• یکشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400071107164
  • خبرنگار : 50453

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار مطرح کرد؛

اندر حکایت ویروسی قدیمی و ۱۰۰ درصد کشنده

اندر حکایت ویروسی قدیمی و ۱۰۰ درصد کشنده

ایسنا/همدان رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا کشندگی ویروس هاری را در افراد ۱۰۰ درصد خواند و گفت: اگر فردی مورد گزش حیوان هار قرار گیرد در صورت عدم اقدامات لازم کشندگی آن ۱۰۰ درصد است.

سیدجلال الدین بطحایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هاری یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان محسوب می‌شود که این بیماری بر اثر حمله ویروس به سیستم عصبی ایجاد شده و در نهایت با التهاب مغز فرد فوت می‌کند.

وی افزود: ویروس هاری به صورت پنهان در بزاق حیوان هار وجود دارد و در صورت حمله این حیوانات، فرد مورد گزش قرار گرفته و ویروس به وی منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه این بیماری مشترک بین انسان و حیوان بوده و پستانداران درگیر این ویروس می‌شوند، تصریح کرد: پس از گزش چه در حیوان و چه در انسان در صورت عدم اقدامات درمانی و عدم واکسیناسیون سریع فرد یا حیوان مورد گزش قرار گرفته از پا در می‌آید.

بطحایی به راه اندازی مرکز درمان، پیشگیری هاری در قروه درگزین اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هشت مرکز فعال در حوزه درمان، پیشگیری هاری وجود دارد که درصدد راه اندازی مرکز درمان، پیشگیری هاری در قروه درگزین هستیم که شهروندان این منطق برای دریافت خدمات درمان، پیشگیری هاری به رزن مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: به ازای هر شهرستان یک مرکز نیز وجود دارد که به صورت ۲۴ ساعته آمادگی ارائه خدمات درمان، پیشگیری هاری هستند.

بطحایی با بیان اینکه عمده گزش‌هایی که موجب انتقال ویروس هاری می‌شود از طریق گزش سگ‌ها بوده همچنین در برخی موارد شاهد گزش سایر حیوانات از جمله گربه، گرگ، شغال و سایر حیوانات هستیم، تاکید کرد: این ویروس در بزاق حیوان هار پنهان بوده که با گزش به سایر حیوانات از جمله انسان منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه تمامی حیوانات خانگی باید به صورت سالانه واکسن هاری دریافت کنند، گفت: تمامی حیوانات خانگی به صورت دوره‌ای واکسن هاری تزریق می‌کنند، اما دربرخی موارد این حیوانات ممکن است مورد گزش سایر حیوانات غیر خانگی قرار گیرند که صاحبان آنها ممکن است متوجه گزش نشوند و به این ترتیب حیوان هار می‌شود و این ویروس در چرخه انتقال قرار می‌گیرد.

بطحایی با بیان اینکه اگر حیوان خانگی هار باشد حتی بدون گزش هم می‌تواند ویروس را انتقال دهد، گفت: در این شرایط برخی حیوانات خانگی عادت لیسیدن دارند ممکن است با لیسیدن دست یا پای صاحبان خود در صورت وجود خراش یا زخم در روی پوست صاحبان این ویروس از بزاق حیوان به انسان منتقل می‌شود، اما عمده راه انتقال این ویروس گزش است.

وی با بیان اینکه در صورتیکه فردی مورد گزش حیوان قرار گرفت، ابتدا باید خونسردی خودمان را حفظ کنیم، تصریح کرد: فرد ابتدا باید با حفط خونسردی اقدام به شست‌وشوی محل مورد گزش با آب و صابون مایع کند و این امر را با دستکش انجام دهد.

بطحایی با بیان اینکه مراکز درمان، پیشگیری به صورت ۲۴ ساعته فعال هستند، گفت: افراد در ساعات اولیه بعد از گزش و بعد از عملیات شستشوی محل گزش نیز باید به مراکز درمان و پیشگیری مراجعه کرده و واکسن هاری را دریافت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha