• سه‌شنبه / ۷ دی ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400100704707
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

۶۰ درصد تجهیزات کتابخانه‌های عمومی مه‌ولات فرسوده است

۶۰ درصد تجهیزات کتابخانه‌های عمومی مه‌ولات فرسوده است
عکس از آرشیو است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان مه‌‍ولات از فرسوده بودن ۵۰ تا ۶۰ درصد تجهیزات کتابخانه‌های عمومی مه‌ولات خبر داد.

محمدعلی صفری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه شهرستان مه‌ولات سه کتابخانه نهادی در شهر شادمهر، روستای عبدل‌آباد و شهر فیض‌آباد دارد، افزود: از ابتدای آذر ماه با جذب نیرویی که صورت گرفت، کتابخانه شهر شادمهر فعالیت خود را آغاز نمود.

وی بیان کرد: تلاش می‌شود در روستای مهنه هم کتابخانه مشارکتی داشته باشیم. البته در این خصوص مکانی معرفی شده که اگر به تایید برسد، اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان مه‌ولات تصریح کرد: اکنون سه کتابخانه شهرستان مه‌ولات با ۱۵۰۰ نفر عضو فعالیت خود را ادامه می‌دهد. با توجه به جمعیت ۵۱ هزار نفری شهرستان حدود سه درصد فقط عضو کتابخانه‌ها هستند.

وی با بیان اینکه در شهریور ماه توانستیم رتبه سوم استان را به لحاظ فعالیت‌های فرهنگی کسب کنیم، عنوان کرد: خوشبختانه در اقدامات فرهنگی فعالیت‌های خوبی تاکنون در شهرستان صورت گرفته است.

صفری بیان کرد: با توجه به اینکه بیش از یک سال کتابخانه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل بود و هیچگونه فعالیتی نداشت، اکنون کار به‌روزرسانی کتاب‌ها را در دست انجام داریم و با کسب موافقت استان کتاب‌های فرسوده‌ای را که لازم نبود، وجین نمودیم.

وی در همین خصوص گفت: حدود ۵۳ هزار جلد کتاب در سه کتابخانه شهرستان مه‌ولات موجود است که حدود هشت تا ۱۰ هزار جلد آن نیازمند به‌روزرسانی است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان مه‌ولات افزود: هرچند به خاطر شیوع ویروس کرونا حدود ۴۰۰ تا ۷۰۰ نفر از اعضای کتابخانه‌ها ریزش کردند اما با بازگشایی مجدد خوشبختانه شاهد حضور پرشورتر اعضا هستیم.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه از نظر فضا با مشکلی مواجه نیستیم، اظهار کرد: با توجه به وجود ۲۰۰۰ متر زیربنای سه کتابخانه شهرستان سرانه هر نفر از اعضا بیش از یک متر است.

صفری یادآور شد: بیشتر کتاب‌هایی که در حال حاضر به امانت داده می‌شود، در موضوعات روانشناسی، ادبیات، حوزه دین، داستانی و تاریخ جغرافیا است. در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از مسئولان شهرستان عضو کتابخانه‌ها هستند.

وی در ادامه به وضعیت کتابخانه‌های روستایی اشاره کرد و گفت: هر چند دانش‌آموزان روستایی از کتاب و کتاب‌خوانی بسیار استقبال می‌کنند و به صورت رایگان عضو کتابخانه‌ها شده‌اند اما متأسفانه در ۶۰ روستا فقط یک کتابخانه داریم.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان مه‌ولات بیان کرد: برای رفع این مشکل درخواست کتابخانه سیار را داشته‌ایم که اگر خیران و مسئولان همراهی کنند، ضمن اینکه استقبال بسیاری از سوی جوانان روستایی خواهد شد، بیش از ۵۰ درصد روستاها را می‌توانیم پوشش دهیم.

صفری گفت: در شهرستان مه‌ولات شامل شهرهای فیض‌آباد و شادمهر ۲ انجمن کتابخانه‌های عمومی فعال است. هر چند شهردار شادمهر در حد وسع و منبع درآمدی که داشت، به این مجموعه مبالغی پرداخت کرده اما این میزان رضایت‌بخش نیست و هنوز بدهی خود را به طور کامل پرداخت نکرده‌اند. از سوی شهردار جدید فیض‌آباد هم تاکنون مبلغی پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه تنها منبع درآمد کتابخانه‌ها همین نیم درصد سهم شهرداری‌هاست که صرف پرداخت قبوض آب و برق و دیگر هزینه‌ها می‌شود، گفت: اعتبار امسال کتابخانه‌های عمومی مه‌ولات ۱۴ میلیون تومان است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان مه‌ولات بیان کرد: اگر بخواهیم روند اشاعه فرهنگ مطالعه را در فیض‌آباد ترویج کنیم و به رضایتمندی لازم برسیم، نیازمند همراهی همه هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha