• دوشنبه / ۱۲ مهر ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1400071208186
  • خبرنگار : 50180

چه موقع ادای نذر واجب می‌شود؟

چه موقع ادای نذر واجب می‌شود؟

ایسنا/کرمانشاه امام جمعه سنقروکلیایی گفت: ادای نذر در صورتی واجب می شود که صیغه نذر خوانده شده باشد.

حجت الاسلام الله‌رضا اکبری در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه ادای نذر به همان شکلی که نیت شده زمانی واجب می‌شود که فرد صیغه نذر را خوانده باشد، گفت: اگر برای نذری صیغه نذر خوانده نشده، صاحب نذر می تواند آن را تبدیل به احسن کند.

اکبری تاکید کرد: از نظر شرعی تنها امکان تغییر نذرهایی که صاحبان آنها صیغه نذر را خوانده‌اند فراهم نیست، در غیر اینصورت جایگزین کردن نذر از نظر شرعی جایز است.

امام جمعه سنقروکلیایی اضافه کرد: جمله‌ای که به عنوان صیغه نذر بیان می‌شود چه عربی، چه فارسی و یا هر زبان دیگری با  جمله «ا ز برای خداست برعهده من که ....» یا « نذر می‌کنم برای خدا که ....» آغاز می شود و اگر این جمله گفته نشده در واقع صیغه نذر خوانده نشده و می توان نذر مورد نظر را به شکل دیگری ادا کرد.

وی سپس با بیان اینکه نذر در شرع مقدس اسلام وقتی از نظر فقهی صحیح است که مطلوبیت شرعی داشته باشد، گفت: این بدان معناست که  نذر باید از نظر شرعی دارای فایده باشد و شرع مقدس فایده مند بودن آن را تایید کرده باشد.

وی صدقه دادن و اطعام کردن را از مصادیق نذور مورد تایید دین مبین اسلام دانست و افزود: اولویت در نذورات رسیدن آنها به دست افراد مستحق است، کسانی که نیازمند هستند و نذر مورد نظر می تواند نیاز آنها را برطرف کرده یا باری از دوش آنها بردارد.

وی تاکید کرد: اگر کسی می خواهد بداند نذرش مورد قبول واقع می شود یا نه باید ببیند رضایت خداوند در چیست، لذا نذوراتی مثل اطعام، مورد قبول و توجه خداوند متعال است، اما اگر این نذورات با تمرکز بر نیازمندان انجام شود ثواب بیشتری خواهد داشت.

وی افزود: از کسانی که نذر می‌کنند درخواست می‌شود قبل از نذر کردن رضای خداوند متعال را در نظر داشته و آنچه بیشتر مورد رضایت خداوند است را نذر کرده و یا بگونه‌ای اجرایی کنند که بیشتر مطلوب خدای متعال است.

 وی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون به دلیل شرایط کرونایی امکان ادای نذورات به شیوه معمول هر ساله فراهم نیست، گفت: از خانواده هایی که نذر دارند درخواست می شود توزیع نذرها را  در قالب مواد غذایی خشک و یا خام داشته باشند و یا ادای آن را به زمان مناسب دیگری موکول کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha