• سه‌شنبه / ۲۳ آذر ۱۴۰۰ / ۱۸:۴۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400092318347
  • منبع : نمایندگی همدان

ثبت ملی غار "دودزا" به نام کبودراهنگ را پیگیری می‌کنیم

ثبت ملی غار "دودزا" به نام کبودراهنگ را پیگیری می‌کنیم

ایسنا/همدان مدیرکل همدان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان با اشاره به ثبت غار دودزا در کبودراهنگ به نام استان زنجان، گفت: طبق مکاتبه ای که با وزارتخانه انجام دادیم مقرر شد فعلا دفتر ثبت ابلاغ ثبت را متوقف کند و بعد از بررسی دقیق تخصصی که مکان استقرار کجاست اعلام نظر شود.

مدیرکل همدان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان گفت: بر اساس معیارهای ثبتی آثار تاریخی و آثار طبیعی در استان تشکیل پرونده داده و در شورای ثبت وزارتخانه بررسی و نهایتاً ثبت می‌شود.
 علی مالمیر گفت: بعضی از این آثار در مرز استان‌ها و شهرستان‌ها واقع می شوند و طبیعتاً ممکن است و بارها در کشور اتفاق افتاده که یک پرونده ثبتی را استانی پیگیری کرده ، در حالی که اختلاف نظر بر سر تقسیمات کشوری بوده و در محل استقرار،  اثر ثبت شده است ،  اما خوشبختانه قانونگذار پیش‌بینی کرده که در حوزه تقسیمات کشوری با استعلام از وزارت کشور مشخص می شود که یک اثر در حوزه جغرافیایی کدام استان و کدام شهر است و طبیعتاً بر اساس آن نظر تصمیم گرفته میشود. 
مدیرکل همدان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان گفت:  بعداً اگر در بررسی‌ها مشخص شود که این اثر در این استان نبوده و در استان همجوار است،  پرونده اصلاح شده و به نام استانی که اثر در آن واقع است ابلاغ می‌شود.
مالمیر گفت:  در مورد اخیر با توجه به اختلاف نظر با استان زنجان، پرونده ای برای غاری که در مرز دو استان و در حوزه شهرستان کبودراهنگ هست زنجان اقدام به تشکیل پرونده و پیگیری ثبت طبیعی کرده و با توجه به اینکه بر اساس اطلاعاتی که ما داریم و با انتقاد از این اتفاق و اعلام اینکه غار در حوزه جغرافیایی استان همدان و شهرستان کبودراهنگ واقع است و باید این اثر به نام استان همدان ثبت شود بنابراین با وزارتخانه  مکاتبه کردیم که فعلا دفتر ثبت ابلاغ ثبت را متوقف کنند و بعد از بررسی دقیق تخصصی که مکان استقرار کجاست اعلام نظر شود.
وی افزود: در بعضی از موارد هم هست که یک اثر مشترک بین دو یا چند استان به صورت اشتراکی بین استان‌ها ثبت شده و بنابر این ، این موضوع هم طبیعی است و راهکار وجود دارد و بعد از بررسی دقیق اعلام نظر نهایی خواهد شد وحتماً در این چارچوب عمل خواهد شد و ما اعتقادمان این است که در استان همدان قراردارد و قطعاً به نام استان همدان ثبت شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha