• دوشنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400092216877
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

ارسال بیش از ۲۸۰ اثر به جشنواره منطقه‌ای ابن حسام خراسان جنوبی

ارسال بیش از ۲۸۰ اثر به جشنواره منطقه‌ای  ابن حسام خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: ۲۴۶ اثر در بخش اصلی و آزاد و ۳۷ اثر در بخش جنبی به جشنواره منطقه‌ای فرهنگی هنری و ادبی ابن حسام ارسال شده است.

حمید مرادی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برگزاری جشنواره منطقه‌ای فرهنگی هنری و ادبی ابن حسام، اظهار کرد: برگزاری این گونه جشنواره‌ها می‌تواند گام مؤثری در معرفی شخصیت شاعرانی مانند ابن حسام در کشور باشد، چرا که ابن حسام یگانه و بی‌نظیر در روزگار خود بوده و اولین سراینده شعر آئینی در کشور است.

وی افزود: هدف از برگزاری این جشنواره، معرفی شخصیت ابن حسام به عنوان یک چهره ملی و بین‌المللی، ایجاد تعامل بین شاعران، استعدادیابی و گفتمان‌سازی و پرورش استعدادهای ادبی و برجسته کردن شخصیت ابن حسام به عنوان اولین سراینده اشعار آئینی از اهداف این جشنواره است.

وی بیان کرد: ابنِ حسام در سال ۷۸۲ یا ۷۸۳ هجری در روستای خوسف در منطقه قُهستان به دنیا آمد و خاندان او اهل فضل و علم و ارشاد بوده‌اند؛ خاوران‌نامه از آثار ادبی‌است که به نظم فارسی در سال ۸۳۰ هجری قمری سروده شده‌است. این منظومه حماسه‌ای دینی و مصنوع است که در بحر متقارب و به وزن شاهنامه فردوسی سروده شده‌است. 

مرادی ادامه داد: موضوع خاوران‌نامه جنگ‌های علی بن ابی‌طالب در سرزمین خاوران به همراهی مالک اشتر، و نیز با قباد پادشاه شرق و تهماسب‌شاه است. این منظومه به گفته ابن حسام از یک کتاب عربی به نظم کشیده شده‌ است؛ این منظومه با حمد خدا و نعت محمد پیامبر اسلام و دیگر امام‌های شیعه آغاز می‌شود. این منظومه را تازیان‌نامه نیز گفته‌اند.

وی یادآور شد: آرامگاه ابن حسام خوسفی در سال ۹۲۰ هجری قمری بر روی تپه‌ای سنگی در بین مزارع‌های خوسف ساخته شد و این شاعر گران مایه به عنوان یک برند برای خراسان جنوبی باید شناخته شود که برگزاری این گونه برنامه‌ها نقش بسزایی در این امر دارد.

مرادی تصریح کرد: ۲۴۶ اثر در بخش اصلی و آزاد و ۳۷ اثر در بخش جنبی به این جشنواره ارسال شده و در بخش پژوهشی اثری دریافت نشده است.

وی یادآور شد: پخش زنده مراسم به صورت آنلاین در سامانه www.roytab .ir  در ۲۸ آذرماه ساعت ۱۰ صبح برگزار خواهد شد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha