• شنبه / ۱۵ آبان ۱۴۰۰ / ۱۷:۲۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400081511506
  • خبرنگار : 50093

معاون امور اماکن متبرکه حرم رضوی:

اصل و اساس در حرم رضوی خدمت است

اصل و اساس در حرم رضوی خدمت است

ایسنا/خراسان رضوی معاون امور اماکن متبرکه حرم رضوی گفت: اصل و اساس در حرم امام رضا(ع) خدمت است و به همین دلیل تشکیلات آستان قدس به وجود آمده است. موقوفات و نذورات از گذشته وجود داشته و به آرامی سیستمی به نام آستان قدس برای سازمان‌دهی و مدیریت مجموعه اداری حرم و موقوفات آن به وجود آمده است.

محمد توکلی امروز در نشست تشریح آیین‌نامه جدید خدمت که در حرم رضوی برگزار شد، اظهار کرد: اسناد ما نشان می‌دهد خدمت در مشهد پس از شهادت امام رضا(ع) در قالب قرآن‌خوانی بالای سر حضرت آغاز شده است. نخستین خادمی که نامش در تاریخ ثبت شده، خانمی از محله نوغان بوده که در محضر حضرت رضا(ع) خدمت می‌کرده است.

وی افزود: از گذشته تاکنون خدمت توسط خادمانی انجام می‌شده که افتخاری خدمت می‌کنند. آستان قدس صرفا یک تشکیلات مدیریتی است. در حوزه حرم مطهر آنچه به زائران ارائه می‌شود، خدمت‌گذاری است.

معاون امور اماکن متبرکه حرم رضوی ادامه داد: این خدمت حتی در دوران کرونا هم تعطیل نشد. در این ایام نیات موقوفات حرم مطهر به دقت اجرا شد. حتی نیات برخی از این موقوفات در دوران کرونا در شرایط بهتری انجام شد. گرچه در یک بازه زمانی از حضور زائران در حرم رضوی محروم شدیم اما هیچ موقوفه و خدمتی در حرم تعطیل نشد و خدام نقش صیانت از حرم را بر عهده داشتند.

توکلی اضافه کرد: در طول تاریخ تنها دوره‌ای که خدمت در حرم رضوی تعطیل شد، دوره رضاخان بود که به مدت ۶ سال نیروهای نظامی خدمت در حرم رضوی را به دست گرفتند. البته این به معنای آن خدمتی که می‌شناسیم نیست. پس از فشارهای روانی به رضاخان خدمت در حرم مطهر احیا شد و خادمانی که پیش از سال ۱۳۰۵ در حرم خدمت داشتند، مجددا به سمت خود بازگشتند.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۵۰ گروه خدمتی در حرم رضوی فعالیت دارند اما عناوین آن شامل ۴۴ گروه خدمتی است. در حال حاضر روزانه ۵۰ سرکشیک در بخش‌های مختلف امورات حرم خدمت می‌کنند که این خدمت‌ها در بخش‌های فرهنگی، فنی، امنیت، خدماتی، نظم و انضباط، پذیرایی، علمی و نوآوری خدمت انجام می‌شود.

معاون امور اماکن متبرکه حرم رضوی در خصوص شیوه جذب خادم افتخاری در حرم رضوی تصریح کرد: پس از اینکه شرایط خادم افتخاری در شورای جذب احصا شد که این فرد چه ویژگی‌ها و توانایی‌هایی دارد، با توجه به نیاز حرم، در بخش‌های مختلف خدماتی تقسیم‌بندی می‌شوند. پس از این ارتباط خادم فقط با سرکشیک برقرار است. نقطه نظرات، انتقادات و ایده‌هایی که خادمان دارند، پس از طی سلسله‌ مراتب به تولیت آستان قدس خواهد رسید. ارتقای خادم و تنزل رتبه او نیز از طریق سرکشیک به او ابلاغ می‌شود.

توکلی گفت: در ابتدا در حوزه خادم‌یاری و خدمه سه گروه خدمتی درباری، فراشی و خادمی بیشتر نداشتیم که جزو باسابقه‌ترین خدمت‌های حرم به شمار می‌رود. خدمت در حرم نیز از ساعت ۶ صبح و پیش از شروع ساعات اداری آغاز می‌شود. دلیل انتخاب این زمان این است که بسیاری از خدام اگر بخواهند صبح و در ساعاتی غیر از این وارد حرم شوند، درگیر ترافیک شهری می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: شیفت‌ها در حوزه خواهران هشت ساعته و در حوزه آقایان ۱۲ ساعته است. بسیاری از علاقه‌مندان نمی‌توانند ۱۲ یا ۲۴ ساعت در حرم وقت بگذارند. از این رو ظرفیتی برای آنان فراهم شده که می‌توانند در دفتر جذب حرم تقاضای خود را ارائه دهند و در شیفت‌های سه تا چهار ساعته در حرم خدمت کنند.

معاون امور اماکن متبرکه حرم رضوی عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۶۶ هزار خادم ثبت شده در حرم رضوی داریم که ۴۰۰۰ نفر از آنان به دلایلی نظیر کسالت و کهولت سن غیرفعال هستند. همچنین ۱۳۰ هزار خادم‌یار استانی در سراسر کشور فعال است که به دلیل شرایط قرمز کرونایی از پذیرش آنان معذور بودیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha