• پنجشنبه / ۱۳ آبان ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400081310073
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

مدیر آب و فاضلاب شهرستان خلیل‌آباد:

۷۰ درصد آب توزیعی در شبکه خلیل‌آباد توسط ۳۰ درصد مشترکان مصرف می‎‌شود

۷۰ درصد آب توزیعی در شبکه خلیل‌آباد توسط ۳۰ درصد مشترکان مصرف می‎‌شود

ایسنا/خراسان رضوی مدیر آب و فاضلاب شهرستان خلیل‌آباد گفت: ۷۰ درصد آب شرب تولیدی در شبکه توزیع خلیل‌آباد توسط ۳۰ درصد مشترکان پرمصرف استفاده می‎‌شود.

محمد کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در حال حاضر ۲ شهر خلیل‌آباد و کندر و ۲۸ روستای شهرستان با ۱۷ حلقه چاه عمیق آب‌رسانی می‌شود، از ۲۵ هزار مشترک آب در شهر و روستاهای شهرستان خبر داد و افزود: ۶۰ درصد جمعیت شهرستان خلیل‌آباد در روستاها و ۴۰ درصد نیز ساکن شهر هستند. تمام منابع آبی شهرستان چاه عمیق است و از نظر کیفیت آب نیز با توجه به آزمایش‌هایی که انجام می‌شود، جزو شهرستان‌هایی هستیم که از بالاترین کیفیت آب برخورداریم.

وی از وجود برخی مصارف غیرمجاز در شهرستان خبر داد و گفت: برخی مشترکان با آب شرب باغات خود را آبیاری می‌کنند. از ابتدای امسال حدود ۷۰ انشعاب غیرمجاز کشف و با متخلفان برخورد قانونی شده است.

کاظمی تصریح کرد: متأسفانه بیشتر آب مورد نیاز دام‌ها از آب شرب تهیه می‌‎شود که همین مساله مشکلات جدی به وجود آورده است. در حال حاضر ۹۰ درصد دامداران برای تأمین آب مورد نیاز دام‌های خود از آب شرب استفاده می‌کنند.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان خلیل‌آباد ادامه داد: با توجه به اینکه مدارس جزو مشترکان پرمصرف هستند، پیشنهاد شده برای این اماکن الگوی مصرف تعریف و در صورتی که میزان مصرف از آن حد تعریف شده بیشتر شد، قبض صادر شود. بدون شک تا زمانی که آب رایگان باشد، صرفه‌جویی صورت نخواهد گرفت.

وی به وضعیت آب‌رسانی به روستاها اشاره کرد و گفت: اگر چه سال گذشته تنش آبی داشتیم اما امسال به رغم کمبودها چون ۲ حلقه چاه در حوزه شهر و ۱۳ روستای بخش مرکزی و یک حلقه چاه در بخش ششطراز وارد مدار شد آب شرب هیچ کدام از مشترکان قطع نشد.

وضعیت بحرانی است

کاظمی افزود: با توجه به خشکسالی امکان اینکه وضعیت بدتر شود، وجود دارد. امسال مجبور شدیم چاهی که ۱۵ سال قبل به عمق ۱۸۵ متری حفر و اکنون به خاطر کمبود آب خشک شده را کنار بگذاریم و چاه دیگری در عمق ۳۰۰ متری حفر کنیم. این موضوع نشان از بحرانی‌تر شدن وضعیت است.

وی اظهار کرد: سرعت افزایش عمق آب به خاطر مصارف بالا و خشکسالی‌ها بسیار است. در حال حاضر پنج روستای شهرستان با مشکل کمبود آب و تنش آبی مواجه است.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان خلیل‌آباد بیان کرد: افزایش عمق تا حدی جواب می‌دهد؛ چاهی که در عمق ۳۰۰ متری حفر شده، به سنگ کف رسیده‌ و بیش از این قابل حفاری نیست. همین مساله موجب می‌شود در سال‌های آینده مشکلات‌مان جدی‌تر باشد.

طرح‌های آبخیزداری تنها راه نجات

وی عنوان کرد: هر چه عمق افزایش یابد، کیفیت آب هم کاهش خواهد یافت اما طرح‌های آبخیزداری می‌تواند ما را از این وضعیت نجات دهد. اگر پشت چاه‌ها حالت سد مانندی برای ذخیره شدن آب باران ایجاد شود، همین موضوع موجب تغذیه چاه‌ها خواهد شد و لازم نیست هر سال عمق چاه‌ها را افزایش دهیم.

کاظمی بیان کرد: اگر وضعیت به همین منوال باشد و خشکسالی‌ها ادامه یابد، بین ۱۰ تا ۱۵ سال آینده در کیفیت و کمیت آب با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد. در تابستان چاه‌ها ۲۴ ساعته کار می‌کرد و اگر به هر علتی چاهی از مدار خارج می‌شد، با مشکلات جدی مواجه می‌شدیم. این موضوع نشان می‌دهد میزان تولید و مصرف ما در تابستان برابر هم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha