• سه‌شنبه / ۲۰ مهر ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1400072013849
  • منبع : نمایندگی قزوین

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مطرح کرد

وظیفه اصلی شورای شهر قزوین چیست؟

وظیفه اصلی شورای شهر قزوین چیست؟

ایسنا/قزوین معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قزوین گفت: ارکان و نظام سازنده شهر اسلامی باید دارای صفاتی باشد که با ابعاد وجودی انسان به‌طور کامل تطبیق داشته باشد، فرهنگ جاری در شهر و اداره زندگی نیز باید بر پایه اصول اسلامی بودن، فرهنگ ایرانی و حفظ اخلاق در جامعه برنامه‌ریزی و تعریف شود؛ در این مرحله که قرار داریم وظیفه اصلی شورای شهر بازطراحی، اصلاح و ارتقاء تمامی شئون و مناسبات نظام‌های سیاسی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است که شهر را شکل می‌دهد.

علی دل‌زنده در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: ضعف ما در به‌کارگیری آموزه‌های دینی در نظام آموزشی، نظام اجرایی است و نبود الگوی مشخص از پیشرفت و توسعه، منجر به گسست فرهنگی و نفوذ مؤلفه‌های غیربومی به پیکره شهرهای ایرانی در دهه‌های اخیر شده است، در طراحی فرهنگ منسجم ایرانی و اسلامی توجه به اسناد بالادستی انقلاب اسلامی و بهره‌مندی از رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه‌های مختلف شهری باید موردتوجه شهرداران و اعضای شورای شهر قرار بگیرد.

وی افزود: متأسفانه خیلی از الگوهایی که به‌عنوان اسناد بالادستی تعریف‌شده در ۱۰ سال اخیر فراموش‌ شده است، دلیل بی‌برنامگی‌هایی که در دولت جدید و شورای شهر جدید می‌بینم را متوجه نمی‌شوم چراکه این اسناد وجود دارد و باید مورداستفاده قرار بگیرد، در این میان روش پیاده‌سازی الگوهای تدوین‌شده و نقشه‌های فرادست انقلاب اسلامی اهمیت بالایی دارد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قزوین اظهار کرد: سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت در ۱۰ سال گذشته مغفول مانده است، اهمیت دارد که نظام مدیرت فرهنگی نظام اسلامی، در نظام شهرسازی استانی ما به یک دستور زبان تبدیل و متناسب با شهر قزوین بومی شود، بنابراین نیاز است که شوراها در شهرهای مختلف استان شناخت خوبی از شهر داشته باشند و متناسب بافرهنگ، سند آمایش و اسناد بالادستی استان سند بالادستی کشور را الگوسازی و به دستور زبان تبدیل کنند.

وی بیان کرد: ساده‌سازی این نظام‌های فرهنگی نیازمند مدل‌های کارآمدی است که در کلیه برنامه‌های اجرایی شهرداری و سیاست‌های کلانی که در شورای شهر برنامه‌ریزی می‌شود باید حاکم شود، درعین‌حال متناسب بافرهنگ و سنن مردم قزوین باشد درواقع الگوهای نظری باید به الگوهای عملیاتی تبدیل شوند که با مهندسی فرهنگی اهداف انقلاب اسلامی منطبق هستند.

دل‌زنده یادآور شد: بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی و طبق گام دوم انقلاب دیگر زمان آن فرارسیده که این نظام پیاده‌سازی شود، نباید این فرصت و نگرش طلایی که با اعلام بیانیه گام دوم انقلاب مطرح‌شده را از دست داد.

وی خاطرنشان کرد: ارکان و نظام سازنده شهر اسلامی باید دارای صفاتی باشد که با ابعاد وجودی انسان به‌طور کامل تطبیق داشته باشد، فرهنگ جاری در شهر و اداره زندگی نیز باید بر پایه اصول اسلامی بودن، فرهنگ ایرانی و حفظ اخلاق در جامعه برنامه‌ریزی و تعریف شود؛ در این مرحله که قرار داریم وظیفه اصلی شورای شهر بازطراحی، اصلاح و ارتقا تمامی شئون و مناسبات نظام‌های سیاسی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است که شهر را شکل می‌دهد.

این مسئول اظهار کرد: در این چهار سال باید تمرکز جدی و دقیق شورای شهر و مدیریت شهری بر ارتباط سازمان‌دهی شده و پویای نظام‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و نظام ارزشی حاکم بر جامعه باشد که بر طبق الگوها و اسناد بالادست پرداخته‌شده است؛ کافی است که این موارد متناسب با فرهنگ و جامعه قزوین بومی‌سازی شوند و در تمامی سیاست‌گذاری‌ها به آن توجه شود.

وی خاطرنشان کرد: این برنامه در مدیریت شهری باید کاملاً استراتژیک باشد آنچه باید در این مسیر شاخص باشد چهار حوزه تعقل، ایمان، اخلاق، علم و عمل است که هرکدام باید در چارچوب نظام ارزشی در شهر بازتعریف شود و بر مبنای آن شهر به‌صورت تدریجی در مؤلفه‌های اجتماعی و سپس در مؤلفه‌های فرهنگی درنهایت در کالبد خود اصلاح شود و در تمامی شئون آن را ارتقا دهیم.

دل‌زنده یادآور شد: عقلانیت، حکمت، بصیرت اجتماعی، تدبیر در معیشت مردم، توحید محوری، مهرورزی، عدالت، تقوا، ولایت مداری، عزت و مدارا، کرامت انسانی، انفاق، ایثار، معرفت دینی، معرفت هویتی، دانش تخصصی، مهارت ارتباطی، امربه‌معروف و نهی از منکر، مردم‌سالاری دینی، انضباط اجتماعی و ایجاد روحیه کار و تلاش تیمی باید اصلی‌ترین ارزش‌هایی باشد که در شهر پیاده شود یعنی هر قدمی که در شهر برداشته می‌شود باید ریشه و هدفش در اصلاح و ارتقا این موارد باشد.

وی تأکید کرد: در این صورت است که می‌بینیم تمامی این نظام‌های ارزشی که حاکم و برنامه‌ریزی شدند چه نقشی مهمی در ایجاد اخوت، انسجام اجتماعی، نوع‌دوستی، توسعه ارتباطات اجتماعی، ترجیح منافع دیگران، ترجیح مصالح جامعه بر منافع فردی و گروهی، تقویت خودشناسی، آگاهی تاریخی، گسترش خودباوری، تقویت قانون‌مداری ارتقای کارآمدی نهادهای مختلف و رفاه عمومی دارد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قزوین یادآور شد: تحقق این اهداف نیازمند یک مدیریت جامع فرهنگی و اجتماعی و حرکت به سمت آن است، انتظار می‌رود این نوع مدیریت پس از سال‌ها غفلت موردتوجه شهرداران و اعضای شورای شهر قرا بگیرد چراکه تنها راه برون‌رفت بسیاری از معضلات اجتماعی و تقویت جنبه ملی همین اقداماتی است که باید در فضای مدیریت شهری انجام شود و مغفول باقی نماند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha