• چهارشنبه / ۱۵ دی ۱۴۰۰ / ۰۱:۵۲
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1400101510879
  • خبرنگار : 71573

واکنش فریدون جنیدی

این بیت‌ها از فردوسی نیست

این بیت‌ها از فردوسی نیست

فریدون جنیدی با اشاره به بیت‌های ‌مشهور منسوب به فردوسی درباره آن‌ها توضیحاتی می‌دهد و می‌گوید از فردوسی نیستند.

این شاهنامه‌پژوه و استاد زبان‌های باستانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره بیت «بسی رنج بردم در این سال سی/ عجم زنده کردم بدین پارسی» و انتساب آن به فردوسی می‌گوید: این بیت به چند دلیل از آن فردوسی نیست؛ دلیل نخست این‌که «سال سی» در زبان فارسی نادرست است، قانون زبان فارسی این دو واژه را  پس و پیش درست می‌داند و درست آن «سی سال» است. شما با هیچ ایرانی‌ای روبه‌رو نمی‌شوید که به جای پنج مرد و سه‌ زن بگوید «مرد پنج» یا «زن سه». در سرتاسر ادب فارسی چنین چیزی نیست.

او در ادامه بیان می‌کند: عجم لقبی است که اعراب به ما داده‌اند به معنای گنگ، بی‌خرد و لال، چطور ممکن است نماد بزرگ فرهنگ ایران، فردوسی،  ایرانیان را عجم بنامد؟ البته زمانی که در گستره بی‌نظیر دیگری بخواهیم به دنبال واژه ایران و ایرانیان بگردیم، این واژه در زبان اوستا که کهن‌ترین زبان آریایی جهان، «اَدَئیری» به معنی پایین و فرو بوده است که بعدها به اَدَر تغییر پیدا کرد، آن‌گاه «د» آن به «ی» تبدیل شد. چنان‌که در واژه پدر این تبدیل دیده می‌شود و در بسیاری از  گویش‌های ایرانی، آن را پیر می‌خوانند، بنابراین اَدَر تبدیل شد به اِیر یعنی دست پایین، اما ایرانیان می‌گفتند ما اَدَرتن هستیم؛ یعنی کسی که فروتن باشد، تکبر نداشته باشد و برتری را بر گستره ادب و دانش فروتنی می‌داند. به این تربیت این بیت به هیچ وجه از آن فردوسی نیست.

فریدون جنیدی درباره چرایی شهرت این بیت به نام فردوسی می‌گوید: این از نادانی، بدبختی و تیره‌روزی ماست؛  تیره‌روز ملتی که به خود واژه فروتن می‌دهد اما فرزندانش معنای این واژه را درک نکرده و آن را دگرگون می‌کنند. ما به راه نیک و گسترده نیاکان‌مان نرفتیم. متأسفم.

او همچنین درباره بیت «چون ایران نباشد تن من مباد/ بدین بوم و بر زنده یک تن مباد» نیز با اشاره به گستره ایران در گذشته و با بیان این‌که تا یک قرن پیش، بیش از یک میلیارد جمعیت داشتیم که به زبان فارسی صحبت می‌کردند می‌گوید: این‌ها را استعمار انگلیس و روسیه از ما گرفتند و کشورهای مختلف درست کردند، اگر کشورمان را کوچک می‌دانیم علت این است که خودمان خرد و کوچک شده‌ایم، از بس استعمارگران ما را کوبیده‌اند آن‌هم زمانی که ما مدت طولانی‌ای حکومت ایرانی نداشتیم، حدود ۱۰۰۰  سال حکومت ایرانی نداشتیم تا رسیدیم به رضاشاه پهلوی که او سوادی نداشت و همه امکانات را به فروغی داده بود، فروغی هم خدمتگزار شناخته‌شده انگلیس در ایران و خاورمیانه بود. دانشگاه ما که به نقشه فروغی و چهار فراماسون دیگر ساخته شد، در هیچ منظری رو به فرهنگ ایران نمی‌کند. ما می‌دانیم جبر از خیام آغاز شده البته نه به معنای زور به معنای جبران «ax+bx=c» این جبران است. اما امرزه ما خیال می‌کنیم جبر یعنی زور، ۶۰۰ سال پورسینای ما بزرگ‌ترین پزشک جهان بود. زمانی که استعمار و دشمنان ایران بیدار شدند، دیدند که نمی‌شود این‌طور باشد بنابراین شروع کردند به کوبیدن او. حالا در دانشگاه ما هیچ درسی از  ابن‌سینا داده نمی‌شود. در دوره حکومت پهلوی هم با این‌که ظاهرا ایرانی بودند، کار در دست نوکران انگلیس بود که ایران و ایرانیان را از حقیقت و واقعیت خود دور کردند.

فریدون جنیدی ادامه می‌دهد: آن‌چه در نوبت نخست ما را به حقیقت خود و شناخت ایران هدایت می‌کند، «شاهنامه» فردوسی است البته نه این شاهنامه‌ای که در ۵۰-۶۰ سال خسروان کتاب‌فروشی‌ها چاپ کردند. در طول چند سال اخیر  دو سه استاد  آمدند به همان ترتیب شاهنامه را منتشر کردند. من ۳۰ سال کار کردم و شاهنامه را ویرایش کردم، ویرایش به معنای زیباتر کردن چیزی با کم‌کردن آن؛ من ۳۰ ‌سال عمر فرخنده داشتم که شاهنامه را از ابیاتی که در طول هزار سال به آن افزوده شده بود، ویرایش کردم و این ویرایش کردن به حدی بود که فردوسی آن‌ها را گفته و اگر ۳۰ ‌سال زندگی من فرخنده بود، زندگی فردوسی فرخنده‌تر بود که کارنامه بزرگواری و شرف و عزت ایرانیان را به زیباترین گفتار به نظم کشید. بنابراین فردوسی به این‌جا که برسد باید افتخار کند به همین دلیل است که فردوسی در پایان شاهنامه می‌فرماید «بناهای آباد گردد خراب/ ز باران و از تابش آفتاب / پی افکندم از نظم کاخی بلند/ که از باد و باران نیابد گزند/ هر آن‌کس که دارد هُش و رای و دین/ پس از مرگ بر من کند آفرین». فردوسی می‌داند زندگی‌اش با آفرین همراه خواهد بود اما افزایندگان شاهنامه بیتی می‌افزایند «از این پس نمیرم که من زنده‌ام/ که تخم سخن را من پراکنده‌ام» این بیت از آن فردوسی نیست؛ نمی‌شود دو «که» موصول در یک جمله باشد و مثلا بگوید من که ‌که مرد هستم! این غلط است، من که مرد هستم  درست است. بنابراین درست نیست که بگوید «نمیرم که من زنده‌ام که تخم سخن را پراکنده‌ام» این از دیدگاه قانون زبان فارسی نادرست  است. از طرف دیگر بیت افزوده‌شده مفهوم دیگری دارد که مخالف گفتار فردوسی است، «پس از مرگ بر من کند آفرین» یعنی من می‌میرم و بر من آفرین می‌گویند اما این‌جا می‌گوید «از آن پس نمیرم که من زنده‌ام» چطور ممکن است کسی که گفته پس از مرگ بر من آفرین می‌کنند، بگوید من نمی‌میرم؟  غیر از این «نمیرم» غلط است و باید بگوید نمی‌میرم. متأسفانه استادانی که در دانشگاه درس می‌دهند، زاده همان دانشگاه بناشده به وسیله‌ غربی‌ها بوده هستند و به این مسائل توجه ندارند. من شادمانم که ۳۰ ‌سال از زندگی خودم را بها داده و شاهنامه را ویرایش کرده‌ام.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۵ ۰۳:۱۶

بسیار عالی.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۵ ۰۵:۲۵

جناب شاهنامه پژوه گرامی، هر چی هست این ابیات حال ما رو خوب میکنه و این‌ها به بلندای تاریخ فردوسی تو ادبیات ايران بوده اند.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۵ ۱۱:۱۹

بعیده اشتباه از خشایار جنیدی باشه، فردوسی شاعر قرن هفتم ه اون هزار سال اشتباه ه

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۵ ۱۳:۳۰

منظورتون فریدون بود؟ :)

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۵ ۱۳:۲۸

عجم لقبی است که اعراب به ما داده‌اند به معنای گنگ، بی‌خرد و لال،.. این حرف کاملا اشتباهه. «عجم» رو اعراب به غیر عرب‌ها می‌گفتند، که زبانشان برای آن‌ها فصیح نیست. بی‌خرد رو از کجا آوردن ایشون؟ ضمناً، خود فردوسی در جاهای دیگری از شاهنامه از «عجم» استفاده کرده. اونها تکلیفشون چیه؟ سایر شاعران هم به وفور از این کلمه استفاده کردند. ای ساقی گزیده مانندت ای دو دیده/ اندر عجم نیامد و اندر عرب ندیدم... مولانا. قصد هتک حرمت ندارم؛ اما شاهنامه برای خیلی‌ها مایه کسب و کار شده.

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۴ ۰۰:۲۰

دقیقا! همینطور سال سی میتونه کنایه ای باشه به سالهای سیاهی که برای نگارش شاهنامه رفته (سال سی = سالهای سیه) متاسفانه با استدلال های سطحی سعی در بزرگ نشون دادن داره

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۵ ۱۵:۱۷

آقای جنیدی علاقمند به شاهنامه است و حرفهاش علمی نیست و ذوقی است. از متخصصان بنام مثل خالقی مطلق و خطیبی و آیدنلو استفاده کنید

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۵ ۱۶:۵۷

جناب فروغی غرب گراست و خدمتگزار انگلیس؟ یعنی خدمتگزار نگذاشت ایران دست انگلیس و روسیه تسخیر بشه؟ فارس هم ، نه اشتباه گفتم ایسنا هم با خوشحالی حرف های این دین مسلکان را به نام ایران به ما تحویل میده

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۶ ۰۹:۵۴

چطور میشود ایران هزار سال دست غیر ایرانی ها میشود اما یک میلیارد متکلم فارسی داشته است مثلا اقوام دیگر ایران را هم فارس معرفی کرده و جغرافیای آن را خیلی بزرگ متصور شده است در حالیکه فردوسی نژاد پرست ایران را در جغرافیای کوچکی در شاهنامه اش متصور شده و آن را کرمان و سیستان و چند جای دیگر معرفی کرده است در ضمن اخه این فارسی چطور زبانی است که الفبای مستقل ندارد؟

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۷ ۱۶:۰۱

تو متوهم و قوم گرایی. فردوسی کجا همه را فارس معرفی کرده؟ تو مشکلت جای دیگه است. همه خبر دارند. در ضمن نژاد پرست اون کسی است که دستش به خون ارمنی و کرد و یونانی اغشته شده

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۸ ۱۰:۱۸

توهین به شخصیت علمی و سیاسی درست نیست مرحوم فروغی در زمان خودش به این کشور خدمت کرد متاسفم همیشه نگاه ما به گذشتگان سیاه و سفید هستش