• پنجشنبه / ۲۵ آذر ۱۴۰۰ / ۱۹:۲۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400092519971
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

نماینده مردم اردستان در مجلس:

آب شرب روستاهای اردستان وضعیت خوبی ندارد

آب شرب روستاهای اردستان وضعیت خوبی ندارد

ایسنا/اصفهان نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی گفت: آب شرب روستاهای شهرستان وضعیت خوبی ندارد و درحال حاضر ۶۵ روستای این شهرستان آبرسانی سیار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید صادق طباطبایی.نژاد، عصر امروز(پنجشنبه، ۲۵ آذر) در نخستین همایش منطقه‌ای آب مایه حیات که در زواره اردستان برگزار می.شود، اظهار کرد: اردستان اولین شهرستانی در استان اصفهان بوده است که به صورت آزمایشی کنتورهای هوشمند در آن نصب شد و حدود ۸ سال است که کشاورزان این منطقه همکاری خوبی را با آب منطقه‌ای در صرفه‌جویی و رعایت مصرف آب دارند.

وی با بیان اینکه با توجه به وضعیت خشکسالی که در شهرستان مشاهده می‌شود لازم است برداشت‌های بی رویه کنترل شود، افزود: اردستان در استان اصفهان بیشترین صرفه‌جویی آب را در بخش‌های کشاورزی و صنعت داشته و سال‌ها است مجوزهای لازم جهت حفرچاه آب خصوصا در بخش صنعت صادر نشده است.

نماینده مردم اردستان در مجلس، تصریح کرد: متاسفانه برداشت‌های بی‌رویه آب در سطح استان، اصفهان را به یکی از مناطق بحرانی کشور تبدیل کرده است و همچنان در این استان برنج کشت می‌شود.

طباطبایی‌نژاد گفت: اگر قرار باشد کشاورزان در بخش صرفه‌جویی آب همکاری لازم را داشته باشند باید حمایت‌های لازم برای تغییر الگوی کشت در این بخش نیز انجام شود، ولی اینگونه نبوده و عملا کشاورزی شهرستان را به سمت تعطیلی حرکت دادیم.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در برداشت آب شهرستان وجود دارد برداشت‌های غیرمجاز است، گفت: چند رشته قنات مهم شهرستان در شهر مهاباد تحت الشعاع یک کارخانه صنعتی در شهرستان نطنز قرار گرفته است و دقیقا بالای سرچشمه‌های قنات مهاباد این واحد صنعتی آب بر قرار گرفته و برداشت‌های غیرمجاز از این قنات انجام می‌شود.

نماینده مردم اردستان در مجلس، گفت: برداشت‌های غیرمجاز آب کارخانه نطنز از قنات مهاباد باعث گلایه بیش از هزار مالک این قنات شده، زیرا شغل کشاورزی آنها رو به نابودی است که مسئولان شهرستان نطنز باید به این موضوع رسیدگی کنند.

طباطبایی نژاد با اشاره به وضعیت آبرسانی در روستاهای شهرستان، خاطرنشان کرد: آب شرب روستاهای شهرستان وضعیت خوبی ندارد و درحال حاضر به ۶۵ روستای این شهرستان آبرسانی سیار می‌شود که از شرکت آب و فاضلاب استان درخواست داریم تعداد روستاهای آبرسانی سیار این شهرستان را کاهش دهد. برای اینکه وضعیت آبرسانی روستاها بهبود پیدا کند مسئولان کشوری به شهرستان سفر داشتند، ولی عملا اقدامات موثری نداشته است.

اجازه حضور صنایع آب بر را در اردستان نمی‌دهیم

همچنین فرماندار اردستان در این جلسه گفت: با مطالعات علمی که آب منطقه‌ای انجام داده است، وضعیت بحرانی آب که در شهرستان اردستان وجود دارد ناشی از سیاست‌های اشتباه وزارت جهاد کشاورزی در یک دهه گذشته بوده است.

حمیدرضا تاملی با بیان اینکه کشاورزی از سال‌های دور با زندگی مردم شهرستان همراه بوده است، گفت: برداشت‌های بی رویه آب که در بخش کشاورزی انجام شده این منطقه را به یکی از بحرانی‌ترین مناطق کشور تبدیل کرده است.

وی گفت: درحال حاضر ۹۴ درصد از آب مصرفی شهرستان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و از ابتدای برنامه ششم هیچ گونه آبی به بخش صنعت تعلق نگرفته است و چند نمونه صنعتی که در شهرستان وجود دارد با خرید پروانه چاه های کشاورزی آب مصرفی خود را تامین می‌کنند.

فرماندار اردستان خاطرنشان کرد: امروز حتی برای فعالیت‌های گردشگری نیز آب منطقه‌ای مجوزهای لازم را برای حفر چاه صادر نمی‌کند و آب و فاضلاب به شدت سخت‌گیرانه همراه با محدودیت‌ها در مصرف موافقت می‌کند.

تاملی با بیان اینکه برای فراهم کردن شرایط زیستن مردم نیازمند فعالیت‌های اقتصادی در شهرستان اردستان هستیم، گفت: امروز اگر در شهرستان صنعت را به جای بخش کشاورزی معرفی می‌شود در واقع به حفظ تمدن در اردستان توجه می‌کنیم.

وی تاکید کرد: به هیچ عنوان اجازه حضور صنایع آب بر را در شهرستان نمی‌دهیم و متناسب با وضعیتی که در شهرستان وجود دارد از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha