• دوشنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1400092217218

مراقبان سلامت را دریابید

مراقبان سلامت را دریابید

ایسنا/فارس این روزها، ایام گرامیداشت پرستار است و بر هیچکس پوشیده نیست که آنان در بهترین جای قلب ها ماوا دارند، اما به جایگاه مراقبین سلامت نیز پرداخته و بها داده ایم؟ آنان که از شکل گیری پزشک خانواده شهری در فارس دوشادوش پزشکان برای پیشبرد اهداف مربوط به سلامت و بهداشت، همچنین درمان یکایک ما کوشیده اند و بعد از شیوع کرونا ویروس نیز وظایف تازه ای مانند غربالگری، پیگیری وضعیت بیماران کرونایی و واکسیناسیون را برعهده گرفته و تا وضعیت سفید کنارمان ایستاده اند.

مراقبین سلامت، که از ابتدای شاغل شدن در این حرفه دغدغه‌های شغلی همراهشان بوده، در این مسیر با بی مهری فراوان روبرو شده اند و در خصوص حقوق و مزایا گرفتاری های متعددی دارند. آنها چشم به توجه مسئولان دوخته اند و با وجود اقسام مشکلات همچنان به ما لبخند می زنند و نگرانی هایشان را پنهان می کنند.

نماینده موقت مراقبین سلامت فارس در گفت و گو با ایسنا، از مقدار و نحوه پرداخت دستمزد به این جامعه تلاشگر انتقاد و اضافه کرد: از ابتدای اجرایی شدن طرح پزشک خانواده شهری در استان فارس، ۱۲ درصد از سرانه پزشک به دستیار تعلق می گرفت، اما در چند سال اخیر سرانه پزشکان افزایش چندانی نداشته و با وجود تورم هنگفت، حقوق دستیار از مصوبه اداره کار نیز کمتر است.

پریوش کوه‌پیما فقدان امنیت شغلی و نبود حقوق و مزایا براساس طبقه بندی مشاغل را از مهمترین مطالبات مراقبین سلامت فارس دانست و گفت: پس از کشمکش های فراوان بین پزشکان، دستیاران، دانشگاه علوم پزشکی و اداره کار قرار شد که حقوق و مزایای دستیاران با پرداخت ۶ درصد از سوی دانشگاه و بیمه گذار افزایش یابد و به ۱۸ درصد برسد که متاسفانه این وعده نیز محقق نشد.

وی با اشاره به اینکه حقوق مهرماه مراقبین سلامت با تعویق واریز شده و مقدار آن نیز نسبت به ۱۲ درصد از سرانه پزشکان کاهش یافته است، افزود: با اینکه آذرماه رو به پایان است به تازگی حقوق مهرماه پرداخت و حق بیمه همکارانِ تک شیفت نیز به صورت پانزده روزه در نظر گرفته شده است.  

کوه‌پیما تغییر وضعیت قرارداد مراقبین سلامت و فعالیت در قالب نیروهای شرکتی را از نکات مبهم برای دریافت حقوق و مزایا برشمرد و ادامه داد: بعد از تبدیل وضعیت به نیروی شرکتی نیز اقدامی انجام نشد و می توان گفت که اوضاع نگران کننده تر از قبل شده است.

این مراقب سلامت، خاطرنشان کرد: ارتباط شرکت پیمانکار با مراقبین سلامت در ابهام قرار دارد که این اشکال به نحوه پرداخت بیمه همکاران دامن زده است.

کوه پیما با یادآوری اینکه عمده نیروهای واکسیناسیون عمومی را مراقبین سلامت تشکیل می دهند، گفت: جدا از واکسیناسیون، جمعیت بسیاری از آنها در مطب ها، مراکز تست کرونا و مراکز درمانی و بهداشتی به فعالیت دلسوزانه خود ادامه داده اند.

وی با بیان اینکه بخش قابل ملاحظه ای از موفقیت های دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه پیشگیری، درمان و واکسیناسیون علیه کرونا و کسب رتبه های برتر فارس در کشور مرهون اهتمام و خدمات مراقبین سلامت است، اضافه کرد: شرح وظایف جدید مراقبین سلامت برای خدمات رسانی در دوران شیوع کرونا و حضور مستمر در سایت های واکسیناسیون نیازمند افزایش دستمزد و حقوق و مزایای متناسب است. 

کوه پیما که اعتقاد دارد تغییر و پراکندگی شیفت های کاری و حضور دائم مراقبین سلامت در محل خدمت، مشکلات بسیاری را برای خانواده های این جامعه شریف ایجاد کرده است، گفت: بسیاری از قوانین فعلی نیاز به بازنگری و اصلاح دارند تا مراقبین سلامت استان بتوانند فارغ از مشکلات و دغدغه های فکری در خدمت مردم باشند و بهداشت محوری را به جای درمان محوری اجرایی کنند.

به گزارش ایسنا، جمعی از مراقبین سلامت، هفته گذشته در جریان تجمعی مسالمت آمیز مقابل دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مطالبات خود را در قالب بیانه ای به رویت و امضاء عباس رضائیان زاده سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز رساندند و از سید وحید حسینی سرپرست این نهاد و مقامات مسئول انتظار اقدام و پاسخ صریح دارند.

مراقبان سلامت را دریابید

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha