• شنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۰ / ۲۰:۲۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400071006828
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری:

در آینده نزدیک مجوزهای ایجاد ایرلاین بیس اصفهان صادر می‌شود

در آینده نزدیک مجوزهای ایجاد ایرلاین بیس اصفهان صادر می‌شود

ایسنا/اصفهان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با بیان اینکه در آینده نزدیک مجوزهای لازم برای ایجاد ایرلاین بیس اصفهان صادر خواهد شد، گفت: قطعا یکی از زیرساخت های صادرات غیرنفتی از مسیر کارگو ترمینال، ایجاد ایرلاین بیس است، چراکه کارگو یکی از سودآورترین زیرساخت های اقتصادی استان است.

حسن قاضی عسگر امروز (شنبه-۱۰ مهرماه) در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه در گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری اقتصاد را نقطه کلیدی تعیین کننده عنوان کردند، اظهار کرد: به همین منظور حرکت ها و برنامه ریزی های ما باید در راستای توسعه سیاسی، اقتصاد، اجتماعی و ‌معنوی باشد.

وی با اشاره به به اینکه اصفهان شهری توریستی است، گفت: از سوی دیگر این استان پتانسیل های مختلف کارآفرینی رو به رشد، نیروی انسانی کارآمد و ... دارد.

به گزارش ایسنا، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان افزود: اگرچه اصفهان ۶ درصد مساحت کل کشور را دارد، اما ۴۵ درصد فولاد، ۱۵ درصد تولید ناخالص، ۴۵ درصد نساجی و ۴۵ درصد صنایع ساختمانی و سنگ، ۳۵ درصد تجهیزات پزشکی و دارویی، ۱۰ درصد بنگاهای اقتصادی، ۲۰ درصد فراورده های نفتی، ۱۰ درصد نیروی کار و صنایع بزرگ کشور در این استان واقع شده اند، همچنین اصفهان تنها استان دارای شهرک علمی و تحقیقاتی است.

وی اضافه کرد: مطابق آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت کشور از عملکرد استانداری ها طی سال ۹۴ تا ۹۹ رتبه استانداری اصفهان از مجموع ۲ هزار امتیاز، ۱۷۸۵ است.

قاضی عسگر با بیان اینکه مهم‌ترین قسمت معاونت اقتصادی اقتصادی، منطقه ویژه علم و فناوری است، اظهار کرد: زیر مجموعه معاونت اقتصادی استانداری کارگروه تنظیم بازار، گروه های کاری ویژه، ستاد راهبردی مدیریت اقتصاد مقاومتی، شورای سیاست گذاری گردشگری، گروه کاری گندم و آرد و نان، شورای گفتگوی بخش دولتی و خصوصی، کارگروه اقتصاد و اشتغال و سرمایه گذاری، هیات خبرگان بانکی و اقتصادی، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، کمیسیون تعزیرات حکومتی و ... است.

وی با بیان اینکه میزان یارانه‌ای که دولت در بخش نان می‌پردازد به بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، یادآور شد: سهم استان اصفهان حدود ۶ هزار میلیارد تومان است. همچنین برای توزیع صحیح آرد و جلوگیری از قاچاق آرد دولتی نیز گروه کاری گندم، آرد و نان در استانداری اصفهان تشکیل شد.

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان، استراتژی ما در این معاونت طی ۱۰۱۸ روز فعالیت، توسعه صنایع کم آب بر، تکمیل زنجیره ارزش نساجی، توسعه صادرات و گردشگری، توسعه اقتصاد دیجیتال، ‌توسعه صنایع ریلی و ‌وابسته، توسعه اقتصاد دانش بنیان بود و در این مدت اجازه توسعه هیچ صنعت آبری را در استان نداریم.

وی همچنین با اشاره به نرخ بیکاری استان در این مدت، گفت: از پاییز ۹۷ تا بهار ۱۴۰۰ نرخ بیکاری استان اصفهان ۵.۲ کاهش یافته است که این روند کاهشی با وجود شیوه کرونا و تحریم ها بود.

به گفته قاضی عسگر، بیشترین اشتغال ایجاد شده در ساخت بنا، فعالیت‌های مرتبط با ساخت و ساز، تولید مبلمان، تولید وسایل نقلیه موتوری، عمده فروشی و خرده فروشی، خدمات مالی و تولید تجهیزات برقی بوده است.

وی همچنین گفت: سهم صنایع دیجیتال طی دوران کرونا در اصفهان افزایش یافته، اگرچه هنوز سهم آنها در اشتغال استان بالا نیست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اضافه کرد: در سال ۱۳۹۹ سرجمع ارزش افزوده استان ۳۹۲ هزار میلیارد و ۵۱ میلیون ریال بوده است.

وی درباره منطقه ویژه علم و فناوری گفت: کریدور علم و فناوری اصفهان به طول ۲۶ کیلومتر از خط یک مترو از دانشگاه صنعتی و شهرک علمی تحقیقاتی است که شناسایی ۱۳ فناوری با قابلیت صادراتی و ۵ کارگزار صادرات فناوری و ایجاد زیرساخت نرم افزاری، تعریف ۶ پروژه پیشروان فناوری، و ... برای آن تعریف شده است.

قاضی عسگر با اشاره به اینکه به دنبال راه اندازی سه کارخانه فناوری در اصفهان هستیم، توضیح داد: قرار است کارخانه نوآوری در محل پل شهرستان، کارخانه ریسباف و یا پژوهشکده مواد و انرژی، احداث شود که علاوه بر مدیریت عرصه فناوری و شناسایی فناوران به صورت هدفمند، فرایند صادرات فناوری از مبدا اصفهان شکل خواهد گرفت.

وی با انتقاد بر اینکه توسعه فناوری در کشور ‌ واستان جدی نگرفتیم، اضافه کرد: گلخانه‌های خود پایدار، ایمپلنت، آب شیرین کن‌های بدون پساب، خدمات دورپزشکی، مدیریت پسماند و بازی درمانی از جمله پروژه‌های پیشران فناوری مصوب شورای سیاست‌گذاری این منطقه ویژه است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان در ادامه به فعالیت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید اشاره کرد و گفت: در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با پیگیری‌های مستمر تمام پرونده‌ها به روز شده، چالش‌های اساسی استان در کوتاه‌ترین زمان مطرح شده و مشکلات فعالان اقتصادی حل می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه بیش از دو هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش طرح‌های رونق تولید، ۴۳۴ میلیارد تومان در بخش مشاغل آسیب دیده از کرونا پرداخت شده است، اظهار کرد: تعریف بسته‌های حمایت مالیاتی، بیمه‌ای، حمایت از دستگاه‌های خدمت‌رسان و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا نیز از جمله اقدامات انجام شده در این مدت است.

قاضی عسگر گفت: اگرچه در ابتدای شیوع کرونا روزانه ۵۰ هزار ماسک در استان تولید کردیم و اکنون به روزی ۵ میلیون ماسک رسیده است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان رتبه نخست استفاده از پساب برای تأمین آب صنعت را دارد، افزود: امروز بخش زیادی از شهرک‌های صنعتی استان از پساب استفاده می‌کنند، همچنین مطابق برنامه‌ریزی های انجام شده از سقف سوله‌های صنعتی برای راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی استفاده خواهد شد.

وی همچنین به برگزاری کارگروه توسعه کارگروه غیرنفتی در استان اشاره کرد و گفت: کارگو ترمینال اصفهان پس از ۱۶ سال راه‌اندازی شد که تاکنون بیش از ۴۵۰۰ تن محصول از مبدا آن صادر شده است.

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان، راه اندازی شهرک رمز ارز فریدن، کاهش فرایند خلع ید اراضی واگذار شده نیروگاه خورشیدی فاقد اجرا، پیگیری صدور مجوز شهرک صنفی پوشاک کیف و کفش، تأمین آب مورد نیاز شیمی پارک شهرضا، صدور مجوز و تأیید نقشه مجتمع گردشگری ممتاز لند سمیرم، رفع مشکل تأمین آب طرح گلخانه ۲۰ هکتاری امین شهرضا، رفع مشکل محیط زیست طرح توسعه دام و طیور دشت کیمیای چادگان و رفع مشکل حفر چاه و انتقال آب به شهرک گلخانه فریدن از جمله مهم‌ترین طرح‌های سرمایه‌گذاری استان است که در این مدت به نتیجه رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به منشا مشکلات اقتصادی کشور، چند نرخی بودن ارز، وجود یارانه های غیرهدفمند، بالا بودن نرخ سود و کارمزد بانکی، عدم تقویض اختیارات لازم به استان ها، عدم توسعه کافی زیرساخت ها، عدم حمایت کافی از تولیدات داخلی عامل اصلی مشکلات اقتصاد کشور است.

به اعتقاد قاضی عسگر، در هر استان باید یک مجموعه برای حل چالش های اقتصادی ایجاد شود و پیشنهاد می شود برای حل این مشکلات، ستاد تدابیر ویژه اقتصادی در استان‌ها متشکل از نمایندگان سه قوه در استان تشکیل شود تا چالش‌های اساسی استان مرتفع شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان در پاسخ به سوال ایسنا، در خصوص ایجاد ایرلاین بیس در اصفهان، توضیح داد: قرار بود در مقطعی فولاد مبارکه به ایجاد ایرلاین بیس اصفهان کمک کند و با وجود گرفتن برخی مجوزها به دلیل برخی مشکلات این کار منتفی شد که بعد از آن از طریق اتاق بازرگانی و دیگر سرمایه گذاری تشکیل ایرلاین اختصاصی را پیگیری کردیم که اکنون نیز به دنبال دریافت مجوزهای لازم هستند.

وی با بیان اینکه اگرچه این کار اندکی زمان می برد، اما قطعا به نتیجه می رسید، تاکید کرد: قطعا یکی از زیرساخت های صادرات غیرنفتی از مسیر کارگو ترمینال، ایجاد ایرلاین بیس است، چراکه کارگو یکی از سودآورترین زیرساخت های اقتصادی استان است.

قاضی عسگر تاکیدکرد: در آینده نزدیک مجوزهای لازم برای ایجاد ایرلاین بیس اصفهان صادر خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha