• سه‌شنبه / ۱۶ آذر ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۰
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1400091612516

رئیس پلیس فتا البرز:

وارد لینک‌های ارسالی از شماره‌های شخصی نشوید

وارد لینک‌های ارسالی از شماره‌های شخصی نشوید

ایسنا/البرز رئیس پلیس فتای البرز برداشت‌های غیر مجاز از کارت افراد به روش فیشینگ را بیشترین موارد کلاهبرداری در فضای سایبری عنوان کرد.

سرهنگ رسول جلیلیان در گفت‌و گو با ایسنا افزود: در روش فیشینگ مجرمین سایبری بدافزارهای مختلف را در قالب یک لینک از طریق پیامک یا شبکه‌های اجتماعی به افراد ارسال می‌کنند. در این میان ممکن است تعدادی از افراد گرفتار شوند و روی لینک کلیک کنند به این ترتیب با نصب بدافزاراجازه دسترسی به اطلاعات موجود بر روی گوشی خود را به کلاهبردار می دهند.

وی تاکید کرد: افراد باید توجه داشته باشند برای جلوگیری از این موارد به پیامک‌هایی که از طریق یک شماره شخصی ارسال می‌شود، توجه نکنند و هرگز وارد لینک‌ها نشوند.

به گفته سرهنگ جلیلیان با وجود اینکه راه اندازی رمزهای پویا تاثیر بسزایی در کاهش اینگونه جرائم داشته است اما برداشت‌های غیر مجاز از کارت افراد در فضای مجازی همچنان بیشترین آمار را دارد.

رئیس پلیس فتا البرز کلاهبرداری‌های اینترنتی که تحت عنوان پیج های اینستاگرامی صورت می گیرد را از دیگر جرائم پرشمار عنوان کرد و گفت: جرائمی از این دست که فردی چیزی را از پیج ها خریداری می‌کند ولی کالا را ارسال نمی‌کنند یا جنس تقلبی برای فرد ارسال می‌شود. از طرفی انواع جرائم و سو استفاده از عناوین افراد دیگر در اینستاگرام رواج دارد و افراد باید نسبت به فعال کردن رمز دومرحله‌ای برای جلوگیری از سواستفاده از پیجشان اقدام کنند.

وی ادامه داد: واقعیت این است که سواد رسانه‌ای جامعه بسیار پایین است و افراد وارد فضایی شده‌اند که اطلاعات کافی در مورد آن ندارند و اگر آگاهی کافی داشته باشند گرفتار کلاهبرداران در فضای مجازی نمی‌شوند.

وی مورد قابل توجه دیگر را کلاهبرداری از طریق شبکه اجتماعی واتساپ دانست و تصریح کرد: در این مورد با افراد تحت عنوان برنده شدن در  قرعه کشی صدا و سیما تماس گرفته می‌شود و مشخص است که وقتی از طریق شبکه اجتماعی چون واتساپ تماس گرفته می‌شود چنین تماسی فاقد اعتبار است و افراد نباید به این موضوعات اهمیت بدهند.

وی به راه های ارتباطی با پلیس فتا البرز اشاره کرده و گفت: علاوه بر سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir مرکزفوریت‌های سایبری در پلیس فتای البرز ایجاد شده است که به صورت شبانه روزی به صورت آنلاین یا از طریق شماره تلفن‌های ۰۹۶۳۸۰ و۲۱۸۲۷۱۴۸ پاسخگوی شکایات مردمی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha