آموزش به تقویت صادرات متنوع بیش از سیاست‌های صنعتی محدود کمک خواهد کرد و این یافته‌ها می‌توانند کشورهایی که قصد توسعه تجارت بین‌المللی را دارند راهنمایی کنند. در این تحقیق ۲۰۱ کشور و منطقه فراتر از شاخص‌های پیچیدگی اقتصادی بررسی شده است که به طور سنتی توسط اقتصاددانان مورد استفاده قرار گرفت.

تحقیقات کارکنان در ارزیابی دقیق‌تر سنجش تنوع و پیچیدگی صادرات ملی روش‌های جدیدی را پیشنهاد می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه سیاست‌های کلان اقتصادی می‌توانند چنین تنوعی را تقویت کنند. این رویکرد موقعیت جغرافیایی اقتصاد با شرکای تجاری و نحوه تاثیر آن بر صادرات بدون احتساب کالاها مانند فلزات یا نفت را بررسی می‌کند. این دیدگاه به سیاست‌گذاران ارائه می‌شود که چگونه می‌توانند از تجارت چندوجهی (هدف مشترک در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه) حمایت کنند زیرا این امر با تولید ناپایدار اقتصادی کمتر و گسترش سریعتر در طولانی‌مدت همراه است.

چهار عامل کلیدی

این روش ارتباط واضحی را بین صادرات غیر کالایی که به تنوع و پیچیدگی کمک  و چهار متغیر حکومت، آموزش، زیرساخت‌ها و تجارت آزاد در سطح اقتصادی که از آنها حمایت می‌کنند را نشان می‌دهد و بهبود آن با ایجاد شرایطی که امکان افزایش صادرات پیچیده یا با ارزش افزوده بیشتر را فراهم می‌کند به تنوع کمک خواهد کرد.

اهمیت این مورد به این دلیل است که نشان می‌دهد سیاست‌های کلان اقتصادی چگونه تنوع را توضیح می‌دهند و اعتقاد بر این است که سیاست‌های صنعتی که به منظور حمایت از صنایع خاص ارائه شده است، بهترین راه برای گسترش تجارت را به چالش می‌کشد.

تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که به جز ذخایر فراوان مس، مشخصات اقتصادی شیلی به طرز شگفت‌انگیزی شبیه مالزی است. ملت آسیا آموزش و موسسات قوی دارد و از ارتباط با مراکز اصلی زنجیره تامین جهانی چین، ژاپن و کره سود می‌برد.

صادرکنندگان برجسته آسیایی و اروپایی از هنگ‌کنگ و سنگاپور گرفته تا ایرلند و دانمارک، دارای تنوع و پیچیده‌ترین محموله‌ها و قوی‌ترین سیاست‌های افقی هستند.

تغییرات بزرگ به کمک سیاست‌های خوب

سیاست‌های خوب می‌توانند تغییرات بزرگی ایجاد کنند. رویکرد جدید در توضیح تنوع برای دولت‌هایی که خواهان جریان‌های تجاری متنوع‌تر هستند، نیاز به کوتاه شدن موثر فاصله جغرافیایی با افزایش ارتباط بین ملت‌ها را برجسته می‌کند. به‌عنوان‌مثال، تدارکات حمل‌ونقل بهتر در بنادر دریایی با کاهش زمان حمل‌ونقل کالا، مسافت را کوتاه خواهد کرد. سایر سیاست‌های مفید شامل کاهش موانع سیاست تجاری، افزایش تسهیل تجارت، گسترش فناوری از طریق برنامه‌های تبادل آموزشی و سرمایه‌گذاری در فناوری‌های ارتباطی مانند پهنای باند است که از اقتصاد دیجیتال پشتیبانی می‌کند.

تقویت سیاست‌های افقی ممکن است برای کشورهای کم‌درآمد چالش‌برانگیز باشد. با این حال، چندین کشور سیاست‌های بسیار قوی‌تری نسبت به آنچه انتظار می‌رود برای سطح درآمد خود از جمله رواندا برای حکومت، گرجستان و اوکراین برای پیشرفت تحصیلی، مالزی برای زیرساخت‌ها و موریس (کشور آفریقایی) و پرو (کشور در آمریکای جنوبی) برای تعرفه‌ها دارند که این اقتصادها می‌توانند الگو باشند.

مطمئنا این امر اثربخشی بالقوه حمایت هدفمندتر برای بخش‌های فردی را نفی نمی‌کند. اگرچه اهرم‌های سیاست صنعتی ممکن است تاثیر کمتر یا حتی مضر داشته باشند. از معایب احتمالی می‌توان به کاهش ظرفیت مالی، رقابت در مالیات و کاهش چندجانبه گرایی اشاره کرد. علاوه بر این، هیچ شواهد آماری بین‌المللی در مورد اثربخشی آنها ارائه نشده است. در عوض، راهبردهای تنوع که بر اساس سیاست‌ها و ارتباطات گسترده‌تر بنا شده‌اند، کمتر بحث‌برانگیز هستند و از تنوع و پیچیدگی صادرات حمایت می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha