• شنبه / ۱۵ آبان ۱۴۰۰ / ۰۸:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400081510760
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

سرسبزی دانه‌های برنج در دل روستایی کویری

سرسبزی دانه‌های برنج در دل روستایی کویری

ایسنا/خراسان جنوبی ازمیغان از روستاهای ناب و سرسبز خراسان جنوبی است که علاوه بر سرسبزی مهیجش در دل کویر، محصولی شمالی را نیز می‌توان در آن کشت کرد.

روستای ازمیغان یکی از سرسبزترین روستاهای کویری ایران است که در 40 کیلومتری شرق شهرستان طبس قرار دارد. این روستا به دلیل داشتن رودخانه‌های چهار فصل که بیشتر آب آن‌ها به مزارع و باغات تعلق دارد بسیار سرسبز و باصفا است.

به گزارش ایسنا، به برکت وجود آب در این منطقه صحنه‌ای نادر وجود دارد که شما شالیزارها و نخلستان ‌ها را در دل کویر در کنار یکدیگر می‌بینید. پیش بینی شده است امسال 100 تن برنج از اراضی روستای ازمیغان شهرستان طبس برداشت شود.

کاشت برنج در مناطق کویری و تلاش برای حفظ آب

آشنا، دهیار روستای ازمیغان به ایسنا گفت: روستایی در ۳۸ کیلومتری شمال طبس که از زمین‌های حاصلخیزش در کنار ۵۶ محصول زراعی و باغی، برنج برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشتر برنج برداشتی به مصرف خود اهالی می رسد که حاصل تلاش کشاورزان  این روستا است، افزود: کیفیت و عطر خوبی نیز دارد و از شهرهای مهم مانند تهران، مشهد و یزد خواستار این برنج هستند.

 دهیار روستای ازمیغان بیان کرد: این برنج و هدررفت ۶ درصدی شلوتوب در زمان برداشت سنتی کشاورزان را تشویق به برداشت با کمباین کرده که هدر رفت را به سه درصد کاهش داده است؛ برداشت برنج از اواخر مهر ماه آغاز و حدود یک ماه به طول می‌انجامد.

وی با بیان اینکه برداشت برنج در روستای ازمیغان در سطح زیر کشت حدود ۲۰ هکتار که توسط حداقل ۵۰ بهره بردار در حال انجام است، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود از این میزان سطح زیر کشت حداقل ۱۰۰ تن برنج به عمل بیاید.

دهیار روستای ازمیغان با بیان اینکه برنج ازمیغان طبس به دلیل استفاده از آب نهر دارای کیفیت بالا و صرفه اقتصادی خوبی برای شالی‌کاران دارد، افزود: علی رغم خشکسالی‌های چند ساله در استان، روستای ازمیغان در شهرستان طبس به دلیل وفور و مدیریت صحیح آب در این روستا، کشت برنج در سایه‌سار نخل‌های کویری سال‌هاست که در حال انجام است.

سرسبزی دانه‌های برنج در دل روستایی کویری

پیش بینی تولید ۴۰ تن برنج

داود بخشایی، مدیر جهاد کشاورزی طبس نیز گفت: امسال ۱۲ هکتار از اراضی کشاورزی روستای ازمیغان طبس زیرکشت برنج می‌رود و پیش بینی می‌شود ۶۰ تن شلتوک و یا ۴۰ تن برنج برداشت شود.

وی، تعداد بهره برداران برنج کار در روستای ازمیغان طبس را ۴۵ نفر اعلام کرد و افزود: عملکرد تولید برنج در هر هکتار ۵ تن شلتوک است.

بخشایی با بیان اینکه زمان برداشت برنج نیمه اول آبان ماه است و بوسیله یک دستگاه کمباین بومی انجام می‌شود، تصریح کرد: رقم کشت شده رقم گرده بوده و به دلیل عطر و طعم مناسب علاوه بر مصرف در شهرستان، به سفارش افراد به سایر شهرستان‌ها نیز ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به وسعت زیاد شهرستان طبس و تنوع شرایط آب و هوایی، کشت برنج از سالیان بسیار دور در تعدادی از روستاهای بخش دستگردان و دیهوک این شهرستان نیز انجام می‌شده، اما به دلیل خشکسالی و کاهش آب سفره‌های زیرزمینی در این روستاها کشت برنج حذف شده و فقط در روستای ازمیغان از توابع بخش مرکزی با توجه به قرار گیری روستا در یک دره کم عمق و وفور آب در ابتدا تا انتهای این دره و به سبب بیشتر بودن آب نسبت به زمین کشاورزی و عدم امکان تغییر الگوی کشت محل خوبی برای شالیکاری در زیر سایه سار درختان خرما است.

گزارش از سمانه نخئی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha