• پنجشنبه / ۱۵ مهر ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400071510021

یک مدرس حوزه علمیه مطرح کرد

زیارت از راه دور، جایگزینی برای زیارت حضوری هنگام معذوریت زائران

زیارت از راه دور، جایگزینی برای زیارت حضوری هنگام معذوریت زائران

ایسنا/خراسان رضوی این مدرس حوزه علمیه مشهد گفت: هنگامی که یقین و احتمال عقلایی نسبت به خطرآفرین بودن زیارت حضوری وجود داشته باشد، زیارت از راه دور به عنوان جایگزین این نوع از زیارت توصیه شده است.

سید مهدی ذاکری‌موسوی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص زیارت از راه دور هنگام معذوریت افراد اظهار کرد: زیارت به معنای حضور زائر نزد مزیور است، در این تعریف منظور از حضور، حضور فیزیکی است که پاداش فراوانی در روایات برای این عمل بیان شده است. به عنوان مثال درخصوص زیارت امام علی(ع) بیان شده است که خداوند به ازای هر گامی که زائر در مسیر زیارت برمی‌دارد، ثواب یک حج مقبول و یک عمره مقبول ثبت می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس یکی از اصول زیارت، رفتن و حضور فیزیکی در پیشگاه مزیور به شمار می‌رود. زیارت در زمان حیات و ممات زیارت‌شونده انجام می‌شود، همانطور که زیارت اهل قبور نیز توصیه شده است. امام رضا(ع) در روایتی بیان می‌کنند «از جانب ما بر گردن شیعیان ما حقی است که جز با زیارت قبور ما ادا نمی‌شود».

این مدرس حوزه علمیه مشهد بیان کرد: در برخی از روایات بیان شده است که افرادی نزد امام صادق(ع) مشرف بودند و پس از شنیدن فضیلت‌های بی‌شمار زیارت سیدالشهدا(ع) عنوان کردند که گاهی مواقع به دلیل شرایط موجود امکان زیارت حضوری فراهم نیست، در چنین شرایطی چه باید کرد؟ امام صادق(ع) در پاسخ فرمودند که زیارت از راه دور را به جا آورید. به گونه‌ای که به پشت‌بام رفته و یا زیر آسمان بایستید، سپس سر را به آسمان بلند کنید، سمت راست و سمت چپ را نگاه کنید و پس از آن رو به قبله بایستید و عبارت «السلام علیک یا اباعبدالله السلام علیک و رحمة‌الله و برکاته» را بیان کنید، امید است که خداوند ثواب زیارت امام حسین(ع) را برای شما در نظر گیرد.

ذاکری‌موسوی عنوان کرد: بنابراین طبق سخنان اهل بیت(ع) هنگامی که افراد به سبب منعی که وجود دارد، امکان حضور فیزیکی و زیارت حضوری ندارند، می‌توانند زیارت از راه دور را به جا آورند. به این ترتیب در شرایطی که به دلیل معذوریت‌هایی مانند دوری راه و ... امکان زیارت حضوری وجود ندارد، اهل بیت(ع) دستور داده‌اند که زیارت را ترک نکنید و حتی از راه دور به زیارت بپردازید.

وی اضافه کرد: همچنین در کتب زیارات نیز تعدادی از زیاراتی که از جانب امامان به دست ما رسیده است (مأثور)، به صورت زیارت از راه دور بیان شده است. حتی در برخی از احادیث، غسل زیارت امام حسین(ع) از راه دور توصیه شده است. از این رو تمام این احادیث و روایات زیارت از راه دور در شرع مقدس را تأیید می‌کنند.

این مدرس حوزه علمیه مشهد افزود: زیارت حضوری، بهترین نوع زیارت به شمار می‌رود اما بنا بر شرایط و معذوریت‌هایی زیارت از راه دور به عنوان جایگزین این روش قرار می‌گیرد. همانطور که می‌دانید نباید تنها یک روایت را مورد توجه قرار داد بلکه باید روایات مختلف را در نظر گرفت. مرحوم شیخ عباس قمی در بخش اعمال روز ۲۳ ذی‌القعده کتاب «مفاتیح‌الجنان» از استاد خود نقل می‌کنند که در برخی نوشتارهای علما بیان شده است «مستحب زیارة علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) من بعید أو غریب» به این معنی که زیارت از راه دور و زیارت از راه نزدیک امام رضا(ع) در روز ۲۳ ذی‌القعده مستحب است.

ذاکری‌موسوی خاطرنشان کرد: بنابراین زیارت از راه دور اهل بیت(ع) برای افرادی که امکان حضور فیزیکی ندارند، رایج بوده است. در حال حاضر ممکن است حضور فیزیکی مقدور باشد، اما به جهت پیشگیری و جلوگیری از سرایت و شیوع ویروس کرونا، محدودیت ومعذوریتی برای ما ایجاد شده است که امکان زیارت حضور فراهم نیست.

وی تصریح کرد: اسلام در شرایطی که برخی اعمال مانند روزه، وضو و ... برای انسان خطرآفرین باشد، انجام این اعمال را منع کرده و اعمالی را به عنوان جایگزین آن‌ها بیان می‌کند. بنابراین در شرایطی که یقین حاصل شده است که برخی اعمال برای فردی ضرر دارد و یا احتمال عقلایی مبنی بر ضرر داشتن عمل وجود داشته باشد، انجام کارها منع شده است.

این مدرس حوزه علمیه مشهد تشریح کرد: بنابراین اگر یقین داشته باشیم که حضور در حرم مطهر، منجر به انتشار بیماری می‌شود و یا احتمال عقلایی می‌دهیم که زیارت حضوری منجر به گسترش شیوع ویروس کرونا می‌شود، طبیعتا باید احتیاط کرده و نباید زیارت حضوری را به جا آوریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha