• یکشنبه / ۲ آبان ۱۴۰۰ / ۱۲:۴۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1400080201004
  • خبرنگار : 71474

ایران با همکاری ترکیه خودرو می‌سازد؟

ایران با همکاری ترکیه خودرو می‌سازد؟

رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی تهران می‌گوید شرایط برای تولید یک خودرو مشترک میان ایران، ترکیه و روسیه فراهم است.

به گزارش ایسنا، تعدادی از صادرکنندگان و فعالان اقتصادی روز ۲۹ مهر ماه به مناسبت روز ملی صادرات با ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران دیدار کردند. در این دیدار تعدادی از فعالان اقتصادی دیدگاه‌های خود نسبت به شرایط امروز و افق پیش‌روی کشور را تشریح کرده و پیشنهاداتی برای بهبود شرایط اقتصادی کشور ارائه کردند.

محمدرضا نجفی منش – رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی تهران – به عنوان یکی از حاضران در این نشست به ارائه پیشنهاداتی برای بهبود شرایط صنعت خودرو کشور پرداخت.

او در این رابطه توضیح داده: من سه پیشنهاد در ارتباط با صنعت خودرو مطرح کردم؛ پیشنهاد اول این بود که واردات در مقابل صادرات برای خودرو اجرایی شود. در این صورت ارز مورد نیاز برای واردات از محل صادرات تامین‌ می‌شود و به منابع ارزی کشور نیز فشاری وارد نخواهد شد. ضمن آنکه تب تقاضای خودروهای خارجی نیز فروکش کرده و قیمت خودروهای خارجی در بازار کاهش پیدا می‌کند. در واقع در این طرح می‌تواند خودروهای در حد ۳۵ هزار دلار وارد شود که چندان لوکس هم نیستند.

 او افزود: پیشنهاد دیگر آن بود که سه کشور ایران، روسیه و ترکیه از طریق توافق روسای جمهورشان، اقدام به تولید خودروی مشترک و صادرات آن کنند؛ به نحوی که در هر کشور ۳۰ درصد از این خودرو ساخته شود.

موضوع دیگری که رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق تهران با رئیس جمهوری در میان گذاشته، وضعیت نامساعد قطعه سازان بوده است و او درخواست کرده که دولت به وضعیت قطعه سازان توجه نشان دهد.

به گفته نجفی منش، در حاشیه این جلسه، امکان مذاکره فعالان بخش خصوصی با علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی نیز فراهم شده است و آنها شکایت سیستم بانکی را نزد او آورده اند. او در این باره توضیح داد: فعالان اقتصادی به این نکته اشاره کردندکه سیستم بانکی روی تولید فشار غیرضروری وارد می‌کند؛ برای مثال، بانک‌ها، تسهیلات‌گیرندگان را مجبور می‌کنند که رسوب نقدینگی داشته باشند؛ درحالی که این انتظار بیجایی است و تولید کننده منابع خود را وارد تولید کرده‌است. یا اینکه بانک‌ها برای اعطای وام، وثایق سنگین می خواهند. در حال حاضر سیستم بانکی به کمک قطعه سازان آمده و به آنها تسهیلات می‌دهد و بازپرداخت با خودروساز است. اما وقتی قطعه ساز به بانک مراجعه می‌کند که طلب خود را وصول کند، ‌ بانک، ۲۰ درصد از این مبالغ را به عنوان حساب سپرده نگهداری می کند.

او درباره آخرین وضعیت مشکلات صنعت خودرو کشور نیز به ایسنا گفت: متاسفانه با تداوم شیوه قیمت گذاری دستوری، خودروسازان با زیان انباشته قابل توجهی مواجه هستند و این موضوع خود را در تامین نقدینگی لازم و تسویه بدهی آنها به قطعه سازان نیز نشان داده است.

به گفته عضو اتاق بازرگانی تهران، برای برون رفت از این شرایط، رها کردن قیمت گذاری دستوری اهمیت فراوانی دارد، زیرا در غیر این صورت نمی‌توان انتظار داشت که شرکت‌های فعال در صنعت خودرو امکان بهبود شرایط خود را داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۲ ۱۳:۱۹

حرف های تکراری و بی محتوا. اول باید این مافیای خودرو را متلاشی کرد، در غیر اینصورت در روی همین پاشنه می چرخد.

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۲ ۱۳:۲۱

... ترکیه خودش هنوز خودرو ساز نشده درسته کشورها دارند مونتاژ میکنند اونجا اما ترکیه خودرو ساز نیست...

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۲ ۲۱:۲۰

روز به روز پست تر میشه خودروسازی. از اروپا رسیدیم چین، چین حالا داره بهتر میشه رسیدیم به بدتر از خودمون

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۲ ۱۳:۴۳

رها سازی قیمت یعنی بذاریم خودروساز به هر قیمتی و شرایطی که دوست داره...

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۲ ۱۸:۲۵

شما خودرو با کیفیت و پیشرفته و با آلودگی کمتر هوا بساز با هر کشوری که دوست داشتی همکاری کن ما که تا الان فقط حرف شنیدیم و گرانی خودرو دیدیم در عمل چیزی ندیدیم!!!

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۲ ۱۸:۵۲

ما پیش از انقلاب به ترکیه اتوبوس و ماشین صادر می کردیم امروز باید از ان ها ماشین واتوبوس بخریم

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۲ ۱۹:۵۸

این همه دانشمن داریم چراهمت نمی کنیددوتاخودروصددرصدداخلی تولید نمی کنید چون نمی خوایدارده نداریدیاشاید.......

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۲ ۲۰:۱۰

اقای محترم جمع کن برو .میخاهی دوباره ریشه بزنی در صنعت خودرو.تازه داشتیم از تو وامسالت راحت میشدیم

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۲ ۲۲:۰۹

موندم چرا انقد به ترکیه بها میدیم...خب چین و روسیه هستن دیگه. هند و کشورهای جنوب شرق آسیا هم هستن.در مورد مسکن هم همینطوره.

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۲ ۲۳:۲۳

هر دم از این باغ بری می‌رسد. بهتر نیست بجای لگن هائی بنام خودرو ماشین آلات کشاورزی وتراکتور تولید کنید

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۳ ۰۴:۲۷

من خودم سرانگشتی تمام قطعات و هزینه تولید محاسبه کردم...قیمت پراید با دلار ۲۷ تومانی میشه ۹۰ میلیون....قیمت ۲۰۶ هم میشه ۱۲۰ میلیون...حداکثر....دروغ میگن...اگه راست میگن لیست قطعات و قیمتشو به دلار بذارم...یا علی

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۳ ۰۵:۱۲

بهتر نیست بجای اتکا به کشورهای همسایه توهمی به سرمایه های داخلی تکیه کرد و قدرت خودمون رو بالا ببریم بجای اون توهمی ها یا اگه قراره شریک تجاری داشته باشیم یه کشوری مثل برزیل یا هند باشه

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۳ ۰۶:۵۱

اگر صادر کننده و وارد کننده ،خودروسازها باشند مطمئن باشید هیچ خودرویی وارد نمی شود و اگر هم وارد شود خودرویی وارد می شود که در فروش خودشان خللی ایجاد نکند.

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۷ ۰۱:۲۲

شراکت تولید واکسن اسپوتنیک و واردات واکسن انفلونزا از ترکیه یادمان نرفته ، مطمئنا خودرو که چند هزار قطعه دارد موفق تر میشه !