• یکشنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1400091410622
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

نحوه ارائه مشاوره تلفنی به دانش‌آموزان با «خط ملی ۱۵۷۰»

نحوه ارائه مشاوره تلفنی به دانش‌آموزان با «خط ملی ۱۵۷۰»

مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش درباره چگونگی ارائه خدمات مشاوره‌ای به دانش‌آموزان از سوی «خط ملی نماد ۱۵۷۰» توضیحاتی ارائه و اهداف راه‌اندازی این خط را برشمرد.

به گزارش ایسنا، مسعود شکوهی درباره ضرورت راه‌اندازی خط ملی نماد ۱۵۷۰ گفت: محافظت از کودکان و نوجوانان در برابر مخاطرات سلامت روان و آسیب‌های اجتماعی، علاوه بر ارائه آموزش‌های خودمراقبتی، به آمادگی برای واکنش سریع و مداخله به موقع و مؤثر نیز نیازمند است.

وی افزود: در شرایطی که مخاطرات گوناگون، سلامت روانی اجتماعی کودکان و نوجوانان را تهدید می‌کند، استفاده از ظرفیت‌های متنوع و راهکارهای جامع برای دسترسی دانش‌آموزان و خانواده‌ها به خدمات مورد نیاز راهنمایی، مشاوره و مددکاری اجتماعی می‌تواند علاوه برپیشگیری از بروز و گسترش اختلال‌های سلامت روان و آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان باعث نجات جان آن ها در فوریت‌های روانی - اجتماعی و رویدادهای ناگوار و شرایط سخت شود.

شکوهی بیان کرد: دسترسی سریع و رایگان به متخصصان موضوعی در زمینه‌های راهنمایی، مشاوره و مددکاری اجتماعی، همچنین اتخاذ رویکردی همدلانه و نوآورانه در ارائه خدمات می‌تواند تأثیر قابل توجهی در کاهش نرخ خطرپذیری کودکان و نوجوانان ایفا کند.

مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اضافه کرد: در راستای ظرفیت سازی در جهت تسهیل و ‌تسریع در پاسخگویی به نیازهای دانش‌آموزان در زمینه خدمات راهنمایی، مشاوره ای، تخصصی روان شناختی و مددکاری اجتماعی و نیز شبکه سازی، ایجاد یکپارچگی و توسعه نظام ارجاع بین سازمانی برای ارائه خدمات بهنگام و مؤثر با استفاده از ظرفیت فنـاوری‌های نوین ارتباطی و دیجیتالی، اقدام به راه اندازی خط ملی نماد به شماره ۱۵۷۰ در مراکز استان های سراسر کشور کردیم.

وی افزود: خط ملی نماد، پس از نصب و استقرار و راه اندازی سخت افزاری در تمامی مراکز استان‌ها و در محل مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی، از مرداد ۱۴۰۰ ماه به شکل رسمی در جهت ارائه خدمات شروع به کار کرد.

مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی، در خصوص زمان ارائه خدمات فوریتی (نماد)‌؛ گفت: این خدمات اکنون در ۲ شیفت صبح از ساعت (۸ صبح تا ۱۴) با حضور مشاوران و مددکار اجتماعی و شیفت عصر از ساعت (۱۴ تا ۲۰) با حضور مشاوران و مددکار اجتماعی ارائه می‌شود.

وی گروه‌های هدف در ارائه خدمات راهنمایی، مشاوره و مددکاری اجتماعی در خط ملی نماد ۱۵۷۰ را مشتمل بر تمامی دانش‌آموزان، کارکنان و اولیای دانش‌آموزان دانست و درباره انواع مشاوره‌هایی که از سوی این خط به دانش‌آموزان ارائه می‌شود، افزود: هماهنگی و مداخله بهنگام تخصصی در فوریت‌های روانی- اجتماعی مانند خودکشی، بد سرپرستی و ...؛ ارائه خدمات تلفنی مشاوره‌ای (تحصیلی، ‌سازگاری، مسیر زندگی و ...)‌؛ ارائه خدمات راهنمایی به خانواده ها و پاسخگویی به سوالات وی؛ ارائه خدمات مددکاری اجتماعی به دانش‌آموزان؛ دریافت گزارش فوریتی تلفنی (خودکشی، خشونت و کودک آزاری، سوء استفاده‌های جنسی، فرار، بدسرپرستی ، فقر شدید، بی سرپرستی، بی سرپناهی، بزهکاری و مصرف مواد)‌ و ارائه خدمات توسط خط گویا از جمله این مشاوره‌هاست.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش وپرورش؛ شکوهی بیان کرد: خط نماد(۱۵۷۰) در تمامی مراکز استان‌ها و در محل مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی راه اندازی و شروع به کار کرده است.

مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی پیرامون اهداف راه اندازی این خط، اظهار کرد: تسهیل در دسترسی سریع و به موقع دانش‌آموزان، کارکنان و اولیاء به خدمات راهنمایی، مشاوره ، تخصصی روان شناختی و مددکاری اجتماعی؛ واکنش سریع در فوریت‌های روانی- اجتماعی دانش‌آموزان؛ شبکه سازی ظرفیت‌های مشاوره ای، درمانی و مددکاری اجتماعی در آموزش و پرورش؛ کیفیت بخشی به خدمات با بهره‌گیری از متخصصان آموزش دیده در این برنامه؛ جامعیت بخشی به خدمات درمان و حمایت‌های اجتماعی مورد نیاز دانش‌آموزان از طریق رویکرد ائتلافی و سیستمی؛ پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های روانی–اجتماعی دانش‌آموزان از جمله اهداف راه اندازی این خط است.

وی درباره این که از چه افرادی برای مشاوره به دانش‌آموزان استفاده می‌شود، گفت: مشاوران ارائه دهنده خدمات از میان دارندگان مدارک تحصیلی لیسانس و بالاتر در رشته‌های روانشناسی، مشاوره و مددکاری اجتماعی از همکاران فرهنگی انتخاب شده است که البته دوره‌های تخصصی ویژه ارائه خدمات در خط، ۱۵۷۰ توسط متخصصان به این گروه مشاوران ارائه شده است.

شکوهی ادامه داد: برای انتخاب نیروی انسانی شاغل در خط ۱۵۷۰ علاوه بر لحاظ کردن شرط تخصص و مرتبط بودن رشته تحصیلی، معیارهایی نیز جهت ارائه خدمات در استان‌های کشور مدنظر قرار گرفته است که این معیارها شامل آشنایی اولیه پاسخ کارشناسان پاسخگو در خط ملی نماد ۱۵۷۰ با زبان‌ها و لهجه‌های محلی استان؛ گوش دادن فعال، جمله بندی سریع اطلاعات؛ اطلاعات اولیه درباره فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT)؛ آشنایی با مباحث و ضوابط درون سازمانی وزارت آموزش و پرورش؛ پایبندی به ضرورت حفظ اسرار و رازداری؛ توانایی همدردی عاطفی و ارائه حمایت؛ آشنایی اولیه با حقوق کودک؛ آشنایی اولیه با پروتکل‌های سایر خطوط کمک رسان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha