• دوشنبه / ۱۰ آبان ۱۴۰۰ / ۰۹:۲۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400081006959
  • خبرنگار : 71477

لاوروف: پوتین به بایدن نسبت به ایجاد پایگاه در آسیای میانه هشدار داده است

لاوروف: پوتین به بایدن نسبت به ایجاد پایگاه در آسیای میانه هشدار داده است

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، برای همه کشورها به ویژه روسیه حیاتی است که مانع از بی‌ثباتی کشورهای همسایه افغانستان شوند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری "روسیا ۲۴" گفت: مهم‌ترین مساله برای ما، ثبات کشورهای همسایه افغانستان است چرا که ما هیچ مرزی با متحدان آسیای مرکزی نداریم و تقریبا با همه آنها یک سیستم سفر بدون ویزا وجود دارد.

وی افزود: ما باید از بی‌ثباتی کشورهای همسایه افغانستان جلوگیری کنیم تا بتوانیم مانع از گسترش یا "سر ریز" تهدیدات تروریستی و مواد مخدر از افغانستان شویم.

لاوروف تاکید کرد: تمامی تهدیدات باید در داخل افغانستان سرکوب شوند.

وی همچنین گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اجلاس ژنو در ژوئن در مورد تلاش برای استقرار پایگاه‌های نظامی در آسیای میانه با توجه به تحولات در افغانستان، هشدار داد.

وی افزود: ما پیش‌بینی می‌کردیم که چه اتفاقی می‌افتد. رئیس‌جمهور در دیدارش به بایدن گفت: ما قاطعانه با تلاش شما برای توافق با کشورهای آسیای مرکزی در مورد استقرار زیرساخت‌های نظامی در قلمروشان به منظور تحقق این امر مخالفیم. ایالات متحده پیشنهادهای مشابهی را نه تنها به همسایگان آسیای مرکزی افغانستان ارائه کرده است بلکه چنین درخواست‌هایی را به پاکستانی‌ها نیز کرد و آنها نپذیرفتند. ازبکستان علناً اعلام کرد که قانون اساسی این کشور مستقر کردن پایگاه‌های نظامی در خاک خود را پیش بینی نکرده است و قرقیزستان علناً از طریق رئیس جمهور اعلام کرد که آنها این را نمی خواهند.

لاوروف تصریح کرد: در بحبوحه تحولات در افغانستان، واشنگتن در تلاش است تا هند را متقاعد کند که برخی از قلمروها را برای توانایی‌های نظامی خود در اختیار پنتاگون قرار دهد. آخرین چیزی که شنیدم این است که آنها ظاهراً در تلاش هستند هند را به سمت فراهم کردن فرصت‌هایی برای پنتاگون در قلمرو هند بکشانند.

وزیر امور خارجه روسیه گفت که روسیه به سازمان‌های بشردوستانه بین المللی کمک می‌کند تا با طالبان به توافق برسند و اجازه کار در افغانستان را بگیرند.

وی گفت: در حال حاضر باید کمک‌های بشردوستانه ارائه شود و من می‌بینم که کشورهای غربی شروع به کمک‌های مربوطه می‌کنند. سوال این است که این کمک‌ها چگونه باید توزیع شود، زیرا بسیاری نمی‌خواهند مستقیماً آن را به دولت بدهند، آنها می‌خواهند کار کنند.

لاوروف افزود: ما معتقدیم که این کاملا منطقی است و به توافق با مقامات فعلی در کابل کمک می کنیم تا به سازمان‌های بین المللی، عمدتاً سازمان‌های بشردوستانه، اجازه دهند تا کارهای مربوطه را انجام دهند.

وزیر امور خارجه روسیه گفت که کشورهای غربی بر همسایگان افغانستان فشار می آورند تا پناهجویان افغان را بپذیرند، اما کشورهای آسیای میانه آماده ایجاد مراکز پناهجویان تنها با این ضمانت هستند که بعداً آنها را منتقل کنند.

وی افزود: پناهندگان جنبه دومی هستند که اکنون با جدیت بیشتری مورد توجه قرار گرفته است. اولاً، بسیاری از آنها خود به آسیای مرکزی هجوم آورده‌اند، ملل مختلف با آنها رفتار متفاوتی دارند، زیرا آنها به هر طریق ممکن سعی می کنند از کشورهای خود در برابر این جریان ها محافظت کنند. به عنوان مثال، در ازبکستان، تسهیلات ویژه [به پناهندگان] درست در کنار فرودگاه اختصاص داده شد، از آنجا آنها به کشورهای دیگر فرستاده می شوند و اجازه عبور به سایر مناطق جمهوری ازبکستان را ندارند. فکر می‌کنم همسایگان تاجیک ما هم همین رویه را در پیش گرفته‌اند. آنها تحت فشار هستند تا پناهندگان را بپذیرند.

وی همچنین در مصاحبه با شبکه روسیا ۱ مذاکراتش با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در حاشیه نشست گروه ۲۰ در رم را مفید دانست و گفت: ما درباره ارتباطات میان رهبران دو کشور در آینده‌ای نزدیک و قابل پیش‌بینی صحبت کردیم.

لاوروف افزود: شنبه شب ما یک گفت‌وگوی کوتاه اما مفید با رئیس جمهور آمریکا داشتیم. بایدن به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه سلام رساند و بر تمرکز بر ارتباطات آتی تاکید کرد.

وی اظهار داشت: ما همچنین به طور مختصر درباره چگونگی برنامه‌ریزی این ارتباطات در آینده‌ای نزدیک و قابل پیش‌بینی تبادل نظر کردیم.

لاوروف همچنین در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که وزارت امور خارجه روسیه پیشنهاداتی را به کشورهای غربی پیرامون برگزاری نشستی در چهارچوب نشست نرماندی ارائه داده و اکنون منتظر پاسخ آنهاست.

وی گفت: ما پیشنهاداتمان را به همتایانمان درخصوص چگونگی آماده‌سازی کامل مذاکرات بعدی در چهارچوب نرماندی بدون در نظر گرفتن سطح آن مطرح کرده‌ایم. ما منتظر پاسخ آنها هستیم. آنها تاکید دارند که باید هر چه سریع‌تر نشستی برگزار شود اما هنوز هیچ پاسخی به پیشنهادات ما نداده‌اند.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha